Jag och jasm.

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Re: Jag och jasm.

Inläggav Redreamer » 10 juli 2019, 15:14

Var hamnar variabler och antar att de alltid i byte format..
Jag tyckte inte att det var så tydligt vad skillnaden var mellan tex.
define byte tal = 1
och
var tal = 1

Så jag knappade in det och kollade i minnet. Men jag blev ännu mer förvirrad, borde inte de två deklarationerna stå bredvid varandra? Jag ska experimentera mer med detta sen, men nu drar familjen i mig.
https://drive.google.com/open?id=1nMaVLB9zuMrbsZXnSUci6gpbaq9Cu83y
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1260
Blev medlem: 1 maj 2005, 10:07
Ort: Borås

Re: Jag och jasm.

Inläggav bjonte » 10 juli 2019, 16:45

Redreamer skrev:Var hamnar variabler och antar att de alltid i byte format..
Jag tyckte inte att det var så tydligt vad skillnaden var mellan tex.
define byte tal = 1
och
var tal = 1


Variabler och konstanter existerar bara under assembleringen och är en del av metaspråket i assemblern. Define skapar data som hamnar i programmet som assembleras däremot. Därför genererar bara första raden något i programmet.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1690
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: Jag och jasm.

Inläggav Redreamer » 10 juli 2019, 18:07

Aha. Då förstår jag. Att konstanter inte följer med förstår jag men variabler kändes för mig inte lika självklart.

Har för övrigt fått till en bra batchfil nu som assemblerar och startar vice.
Gillar att det går så snabbt jämt emot det jag var van vid tidigare.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1260
Blev medlem: 1 maj 2005, 10:07
Ort: Borås

Re: Jag och jasm.

Inläggav bjonte » 10 juli 2019, 19:24

Redreamer skrev:Har för övrigt fått till en bra batchfil nu som assemblerar och startar vice.
Gillar att det går så snabbt jämt emot det jag var van vid tidigare.


Men så trevligt att höra! Många editorer kan trigga skript på tangenttryckningar. Det kan vara värt att investera lite tid i att få igång det om du har möjlighet. Det snabbar också upp.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1690
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Föregående

Återgå till Programmering/prog.-verktyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016