Eggland Mystery Project

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Re: Problem i bitmap mode

Inläggav Fix » 11 januari 2014, 20:50

Du måste sätta $01 rätt för vad du vill göra.

SEI
LDA #$35
STA $01

...

Vill du sen använda Basic

SEI
LDA #$37
STA $01

Allt ligger kvar i minnet, men du kan inte komma åt det. Innan du ändrar.
Dock så pajar nog lite variabler på Zeropage etc om du bankar in Basic.

När du väl har ändra till "rätt" läge är det viktigt att du använder rätt minne osv.
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert

Re: Problem i bitmap mode

Inläggav Staffan » 11 januari 2014, 21:56

Men det är ju så jag börjar mitt program... och basic vill jag ju aldrig använda mer efter loadern....
men allt verkar fungera bra, om jag läser med lda och sta på adresser efter $E000 i mitt program.

Kan det vara så att det bara blir fel om jag kör med 64tass inbyggda "* = $E000 " kommando?
Detta kortkommando i 64tass gör ju så att man hoppar till vissa adresser med sin kod, och fortsätter köra där.

Det verkar ju lite troligt, eftersom han då försöker lägga något där egentligen INNAN man startat programmet.
Det är ju sparat i PRG filen då att dessa kommandon då hamnar på dessa adresser.
dvs innan man skrivit $35 i 0001.

Om det är så, är iof frågan vad jag skall använda minnet efter $E000 till, eftersom det då känns ganska meningslöst...
Om jag inte lär mig att läsa från disk förstås. Då kan jag lägga saker där på det riktiga sättet.
Men det känns som väldigt mycket besvär för att få in en låt till.

Är jag något på spåren?
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav Staffan » 12 januari 2014, 16:27

Då har alltså tiden kommit för att släppa previewen.
Detta är inte en preview där orginalet inte blir klart, för det är verkligen nästan klart. Företaget skall startas upp först :)

6 banor där spelet börjar om efter bana 6. Hoppas ni inte klarar det för snabbt.
Bilagor
egglandprew.rar
Previewen
(16.02 KiB) Nerladdad 271 gånger
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Zedrick » 12 januari 2014, 23:55

Mycket lovande (även om jag ragequittade på bana 2). Jag har inte följt med i denna tråden, men du började alltså koda på allvar häromdan, typ? Imponerande framstegstakt.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav Staffan » 13 januari 2014, 06:52

Häromdan, nej det kan jag inte säga... men jag visste ingenting alls om c64 för några månader sedan :)
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Staffan » 13 januari 2014, 11:30

Vad arg jag är på mig själv att jag inte hittade buggen att man fuckar upp spelet om man skjuter och puttar ett block samtidigt!!!
Anledningen till att jag hittade den nu efter släppet var att jag testade crackade versionen med evigt med ammo.
(Varför man nu vill ha det i detta spel ;) )
Misstaget är redan fixat då, så det var verkligen synd att jag inte såg det tidigare.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav hedning » 13 januari 2014, 22:03

Staffan skrev:Misstaget är redan fixat då, så det var verkligen synd att jag inte såg det tidigare.

Det gör ju inget när det är en preview. Däremot var det ju najs att du hittade det innan final kommer ut, eller hur? :) Det skall bli spännande att se helheten sen, och som samlare kommer jag garanterat att köpa en fysisk verion! Bra jobbat!
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav Fix » 13 januari 2014, 22:50

Tycker det bra ut.

Kul att du börjat göra spel, något som jag ska göra innan jag lägger datorn på hyllan.
Har lovat mig själv att göra ett spel i mitt liv.

Nu har jag en idé.. har lite projekt att göra klart först innan.
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert

Inläggav Staffan » 14 januari 2014, 18:23

Vad har du för ide då?
Jag har själv oroat mig för att man gör samma sak som någon annan. Det är därför man vill släppa spelet så tidigt :)
Tänkt dig att du lägger 2 år av din fritid (Ja man kan ju inte hålla på med c64 8 timmar om dan direkt ;) ) på att porta tex Megaman och så har någon annan redan gjort det. Det är ju därför ingen vågar starta dessa projekt och det är därför de aldrig kommer komma till C64.

