Ska bli spännande med kunskaperna vi har sen tidigare.
Kan tänka mig att det fungerar på liknade sätt, men betyder inte alls att jag kommer att lyckas.
Liknar Last Ninja 1... Och ja första filen laddar in "Activision" där det ligger lite kod på $0e00 ->
I första programmet som Autostartar ser man att det hoppar till JMP ($02C9) vilket betyder att startadressen ligger på $02C9, Dvs ett indirekt hopp.
Och vad ligger på $02C9... det vet vi inte innan programmet ligger på rätt ställe. Men finns två sätt att lösa det.
Det ena enklaste, är att starta det, och sedan freeze och gå in och titta alternativt titta ordentligt i koden.
Antar att man gjort så här för att "skydda" sig lite enkelt från att avslöja den riktiga startadressen till Loadern, då den startar mitt inne i koden.
I alla fall.... Loadern startar på $11FF... så laddar man in Activision filen och skriver SYS $11FF så laddas spelet in. Det betyder att vi enklast pillar in denna koden i Crossassembler miljö så vi enkelt kan ändra sen. Och förmodligen ligger loadern här också till resten av spelet precis som innan...
Tittar vi längst ner på $1000... de två första bytesen är $FF, $11 dvs: $11FF
Här ser vi vad som ligger på $11FF
Har tittat lite på koden och börjat porta den till crossassembler miljö.
Inte riktigt lika som den förra, men liknande.
Dom rör ihop det lite mer, och laddar massor med små filer.
Men tror att det inte ska vara några problem att reda ut det, då man går till väga på följande sätt
C:11f2 A9 3E LDA #$3E
.C:11f4 20 0D 10 JSR $100D
.C:11f7 A9 3F LDA #$3F
.C:11f9 20 0D 10 JSR $100D
.C:11fc 4C 00 14 JMP $1400
och XX är den track/sector "fil" som ska laddas osv.
Gissa vad som startar på $1400 ?