Last Ninja 2 - Cracking adventure

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav Ron » 27 juni 2014, 17:29

Bra jobbat Fix!

Då får vi snart användning av mitt nya Rewind intro :-)
Ron
Lärling
Lärling
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 juni 2008, 16:53

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav Fix » 13 juli 2014, 20:00

@RON:

Det får vi säkert... :-)

- - - -

Jag har inte haft så mycket tid över, men satt och petade lite på det nu.

Game1.1.png
Så här ser min arbetsdisk ut..
Game1.1.png (3.39 KiB) Visad 8583 gånger


Och när jag provade att länka ihop lite filer... och starta koden..

Game1.3.png
Last Ninja 2
Game1.3.png (8.13 KiB) Visad 8583 gånger




Tycker att det ser mycket lovande ut.... och som jag skrev innan så kan jag inte fatta varför jag ens körde fast innan :-)
Nu är det mest att peta in en egen loader, och packa lite filer så bör det fungera...
Fast det kommer jag nog snart att få äta upp...
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 3 juni 2005, 11:09
Ort: ONSLAUGHT + HOKUTO FORCE

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav Redreamer » 13 juli 2014, 21:00

Låter lite som en sådan där sak som krånglat på jobbet och som man sedan kommer på lösningen till i bilen på vägen hem. Eller som man bara löser på 10 min dagen där på :)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1423
Blev medlem: 1 maj 2005, 10:07
Ort: Borås

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav Fix » 14 juli 2014, 08:06

Detta var nästan enklare än så... Jag antog en sak, istället för att kolla vad det skulle vara.
Så låste jag fast mitt tänkande totalt.

Nu ska jag bara ordna en loader och levelpacka filerna samt skriva lite ny kod som ersätter den gamla som styr hur spelet laddar in levels.
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 3 juni 2005, 11:09
Ort: ONSLAUGHT + HOKUTO FORCE

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav Fix » 11 februari 2016, 21:59

Undrar vad detta kan vara....
Verkar vara någon form av fastloader kanske...
screen1.jpg.png
screen1.jpg.png (1.6 KiB) Visad 8206 gånger



Ojdå... titta vad den laddade in...
screen2.jpg.png
screen2.jpg.png (5.25 KiB) Visad 8206 gånger


Hoppas....
screen3.jpg.png
screen3.jpg.png (7.9 KiB) Visad 8206 gånger
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 3 juni 2005, 11:09
Ort: ONSLAUGHT + HOKUTO FORCE

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav Fix » 11 februari 2016, 22:02

När den laddat lite till...
screen4.jpg.png
screen4.jpg.png (5.38 KiB) Visad 8218 gånger


Sådär... dags att spela...
screen5.jpg.png
screen5.jpg.png (8.59 KiB) Visad 8218 gånger



De små gfx buggarna som ni ser beror på att min loader har en buffer när den laddar som ligger precis där just nu...

Kanske dags att ersätta den interna filhanteringen med en egen ?
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 3 juni 2005, 11:09
Ort: ONSLAUGHT + HOKUTO FORCE

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav bjonte » 12 februari 2016, 06:21

Grattis! Det är ju härligt att börja se spelet.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav carlsson » 12 februari 2016, 11:10

Coolt, blir detta en 1400 days release?
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2357
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav Fix » 12 februari 2016, 19:29

Vi får se om jag gör klart spelet, utan just nu vill jag prova min loader F-DOS om den fungerar som den ska.
Och Last Ninja 2, är ett bra spel att prova den på.
Ser bra ut än så länge...

En kombinerad IFFL/NON-IFFL 2-bit fastloader som fungerar på 1541,1571 & 1581 med massor av skoj funktioner som är anpassad för att användas till knäckta spel. :-)
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 3 juni 2005, 11:09
Ort: ONSLAUGHT + HOKUTO FORCE

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav bjonte » 12 februari 2016, 19:50

Najs! Det är ju rätt mycket meck att få till en loader.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav Fix » 12 februari 2016, 20:46

Är faktiskt enormt nöjd.
Lagt ner mycket tid, och efter flera år med olika loaders som inte fungerade som jag ville så tog jag tag i det.
Den är inspirerad av en massa olika loaders som finns att titta på.

Det har varit kul att titta på andra loaders, och hur koden är skriven... Man undrar vem som skrev vad först, för många loaders har "samma" kod, nästan helt identiskt.
Men det är väl så som saker blir bättre...

Första utgåvan av min loader använde jag på Mickey's space adventure, och andra utgåvan på Last Ninja 1.
Och den jag sitter med nu, är ordentligt omgjord och förbättrad.

Där jag har kombinerat en IFFL / NON IFFL loader, så att jag väljer när jag assemblerar vad jag vill ha. Så jag slipper ha 2 olika loaders.
Sen har jag gemensam kod till det mesta, och massa bra funktioner som går att stänga av om jag behöver spara minne osv.
Och nu fungerar den på alla diskettstationer som 1541, 1570, 1571 och 1581 med "egen" drivekod som jag utnyttjar varje drive optimalt.
Så det spelar ingen roll om du har det på en .d64 och sen lägger över på .d81 så fungerar loadern som den ska.

Finns massor att berätta...
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 3 juni 2005, 11:09
Ort: ONSLAUGHT + HOKUTO FORCE

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav Freebo » 12 februari 2016, 23:24

Jag är grymt imponerad, vilken persistence :commodore: :lol:
Användarvisningsbild
Freebo
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 26 februari 2010, 13:39

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav Fix » 14 februari 2016, 17:14

Ibland kommer annat mellan... och det blir liggandes...
Har mixat med min loader den sista tiden...

Nu funkar det att spela level 1 och 2...
Ska bara fixa till lite, så det inte blir gfx fel... sen är det lite pill med att ersätta spelets egen loader... men har börjat på det.

När det hela är klart, ska jag se om jag kan dokumentera allt så det går att följa.

/Fix
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 3 juni 2005, 11:09
Ort: ONSLAUGHT + HOKUTO FORCE

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav bjonte » 3 maj 2017, 18:36

Grattis till släppet!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: Last Ninja 2 - Cracking adventure

Inläggav Fix » 5 maj 2017, 20:00

Tack tack...

Detta spelet var egentligen inte så svårt att knäcka, utan att det är stort som satan och en massa filer.
Tappade egentligen intresset för spelet för flera år sen.

Sen fyller spelet nästan allt minne och för att peta in trainer, fastloader och allt annat blev det projekt deluxe.
Om allt hade gått som jag ville hade F-Dos hade stöd för SD2IEC/IFFL... Vilket F-Dos redan har, men fick inte det att funka som jag ville med spelet.

En annan kul grej är att spelet dessutom har en ingame protection på Level 2->.
Så fort du plockar upp en sak i spelet, så buggar grafiken ur... Gick att hitta.
Tog lite extra tid.

Håll tillgodo...


/Fix
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 3 juni 2005, 11:09
Ort: ONSLAUGHT + HOKUTO FORCE

FöregåendeNästa

Återgå till Programmering/prog.-verktyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016
cron