Koala Bild + Basic

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Koala Bild + Basic

Inläggav ampli » 25 november 2010, 11:39

Det jag vill göra är att visa en Koala bild med basic kåd. Måste finnas pokes som man kan använda sig av. tanken är att enbart se en stillbild å inge annat. troligt vis bör jag väl ladda in den som jag gör med en SID låt med hjälp av tfc3 monitorn.

/Ampli
ampli
Lärling
Lärling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 3 januari 2009, 20:22

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav hedning » 25 november 2010, 16:31

Koalalinker är ett program för win/macos/linux som konverterar koala-bilder till prg, men det kanske inte var vad du var ute efter:

http://noname.c64.org/csdb/release/?id=75777
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1852
Blev medlem: 15 mars 2009, 20:33
Ort: Lund

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav ampli » 25 november 2010, 16:42

Kollar allt jag hittar på nätet. känns som ja börjar komma igång lite å börjar förstå mer å mer.
ampli
Lärling
Lärling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 3 januari 2009, 20:22

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav carlsson » 26 november 2010, 10:25

Jag kan inte Koala Paint, men däremot minns jag ganska bra hur filformatet för (Advanced) Art Studio från OCP (?) ser ut. Först kommer grafikdatat på $2000-$3F3F, sedan följer 1000 bytes med förgrundsfärger som ska petas in i $0400 och i multicolour ytterligare 1000 bytes med extra färger som ska in i $D800.

Alltså förklarat i Basic-kod:

POKE 53272,24:POKE 53265,59
FOR I=0 TO 999:POKE 1024+I,PEEK(16192+I):NEXT
FOR I=0 TO 999:POKE 55296+I,PEEK(17192+I):NEXT

.. men det gäller alltså inte Koala Paint.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2325
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav Boray » 26 november 2010, 12:19

Starta bilden med PRG Starter:
http://user.tninet.se/~jad615g/prgstarter/

Gå in i monitorn och spara ut den lilla maskinkodsrutin som startar på $1000.

Gör sedan något liknande detta:

10 if a=0 then a=1 : load "koalabild",8,1
20 if a=1 then a=2 : load "utsparad rutin",8,1
30 sys 4096
40 goto 40

Basicprogrammet får inte vara för långt så det går in över $1000. Då får man göra en ny rutin i så fall.
Användarvisningsbild
Boray
VIC-20-älskande musiksmurf
VIC-20-älskande musiksmurf
 
Inlägg: 1411
Blev medlem: 6 december 2005, 12:55

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav ampli » 26 november 2010, 13:43

Tack så mycket, nu har jag lite att labba med ikväll.

*Edit Behöver inte vara just Koala Paint heller. bara roligt att komma igång med nånting i början.

/Ampli
ampli
Lärling
Lärling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 3 januari 2009, 20:22

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav d0c » 26 november 2010, 14:01

her er en basic rutine hvor mann loader et koala bilde så deretter loader et program... programet kan vel også modifiseres til å bli en slideshow for koala bilder...

10 REM *** DISPLAY A KOALA PICTURE ***
15 F$="picturename":REM NAME OF PIC
20 :
25 REM -- READ MACHINE CODE PROGRAM
30 FORA=49154TO49317:READI:POKEA,I:NEXT
35 :
40 REM -- LOAD PICTURE FROM DISK
45 SYS57812F$,8:POKE780,0:POKE781,0:POKE782,96:PRINT "LOADING...":SYS65493
50 :
55 REM -- DISPLAY PICTURE
60 SYS 49154
65 :
70 REM -- WAIT FOR KEY AND RESET SCREEN
75 POKE198,0:WAIT198,1:SYS58648
80 LOAD"program",8:RUN
85 :
90 :
95 :
100 REM -- DATA FOR MACHINE CODE PRG
105 DATA 173,17,208,41,239,141,17,208
110 DATA 162,127,160,64,32,156,192,162
115 DATA 4,160,0,32,161,192,162,131
120 DATA 160,39,32,114,192,162,131,160
125 DATA 40,32,156,192,162,216,160,0
130 DATA 32,161,192,162,135,160,15,32
135 DATA 114,192,173,16,135,141,33,208
140 DATA 173,17,208,9,34,141,17,208
145 DATA 173,22,208,41,223,9,16,141
150 DATA 22,208,173,24,208,9,8,141
155 DATA 24,208,162,96,160,0,32,156
160 DATA 192,162,32,160,0,32,161,192
165 DATA 162,127,160,63,32,114,192,173
170 DATA 17,208,9,16,141,17,208,96
175 DATA 142,1,192,140,0,192,160,0
180 DATA 177,251,145,253,165,252,205,1
185 DATA 192,208,8,165,251,205,0,192
190 DATA 208,1,96,230,251,208,2,230
195 DATA 252,230,253,208,227,230,254,76
200 DATA 122,192,134,252,132,251,96,134
205 DATA 254,132,253,96
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 3 maj 2005, 11:38
Ort: Norge

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav ampli » 26 november 2010, 14:28

Underbart. borde sätta ihop en PDF med sånna listningar för oss som inte kan så mycket. smarta listningar som gör livet lite enklare.
ampli
Lärling
Lärling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 3 januari 2009, 20:22

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav Tomas » 27 november 2010, 07:31

Kanske lite väl kortfattade men här finns beskrivningar av de vanligaste bildformaten på C64:
C64 Image Formats
All About Your 64: Format-descriptions
Användarvisningsbild
Tomas
1541 ultimate Guru
1541 ultimate Guru
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 6 maj 2005, 18:48

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav ampli » 27 november 2010, 09:05

Hejsan. tänkte bara visa det lilla jag gjort med hjälp av doc's koala load rutin. Musiken har jag faktiskt gjort själv med goattracker men bilden är tagen från nåt arkiv ja hittade på nätet.

