C64 programmers reference guide

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

C64 programmers reference guide

Inläggav Redreamer » 9 november 2014, 13:53

Har länge inte tyckt mig behöva denna fina volym då det mesta ändå finns på nätet, guiden lika så. Men så fick jag bekymmer å började googla runt efter en lösning men fler å fler frågor dyker ständigt upp. Så jag tryckte hem en från ebay för 200kr. Det bör väl vara en bra investering hoppas jag.
Hur har ni andra som kodat använt denna volym? Får för mig att den ständigt kan vara en bra kompanjon även för den mer erfarne, eller kommer jag lägga i från mig den snabbt? Nu är ju inte ja någon erfaren kodare så den lär ju ständigt vara aktuell för mig. ;)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: C64 programmers reference guide

Inläggav bjonte » 9 november 2014, 14:51

Jag har min Mapping the C64 och C128 Programmers Reference Guide vid sängen och de är de två mest lästa böckerna jag har. Mapping kommer etta dock.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 9 november 2014, 18:32

Ok, "Mapping the c64" har jag sett någon gång...
Vad skiljer dem åt i huvudsak?
Får lägga till den på min julklappslista!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 9 november 2014, 19:39

Mapping innehåller beskrivningar av alla minnesadresser i hela C64:an, inklusive ROM. Den tar upp allt man kan göra på låg nivå men inget om assembler, basic eller om kontakterna eller portarna på C64:an. Inget om diskdriven heller.

Reference Guide tar ett helhetsgrepp och beskriver basic, assembler, kort om minnesadresser, portar, kretsschema och enklare diskdrivehantering.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 10 november 2014, 10:53

Jag har den svenska utgåvan av C64 PRG, uppdelad i tre delar. Jag läste del 2 ganska flitigt förr i tiden, men det var länge sedan jag bläddrade i den nu.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Redreamer » 10 november 2014, 12:36

Jag skrev ut hela på skrivaren i skolan för 10 år sedan. på A4'a, ensidigt! Utan rätt sidbrytning och txt konverterad dessutom, är ganska hopplös att läsa tyvärr.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zedrick » 11 november 2014, 11:37

Redreamer skrev:Jag skrev ut hela på skrivaren i skolan för 10 år sedan. på A4'a, ensidigt! Utan rätt sidbrytning och txt konverterad dessutom, är ganska hopplös att läsa tyvärr.

Hah, jag med. Oerhört slöseri med papper och toner eftersom jag fick min första några månader senare, och sedan dess samlat på mig 5-6 st till av någon anledning.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 18 november 2014, 21:29

Fick hem mitt ex i går! Inte hunnit läsa så mycket ur den men det har redan gett mig flera grundläggande insikter som jag inte greppat helt. Exempelvis detta om zero page och varför den är "snabbare", och hur man gör indirekt adressering osv. Nästan konstigt att jag inte stött på indirekt adressering tidigare då detta är oerhört kraftfullt och mer eller mindre ett måste att kunna inser jag. Bjonte hjälpte mig visserligen lite på detta område för ett tag sedan, men det var först nu jag inser hur grundläggande det är!
Borde köpt denna långt tidigare, men jag är glad att den äntligen damp ner! :D Jag är nog konstig, men den är Rolig att läsa!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Återgå till Programmering/prog.-verktyg