Eliza - fast mer avancerat.

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Inläggav knight77 » 1 juni 2013, 15:46

Ja de flesta av er "veteraner" minns väl programmet "Eliza", en datoriserad psykolog som gav dumma svar på seriöst ställda frågor.

Nu är min fråga: Är Basic så pass avancerat att man skulle kunna skapa ett liknande program, fast mer utvecklar, så man får relevanta svar på de frågor man ställer?

Jag tänker på att man skulle kunna använda "Input A$", och "If A$="" then" osv med mer svarsalternativ.

Jag kanske överskattar C64:ans kapacitet, men vill ändå tro att det går att genomföra.
knight77
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav bjonte » 2 juni 2013, 07:35

Eliza var inte särskilt avancerad så något liknande går nog att uppnå. Det handlade mest om att ställa motfrågor för att hålla igång konversationen och att försöka få dem att verka relevanta i förhållande till det svar man skriver. Jag har skrivit ett liknande tramsprogram som hade svaret på allt. Det letade efter ord som "hur", "vem", "vart", "vad", "när" o s v för att lista ut vilken typ av svar som var lämpligt. Det letade också efter specifika ord som "dö", "åka", "gillar" o s v. Den enkla matchningen av ett ord från första listan med ett ord i andra kunde skapa ganska intressanta svar. Det gjorde en hash av texten man skrev in så att svar och använde detta som slumpvärde så att programmet alltid svarar samma sak på samma fråga. Jag provade det på folk och byggde in extra stöd för allt som folk knappade in som inte redan hanterades. Det kunde ta en bra stund för folk att inse dess begränsningar.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Re: Eliza - fast mer avancerat.

Inläggav Commodorianen » 2 juni 2013, 08:53

Jag är rätt så säker på att det redan finns något Eliza-program för C64, förmodligen finns det flera med tanke på hur enormt många program folk har skrivit för C64 genom åren. Tror t.o.m. att jag har sett ett sådant program listas någonstans men är inte säker.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav hedning » 2 juni 2013, 09:59

...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 2 juni 2013, 10:48

Det man egentligen vill göra är väl att koppla upp C64 till Internet, och använda något Google API för att ställa sökfrågor på nätet och få svar på skärmen. 8)
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav knight77 » 10 juni 2013, 15:36

Commodorianen skrev:Jag är rätt så säker på att det redan finns något Eliza-program för C64, förmodligen finns det flera med tanke på hur enormt många program folk har skrivit för C64 genom åren. Tror t.o.m. att jag har sett ett sådant program listas någonstans men är inte säker.

Det var Eliza till C64 jag utgick från :) Det jag eftersöker är alltså en mer avancerad version som inte bara ger nonsens-svar, eller åtminstone om det går att göra ett program som är mer flexibelt och seriöst, som skulle kunna fungera just som en fiktiv psykolog.
knight77
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav knight77 » 10 juni 2013, 15:39

carlsson skrev:Det man egentligen vill göra är väl att koppla upp C64 till Internet, och använda något Google API för att ställa sökfrågor på nätet och få svar på skärmen. 8)

Såg att Eliza faktiskt finns i några versioner på nätet om man googlar. Tyvärr så försöker det efterlikna originalet så mycket som möjligt så det är ingen utvecklad variant det handlar om.

Men för något år sen tankade jag hem ett shareware/freewareprogram där man kunde prata med en fiktiv kompis, det fanns olika namn att välja på och de hade olika personligheter. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette då jag raderade det från hårddisken.
knight77
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav knight77 » 10 juni 2013, 15:40

hedning skrev:Här har du en del: http://www.gamebase64.com/search.php?f= ... 18&h=1&a=0

Och en nyare från 2010: http://csdb.dk/release/?id=95792

Thank you 8)
knight77
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav knight77 » 10 juni 2013, 15:42

bjonte skrev:Eliza var inte särskilt avancerad så något liknande går nog att uppnå. Det handlade mest om att ställa motfrågor för att hålla igång konversationen och att försöka få dem att verka relevanta i förhållande till det svar man skriver. Jag har skrivit ett liknande tramsprogram som hade svaret på allt. Det letade efter ord som "hur", "vem", "vart", "vad", "när" o s v för att lista ut vilken typ av svar som var lämpligt. Det letade också efter specifika ord som "dö", "åka", "gillar" o s v. Den enkla matchningen av ett ord från första listan med ett ord i andra kunde skapa ganska intressanta svar. Det gjorde en hash av texten man skrev in så att svar och använde detta som slumpvärde så att programmet alltid svarar samma sak på samma fråga. Jag provade det på folk och byggde in extra stöd för allt som folk knappade in som inte redan hanterades. Det kunde ta en bra stund för folk att inse dess begränsningar.

Kul.. har du det på disk/kassett?
knight77
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav bjonte » 10 juni 2013, 16:36

knight77 skrev:Kul.. har du det på disk/kassett?

Nej, det var gjort till PC och jag hittar det inte nu när jag letade.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Faidros » 7 november 2014, 23:03

Jag var väldigt fascinerad av Eliza på sin tid. Hade basiclistningen till den, den funkade utmärkt att skriva in den i en c64.

Sen kom amiga och pc, och på de två fanns RACTER! Ett program som faktiskt kunde referera till saker man sagt tidigare.. enklare inlärning..

http://en.wikipedia.org/wiki/Racter
All mechanical creatures
under humiliation
combine together and fight for
ROBOTIC LIBERATION
Användarvisningsbild
Faidros
Nybörjare
Nybörjare

Återgå till Programmering/prog.-verktyg