Kommer jobba vidare på detta och försöka få hela det jag gjort nu till assembler. Man måste juh börja nånstans så jag fuskar lite med assembler + basic för att hålla intresset uppe. hehe

Det är en d64 fil som autostartar i vice om man vill det.

/Ampli
Bilagor
demo.rar
(6.84 KiB) Nerladdad 284 gånger
ampli
Lärling
Lärling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 3 januari 2009, 20:22

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav hedning » 27 november 2010, 12:22

Detta hittade jag på CSDB också:

iAN CooG @ CSDB skrev:Here's a batch file I did for making prgs out of koala files.
Lots of external programs used, even custom like andfile.exe for example, a quickly hacked program made in x86 asm.

Kod: Markera allt
if "%1" == "" quit
if not exist "%1" quit
set x="%@filename[%1]"
set out="%@filename[%1].prg"
set oux="%@filename[%1].exo.prg"
gosub fixcol
gosub genkv
cbmcombine %x,$6000 koalaview.prg -o %out >nul
del /zqe koalaview.prg >NUL
exomizer sfx $8711 -n -q -o %oux %out
::call crushbat %out $8711
if x%2 == xd del /zqe %out>NUL
quit

:genkv
text>koalaview.asm
scrpos  = $7f40
scr     = $5c00
colpos  = $8328
col     = $d800
bkgcol  = $8710
        *= $8711
        sei
        lda #$00
        sta $d011
        sta $d020
        ldx #$00
copy    lda scrpos     ,x
        sta scr        ,x
        lda scrpos+$100,x
        sta scr   +$100,x
        lda scrpos+$200,x
        sta scr   +$200,x
        lda scrpos+$300,x
        sta scr   +$300,x
        lda colpos     ,x
        sta col        ,x
        lda colpos+$100,x
        sta col   +$100,x
        lda colpos+$200,x
        sta col   +$200,x
        lda colpos+$300,x
        sta col   +$300,x
        dex
        bne copy
        lda bkgcol
        sta $d021
        lda #$2e
        sta $d012
        lda #$78
        sta $d018
        lda #$02
        sta $dd00
        lda #$d8
        sta $d016
        lda #$3b
        sta $d011
kmain   lda $dc01
        and $dc00
        and #$10
        bne kmain
        cli
        beq exit
exit    sta $c6
        jsr $fda3
        jsr $e5a0
        lda $0286
        ldx #$00
cram    sta col        ,x
        sta col+$0100  ,x
        sta col+$0200  ,x
        sta col+$0300  ,x
        dex
        bne cram
        rts
endtext
dasm koalaview.asm -okoalaview.prg -v2>nul
del /zqe koalaview.asm>NUL
return

:fixcol
set ouf="%@filename[%1].col"
:: extract color tables + screencolor (1001 bytes)
c:\unx\dd if="%@filename[%1]" of=%ouf bs=1 skip=9002 >nul
:: AND $0f every byte
andfile %ouf 0f >nul
move /ZQE DECRYPT.000  %ouf

:repatch
c:\unx\dd if=%ouf of="%@filename[%1]" bs=1 seek=9002 >nul
del /zqe %ouf
unset ouf
return

...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1852
Blev medlem: 15 mars 2009, 20:33
Ort: Lund

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav hedning » 27 november 2010, 12:27

ampli skrev:Hejsan. tänkte bara visa det lilla jag gjort med hjälp av doc's koala load rutin. Musiken har jag faktiskt gjort själv med goattracker men bilden är tagen från nåt arkiv ja hittade på nätet.


Schysst! Jobba vidare! Kul med fler releases. Säg till när och om det ska releasas på CSDB. (Rekommenderat att göra när du har en egen bild också, men musiken ska helt klart ut till allmänheten!
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1852
Blev medlem: 15 mars 2009, 20:33
Ort: Lund

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav Boray » 27 november 2010, 12:38

Alla har inte rar installerat (inklusive mig), bara så du vet ;)
Användarvisningsbild
Boray
VIC-20-älskande musiksmurf
VIC-20-älskande musiksmurf
 
Inlägg: 1411
Blev medlem: 6 december 2005, 12:55

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav ampli » 27 november 2010, 13:34

sorry för RAR filen. gick inte att ladda upp .d64 direkt så ja rara den i all hast. ska zippa nästa gång.
ampli
Lärling
Lärling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 3 januari 2009, 20:22

Re: Koala Bild + Basic

Inläggav ampli » 27 november 2010, 16:14

Ok nu försöker ja överföra kåden så det kan bli assembler. Provade med Tass men hur tusan kan man inkludera filer i assembler. I Tass manualen stod det att man bara kunde inkludera seq filer.

Jag provade:

*=$1000
.include "minfil"

*=$2000
resten av min kåd här

Men som sagt så funkar det tydligen bara på seq filer. Det jag behöver inkludera är juh en bild och en sid fil.
har tidigare använt mig av min tfc3 och skrivit L"MINFIL",08,1000 efter jag haft asm kåden laddat i minnet sen sparat en gång till för att få in musiken i mina filer.
eller ska jag köra på nån annan assembler tycker ni?. Har sett många använder Kick, är den bättre?

/Ampli
ampli
Lärling
Lärling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 3 januari 2009, 20:22

Nästa

Återgå till Programmering/prog.-verktyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016
cron