Eggland Mystery Project

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav e5frog » 20 januari 2014, 20:38

Fick klura på ett par, tog mindre än tio minuter när jag visste hur jag skulle göra.

Man kan kolla koordinaterna på spelaren o göra en koll om ena koordunaten är inom området. Hur gör du nu?
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 8 augusti 2007, 18:16
Ort: Älvängen

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav Staffan » 21 januari 2014, 07:41

Det växer ett kors från spelaren, som när det når en uggla dödar honom. Faktum är att vertikalt och horisontellt körs varannan frame. Så egentligen är det väl streck som byggs upp. De avbryts ju också om det kommer en sten eller ett block i vägen. Därför har du inte så mycket för att lagra koordinater. Det hade du nog haft om du hade kunnat kolla om han stod vertikalt eller horisontellt brevid något utan att ha saker emellan. Det är det där med saker mellan spelaren och en uggla som gör att koordinaterna inte fungerar att spara.

Står det en uggla eller spindel på mitt kors?
Finns det något mellan mig och spindel/ugglan?

Detta är svårt att skriva i assembler... speciellt om djuren är sprites och det kan ligga stenar emellan.

Ugglan ja... I orginalet är det ett meduza huvud. Enligt legenden så dör man av hennes fulhet om man ser henne, så då är det väl mer logiskt att man dör direkt utan skott. :)
Här tänkte jag att fågeln dödar dig med sitt skrik.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav e5frog » 21 januari 2014, 13:41

Hur hög upplösning har du på ditt växande kors? Är det kanske högre än vad som behövs? Kollar du varje pixel eller varje tecken?
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 8 augusti 2007, 18:16
Ort: Älvängen

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav Staffan » 22 januari 2014, 11:00

Det är tyvärr redan chars.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav e5frog » 22 januari 2014, 13:44

Det kanske går att kolla mer sällan än nu?
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 8 augusti 2007, 18:16
Ort: Älvängen

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav Staffan » 22 januari 2014, 13:49

Det har jag också redan testat. Det funkar bra på ugglor men inte spindlar att kolla mer sällan och det är bara spindlar just nu som får spelet att hacka. Inte sällan i kombination med amarillos. (Vanligt springande monster)
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav e5frog » 22 januari 2014, 13:53

Det är knepigt att försöka optimera, ibland får man göra om på ett nytt sätt för att spara de sista nödvändiga CPU-cyklerna.

Du kanske har någon polare som kan kika igenom koden och komma med förslag? Sparar man lite här och var och särskilt i loopar och sådant som körs ofta så kan det bli en massa i slutändan. Ibland kan man lägga kodsnuttar i sådana delar där man bara hade paus i koden t.ex.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 8 augusti 2007, 18:16
Ort: Älvängen

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav Staffan » 22 januari 2014, 20:52

Jo jag vet... Det är den här grejen som loopar mest. Nu hackar spelet "nästan" inte, men det går ju inte att lägga till att man skall skydda sig bakom monster till exempel. Kom på att det går att förbättra mer med selfmodifying code, but I simply dont wanna go there ;)
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav Fix » 24 januari 2014, 10:37

Posta koden på den biten som du vill förbättra, så kan vi se om det går att fixa på ett enkelt sätt.
Självmodifierade kod är mycket vanligt på C64 och andra 8-bits datorer. Då dom inte har Cache minne. Commodore gjorde det själva... :-)
Sen ska du ha så mycket du kan i ZP så snabbar du upp det också..
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 3 juni 2005, 11:09
Ort: ONSLAUGHT + HOKUTO FORCE

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav e5frog » 24 januari 2014, 13:21

Ja zero page är bra, onödigt att slänga omkring en massa extra bitar i onödan.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 8 augusti 2007, 18:16
Ort: Älvängen

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav Staffan » 24 januari 2014, 23:32

pixels.rar
(3.4 KiB) Nerladdad 290 gånger
men här kommer lite kod som gärna får anpassas av trevlig person för storlek, förutsatt att det inte sabbar snabbheten :)
Skrev detta innan jag kände till avancerade adresseringmodes.

Märkte för övrigt att anledningen till att det hackade inte var cyklerna någon form av overflow då ett dött monster fortsatte vandra osynligt utanför skärmen :)
Den delen är fixad... så nu blir spelet lite mer likt lolo tills cpy cyklerna tar slut nästa gång. Just nu håller jag på att försöka få äggen att kläckas.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav Staffan » 26 januari 2014, 11:35

Nu ser jag att minnet efter $E000 innehåller en massa chunks av #$FF. Och jag som slitit häcken av mig för att använda detta! Någon som har en ide? Det verkar inte som att det bara funkar att tilldela någon av dessa adresser ett annat värde.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav bjonte » 26 januari 2014, 12:44

Jodå det funkar. Skriver du så hamnar det i RAM. Vad du läser (ROM/RAM) beror på vad det står på adress 1.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav Staffan » 26 januari 2014, 13:59

Förlåt. Bakfull.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: Eggland Mystery Project

Inläggav Staffan » 31 oktober 2014, 12:30

Då var fulla versionen släppt!

Då jag precis blivit pappa samt gjorde detta projekt då jag i praktiken var arbetslös, så är väl risken stor att jag inte ger mig på något C64 projekt igen.
Dock har jag en dröm då jag blir pensionär att progga något till C128, en ducktales clon eller något som utnyttjar 30% högre cpu, men det stannar nog som en dröm tror jag.

När jag började med detta så ville jag skapa ett spel som folk faktiskt spelade till C64. Själv så brukar jag ladda ner spel, se ungefär hur det är gjort samt vad de lyckas med för att sedan spela ett par minuter :) Nu ville jag skapa något som höll folks intresse en halvtimme ialla fall. :)

Blev även sugen på att komma med i retrogamer, vilket min kompis Mikkel Hastrup har lyckas med. Så om någon ser något om detta i retrogamer, maila gärna staffan.mattsson@gmail.com för jag köper inte varje nummer :)
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

FöregåendeNästa

Återgå till Programmering/prog.-verktyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016
cron