Varför skall du lägga datorn på hyllan föressten? :)
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Fix » 14 januari 2014, 20:07

Skickar ett PM om det...
Jo det är ju lite irriterande, dock så kommer jag nog att göra en variant på det pga. att flera kanske skulle få för sig samma sak.
Så har man det lite säkert iallafall..

Lägga datorn på hyllan, läs: Så länge kroppen orkar med... :-)
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert

Inläggav e5frog » 20 januari 2014, 03:14

Wohoo... varvade det...

Bara några saker jag tänkte på, saknar ljudeffekter, den där ugglevarelsen ska skjuta men jag ser inga skott som från de gröna gubbarna senare i spelet med sina svarta skott. Det borde finnas en "vänta tills joysticken inte rörs i någon riktning" innan man kan börja flytta spelaren på en ny bana. Senast flyttade man gubben uppåt och om man inte försiktigt knackar sig in i mål så råkar man röra gubben uppåt även på nästa bana - vilket kanske inte blir lika ofarligt på kommande banor.

Trevligt spel, väldigt väl utfört. Då är det väl bara att fylla på med fler banor... hur många blir det?
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Staffan » 20 januari 2014, 08:21

Jag vet faktiskt inte hur många banor det blir... Jag har nämligen en kille som gör dem åt mig nu, och vi får se hur många han orkar göra :)

Jag har dock kommit på att jag egentligen har misslyckats med projektet. Detta därför att jag såg projektet som en konstform där jag skulle se om det gick att porta Lollo till C64. Svaret är nej, för att jag saknar CPU cykler. Egentligen skall äggen kläckas och varelserna komma tillbaka. Detta skulle det kanske finnas cykler till, men detta medför också att man inte kan använda ett ägg till skydd hur länge som helst. Därför är det så i orginalet att man kan använda ett annant monster som skydd mot de som skjuter långt. och Detta finns det definitivt inte cykler till! Nes har ju 1.66 mHz så där skulle det gå. MSX Har ju sjukt många mhz, så det är klart det funkar där.

Det skulle kasnke gått på c64 om jag flyttade lådorna 8 pixlar direkt osv. Men då måste jag göra spelet sämre och göra om det från grunden, så det får bli så här - utan respawns.

Fast jag är nöjd med hur spelet blev :) Misslyckandet var bara ett konstaterande av själva konstformen. Inget jag hänger upp mig på.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav e5frog » 20 januari 2014, 13:56

Vem vet, det kanske går att få till med några tricks. Om man jämför med demoscenen så verkar det inte hända så där väldigt jättemycket på skärmen när man spelar, det kanske går att göra saker på andra enklare sätt och få cykler över utan att det påverkar resultatet för spelaren.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Staffan » 20 januari 2014, 18:57

Det som tar mest cykler är att det hela tiden går ett kors utfrån gubben som kollar ifall han står framför en uggla. Då dör man. Denna kollar alla rutor fram till ett stopp, således hackade det förr mest på öppna ytor. Nu finns det ett monster som ni inte sett - en spindel som går antingen horisontellt eller vertikallt och har samma egenskap. Denna sprite konverteras med hjälp av typ 6 rol, till en ruta och får spelet att hacka då den är med. Utan dessa spindlar skulle det *kasnke* gå. Men de står för rätt mycket av level variationen. Varje gång du puttar ett ägg, så kollar han om det är vatten under alla fyra rutorna. Var fjärde cykel så uppdateras myntstatusen och liv osv. Det skulle man kanske kunna göra så att det bara uppdateras då man dör då du tar ett mynt osv, men det ger nog inte mycket.

Himla kul att du varvat mina 6 banor :) Hur lång tid tog det?
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav bjonte » 20 januari 2014, 20:33

Du behöver kanske inte kolla ugglan varje bildruta? Det kanske räcker med en riktning per bildruta? Du kanske tjänar på att lagra per ruta om en uggla är synlig. Det kostar då att ändra i banan men det kan löna sig ändå.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

FöregåendeNästa

Återgå till Programmering/prog.-verktyg