Redreamer: pågående

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Re: Redreamer: pågående

Inläggav bjonte » 10 mars 2018, 16:17

Den uppträder lite förvirrat ja. Jag antar att det inte funkar som det är tänkt så hur ska den tänka tänkte du?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 10 mars 2018, 20:53

bjonte skrev:Den uppträder lite förvirrat ja. Jag antar att det inte funkar som det är tänkt så hur ska den tänka tänkte du?

Ja du. Egentligen har jag inte funderat så hårt på hur den ska tänka. Den ska ha ett mer defensivt läge då den inte söker upp spelaren. Reglerna som finns just nu är.
* Vilken sprite är närmast? (Spelare, item1, item2) Endast i x led.
* Plötslig öppning i terräng, gå dit, om det är i samma riktning som resultatet av regeln innan.
* Om jag passerar x eller y linjerna för resultatet av regel 1 gå mot sprite (spelare, item1 , item2)
+ Delay så inte funktionen återtriggas för snabbt.
*Om ai står still, vänd håll.
*Skjut om spelare är "in line" dvs. Spelare mellan ai och fast objekt.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 12 mars 2018, 18:50

Jag tror att det skulle vara enklare att få den att bete sig vettigt om du har kod som får AI:n att springa till en specifik punkt. Ett sätt att göra detta på som är enkelt men äter minne är att välja ut några strategiska punkter på banan som det ska gå att springa till och sedan göra en sökningskarta, stor som skärmen, som visar vilket håll man ska springa åt för att komma dit från varje punkt på kartan. Så, för varje punkt, lagra 0, 1, 2 eller 3 för riktningen man ska springa åt. Då blir det as-enkelt och snabbt för AI:n att plocka fram vilket håll den ska springa åt. Eftersom 0-3 kan lagras i två bitar kan du överlagra hur man springer till fyra olika punkter på kartan i varje byte i sökningskartan. Dessutom behöver du inte lika hög upplösning på den kartan så den kanske kan vara 20*12 istället eller något liknande. Väljer du ut 4 eller 8 strategiska punkter och gör sökningskartor till dessa så kan du kolla vilken av punkterna som är närmast dit AI:n vill och så springa dit i första hand och sedan springa rakt mot målet. Om något kommer i vägen så kan AI:n välja en ny punkt att springa mot. Det borde fungera ganska bra och den kommer att verka ganska smart.

Sedan får dina regler bestämma om AI:n ska springa mot en sak, eller mot spelaren. Det är en bra idé att kontrollera om man är i linje med spelaren för att trigga skott.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 19 april 2018, 21:31

Jag hör vad du säger bjonte och borde säkert lyssna. Men jag kör på ett tag till på mitt spår och ser vart jag hamnar.
Just nu ägnar jag mig åt fulkod. Blev tvungen att modifiera en funktion och kom på att jag kunde ägna mig åt lite självmodifierande kod... blev ju sådär =/
Fungerar dock än så läng men set fult ut.
Exempel.
Kod: Markera allt
        ldx ai_pd_find          ;player or item1
        bne ai_spoi_item_set
                lda #<ai_pd_player_in_direction ;player
                ldy #>ai_pd_player_in_direction
                jmp ai_spoi_do_player_item_set
ai_spoi_item_set
        lda #<ai_pd_item_in_direction ; item
        ldy #>ai_pd_item_in_direction

ai_spoi_do_player_item_set
        sta ai_se_dynamic_player_or_item1 + $01
        sty ai_se_dynamic_player_or_item1 + $02
        sta ai_se_dynamic_player_or_item2 + $01
        sty ai_se_dynamic_player_or_item2 + $02
        sta ai_se_dynamic_player_or_item3 + $01
        sty ai_se_dynamic_player_or_item3 + $02
        sta ai_se_dynamic_player_or_item4 + $01
        sty ai_se_dynamic_player_or_item4 + $02
        sta ai_se_dynamic_player_or_item5 + $01
        sty ai_se_dynamic_player_or_item5 + $02
        sta ai_se_dynamic_player_or_item6 + $01
        sty ai_se_dynamic_player_or_item6 + $02
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 18 maj 2018, 14:24

Har efter alla år nu insett hur jag borde kodat en massa saker, så vissa funktioner åker på en omskrivning.
Jag tror att jag har mina små äventyr i C# att skylla på. På något sätt så fick det mig att tänka mer på struktur osv. Fast erfarenheterna gör la också sitt.

Skriver just nu om en funktion som gör en explositionsanimering. Sen behöver ja fortsätta med AI, den är halvfungerande. Kan fastna på sina ställen då den försöker springa igenom nya öppningar som man sprängt upp.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 5 augusti 2018, 11:47

Vad gör man då man inte kan få till en bra AI? Jo man skruvar upp farten lite!
https://drive.google.com/open?id=16_OUvz3VOEJxZj9nEJEUA-shwnNJrwqn
Nä, det ska nog gå att få till det lite bättre ändå. Men just nu så fungerar det i hälften av gångerna nästan tillfredsställande. =)
Finns tusen saker jag skulle vilja förbättra och ändra. Men jag har bestämt mig att göra det färdigt så snart det går. Dvs, designen, musik, etc får vara som det är. Men det måste fungera utan att man ska uppleva att det är ofärdigt eller inte fungerar. Jag har några punkter jag vill snygga till bara. Ser iaf ut som att jag skulle kunna få detta klart senast under SAK hacket.... fast det har jag nog sagt redan för 2 år sedan. Men någon gång så!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 5 augusti 2018, 13:09

Redreamer skrev:Ser iaf ut som att jag skulle kunna få detta klart senast under SAK hacket.... fast det har jag nog sagt redan för 2 år sedan. Men någon gång så!

Det låter lovande!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 5 december 2018, 12:39

Nu har jag kommit till en insikt. Ai grejen är inte rolig längre. Har gjort ett litet annat PSU projekt vid sidan av som var roligare (kommer skriva lite om det senare) Så jag lägger ner en spelar läget och låter det vara endast ett tvåspelar spel. Så blir man förhoppningsvis klar någon gång. Har lite grafiksaker att fixa till.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 5 december 2018, 13:57

Det låter som ett rimligt beslut.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare