C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav carlsson » 15 oktober 2020, 21:08

Om man vill snabbkonvertera ex. en JPEG till multicolorbild på C64, men inte vill att den ska fylla hela skärmytan utan kunna välja själv hur stor bitmap man vill ha (räknat i tecken eller pixlar), vilka verktyg finns det? Jag har testat GangEd Graphics som är bra men bara gör helskärm. Jag laddade hem Timanthes som lär vara bra men jag förstår den inte + att den tvärkraschar för vissa operationer.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2354
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav carlsson » 15 oktober 2020, 21:26

Jag testade även Project1, samma funktionalitet.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2354
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav carlsson » 16 oktober 2020, 08:21

Ah, jag tänkte utanför lådan och lade på lika mycket tomrum runtom bilden som bilden är stor, innan jag skickade den för konvertering. Då får jag en bild som är 1/4 av fullskärm och resten vitt (eller den bakgrundsfärg jag lade till). Därifrån kan jag klippa ut aktivt grafik- och färgdata.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2354
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav bjonte » 16 oktober 2020, 12:53

Godot kanske skulle kunna göra detta. Jag har aldrig provat programmet dock.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1980
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav bjonte » 16 oktober 2020, 14:56

Vad är det du ska göra?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1980
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav carlsson » 17 oktober 2020, 01:39

I slutänden skulle jag vilja visa en bild (med noga valda färger) som egendefinierad teckengrafik i flerfärgsläge, dvs 4x8. Jag vet att där har jag fast bakgrund, två fasta extrafärger och en förgrundsfärg 0-7 per tecken att leka med om jag nu inte börjar krångla med rastereffekter. Först tänkte jag visa klabbet som bitmap men eftersom jag vill kunna flytta skiten på skärmen räknade jag ut att det kommer röra sig om c:a 2 kilobyte bitmapdata att kopiera runt, plus 1/2 kilobyte skärm- och färgdata varav vad jag förstår en del ändå inte går att dubbelbuffra i olika banker?

När jag väl lyckades importera bilden som bitmap för att därifrån plocka ut teckendefinitioner, har tyvärr programmet inte lagt bitpatterns i samma ordning överallt. För en äkta bitmappad bild kvittar det, men för teckenbaserat vore det ju bra om alla förekomster av rött på skärmen hade samma pattern, om det nu är 01, 10 eller 11 istället för olika på varje tecken. Jag har inte testat Godot, kanske får köra några olika program för att se vilket som bäst motsvarar mina behov. Eller rentav knacka något eget, men det känns ju hopplöst att uppfinna hjulet på nytt för ett format där det borde vimla av program som redan kan göra det jag avser.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2354
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav bjonte » 17 oktober 2020, 05:51

Jag har kod för att generera teckenset med färginformation från png-bilder både i python och c++. Koden hanterar inte att mappa godtyckliga färger till en C64-palett så det måste höras på annat håll. Är det intressant så kan jsg skicka koden.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1980
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav carlsson » 21 oktober 2020, 07:54

Tack för erbjudandet. Jag kan nog komma vidare på egen hand, bara jag får tid och ork att göra något alls. Det var mest en fix idé jag fick, kanske den hinner rinna ut i sanden.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2354
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav bjonte » 21 oktober 2020, 11:35

Det går ju att dubbelbuffra i olika banker förresten.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1980
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav carlsson » 24 oktober 2020, 21:44

Jo, men ... orka koda det?!? :lol:
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2354
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav bjonte » 24 oktober 2020, 21:47

Jag kanske missförstod. Färgminnet går ju inte att dubbelbuffra. Du får köra på C128 istället. Där går det ju.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1980
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: C64 grafikkonverterare som inte skapar fullbildsskärm

Inläggav carlsson » 26 oktober 2020, 21:39

Eftersom jag inte orkar/hinner göra allt annat som jag verkligen borde göra, får detta spontana, tidsbegränsade projekt vila till ett annat år.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2354
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås


Återgå till Programmering/prog.-verktyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016
cron