av carlsson » 17 oktober 2020, 01:39
I slutänden skulle jag vilja visa en bild (med noga valda färger) som egendefinierad teckengrafik i flerfärgsläge, dvs 4x8. Jag vet att där har jag fast bakgrund, två fasta extrafärger och en förgrundsfärg 0-7 per tecken att leka med om jag nu inte börjar krångla med rastereffekter. Först tänkte jag visa klabbet som bitmap men eftersom jag vill kunna flytta skiten på skärmen räknade jag ut att det kommer röra sig om c:a 2 kilobyte bitmapdata att kopiera runt, plus 1/2 kilobyte skärm- och färgdata varav vad jag förstår en del ändå inte går att dubbelbuffra i olika banker?
När jag väl lyckades importera bilden som bitmap för att därifrån plocka ut teckendefinitioner, har tyvärr programmet inte lagt bitpatterns i samma ordning överallt. För en äkta bitmappad bild kvittar det, men för teckenbaserat vore det ju bra om alla förekomster av rött på skärmen hade samma pattern, om det nu är 01, 10 eller 11 istället för olika på varje tecken. Jag har inte testat Godot, kanske får köra några olika program för att se vilket som bäst motsvarar mina behov. Eller rentav knacka något eget, men det känns ju hopplöst att uppfinna hjulet på nytt för ett format där det borde vimla av program som redan kan göra det jag avser.