Bygga en större värld.

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Bygga en större värld.

Inläggav Redreamer » 24 november 2019, 15:34

Jag har emellanåt suttit och pillat med lite grafik för att få inspiration för något nytt. Jag behöver ta klivet och börja bygga grafik i form av lite större element (tiles) för att kunna packa ihop grafiken så man slipper ha ca 1kb för varje full bild i character läge. Har inte ännu börjat med någon kod, tänkte fokusera på att göra kul och inspirerande grafik innan jag sätter igång med något kodande. Just nu använder jag "charpad 2.0" som har bra stöd för tiles men det svåra är att jag tycker att man är väldigt begränsad när man måste sätta ihop det i stora bitar typ 2x2 eller 4x4.
Hur resonerar ni för att få det lättare? Rita grovt för hand för att sedan dela upp det i vettiga bitar? Vilket format tycker ni är lättast att arbeta i?, ju större bitar ju svårare att pussla ihop något tänker jag..
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: Bygga en större värld.

Inläggav bjonte » 25 november 2019, 17:33

Det där borde väl vara lätt om editorn är bra tänker jag. Om du inte måste manuellt skapa ett nytt block för att sätta nya tecken i utan mer fritt kan rita med tecken och sedan jobba med att återanvända specifika block så borde det inte kännas så begränsande.

Jag skulle nog mer utgå från en stor bild och göra skript som klipper ut tecken och bygger ihop större block automatiskt så att man bara sitter i ett ritprogram och jobbar med det.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 26 november 2019, 10:55

Jag måste dubbelkolla, men om jag fattade programmet rätt så var det normalt så att det första blocket tog de första char enheterna och nästa block fortsatte efter det blocket. Men när jag tänker efter så måste man ju kunna bygga blocken som man vill. Jag får gräva djupare i detta.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav TBC » 1 december 2019, 00:26

Jag jobbar enbart i Photoshop, man får bara ha begränsningarna i bakhuvudet. Sen får man skräddarsy sin tile-lösning efter den grafik man gjort eftersom. Men det är ju i princip ett kompressionsproblem, men om man designar sitt eget spel har man ju fördelen att man kan ändra sin design för att passa sin kompressionsalgoritm, istället för att skapa en kompression som passar en design. Jonas hade ju inte den lyxen t ex när han portade Bruce Lee 2.
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav Redreamer » 1 december 2019, 13:35

Har kikat på ett par character tools och när det kommer till att bygga sin större tile så är man låst till hur verktyget lagt upp det. Funderar på om jag skulle orka bygga mitt egna program i typ C# men jag tror det skulle vara för stort projekt. Jag får nog rätta in mig i ledet för vad verktygen tillåter. Problemet är nog mest att jag har en idé på hur något kunde fungera utan att egentligen ha någon erfarenhet om det, så då blir det ju att man ibland fokuserar på fel saker.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 1 december 2019, 22:38

Jag tänker att du inte behöver en editor, utan bara något som tar en bild och hittar gemensamma tecken och gemensamma block av tecken och spottar ut ett teckenset och en blockkarta.

Jag har nog lite kod för att hitta likadana tecken i en bild med C64-palett. Du kan få om du tror att du går den vägen.

Det kan förstås vara enklast att bara anpassa sig till verktygen du har men det finns alltid en risk att det behöver ändras av olika anledningar senare. Det är ju svårt om någon annan har skrivit verktygen.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Återgå till Programmering/prog.-verktyg