Mjukvarusprites...

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Mjukvarusprites...

Inläggav Redreamer » 14 december 2014, 12:55

Finns det något tillfälle som man vill koda sin egna spritefunktion? när det nu ändå finns hårdvarusprites. Hade en liten tanke på att jag skulle göra det för de diverse projektiler som min gubbe i "spelet" kan skicka iväg. Anledningen att jag över huvud taget funderade på det var för att jag tänkte "- Ett skott är ju så litet, så det måste ju vara lagom att göra som en character". Sedan insåg jag, varför då, det är ju hur bökigt som helst om det ska se snyggt ut, sedan måste jag inte hushålla med sprites oavsett.
Men tillbaka till frågan, är det något tillfälle som man faktiskt vill göra spriteliknande funktioner i mjukvara?
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1431
Blev medlem: 1 maj 2005, 10:07
Ort: Borås

Re: Mjukvarusprites...

Inläggav bjonte » 14 december 2014, 15:20

Alla fiender i Cosmos är gjorda med tecken så det finns definitivt tillfällen. Det är rätt vanligt att ersätta vissa prylar, som skott och sådant som är litet eller rör sig snabbt. Anledningen är att sprites inte räcker till allt man vill röra på.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: Mjukvarusprites...

Inläggav Redreamer » 14 december 2014, 15:26

Skäms lite, har inte spelat ditt cosmos, bara sett det på senaste hackspett. Men jag ska testa det nu, så jag får se hur det kan se ut... =)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1431
Blev medlem: 1 maj 2005, 10:07
Ort: Borås


Återgå till Programmering/prog.-verktyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016
cron