Bästa crossdev-miljön 2015?

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Bästa crossdev-miljön 2015?

Inläggav Zedrick » 29 januari 2015, 11:19

Jag har dålig koll på detta, vad anses vara den/de bästa xdev-toolen idag? Jag tänkte ge mig på ett spel, sist jag försökte mig på något större projekt (3-4-5 år sedan) använder jag nano + xa65 + vice + diverse bashscripts, vilket fungerade bra, men finns där något bättre alternativ idag? Helst något som finns både både under Linux och Windows, men om inte spelar det ingen störe roll vilken plattform. Jag har sett det finns en del IDE'er, Relaunch64, Kickass IDE och nått annat - är någon av dem riktigt bra?
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Re: Bästa crossdev-miljön 2015?

Inläggav bjonte » 29 januari 2015, 18:03

Alla har väl egna favoriter skulle jag tro. CbmProgStudio har inbyggd debugger. Det kan ju vara en fördel jämtemot de andra. Vice debugger funkar ju men är inte så användarvänlig. Jag sitter fast med Dasm för att jag tycker att den är bäst (totalt sett) så min setup är Sublime Text + Dasm + Vice. Relaunch64 verkar nice för att den har stöd för många assemblatorer. Jag har ingen användning för allt extragojs som trycks in, som sprite-editorer men det är ett bra sätt att komma igång med ett mindre projekt i alla fall.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Iggelito » 29 januari 2015, 18:42

http://goatpower.org/2014/12/26/version ... r-sublime/

Detta använder vi i Noice, F4CG och Atlantis :)
Total Chaos / Noice & F4CG
\m/ >.< \m/ ¯ Goatpower ¯ \m/ >.< \m/
http://csdb.dk/scener/?id=1048
Användarvisningsbild
Iggelito
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 30 januari 2015, 12:25

Mina tafatta försök har mest inskränkt sig till CBM prg Studio. Varje gång jag försökt göra något i den som jag inte gjort förut så fastnar jag i någon bugg eller saknad funktion som man får jobba runt så jag tycker den är lite omogen. Annars är det väl en ganska god idé att samla flera funktioner på det viset.

Finns en annan med liknande namn vad det nu var, hur mycket hjälp man behöver beror väl på hur avancerad man är, det går ju att skriva kod i en texteditor och sedan kompilera, eller skriva kod på papper och översätta till maskinkod som man sedan knappar in i hexeditor... ;-)
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Zedrick » 30 januari 2015, 14:07

e5frog skrev:det går ju att skriva kod i en texteditor och sedan kompilera, eller skriva kod på papper och översätta till maskinkod som man sedan knappar in i hexeditor... ;-)

Glöm inte att lägga det i en access-databas, konvertera till SQL och sedan hämta ut med php3, skicka det vidare till en matrixprinter och först därefter knappa in i hexeditorn!

Hmm, har testat lite olika grejer, just nu lutar det åt att jag fortsätter som förut (eller rättare sagt bygger upp samma miljö som förut, med nano + xa65 (eller evt nån annan om jag hittar en anledning att byta) + vice + diverse scripts för att automatisera).

Följdfråga, finns det nån bra sprite-editor för Linux eller Windows?
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 30 januari 2015, 14:13

Bra och bra... om den har alla funktioner du vill kunna använda så är den väl bra, det finns en i CBM prg Studio. ;-)
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav e5frog » 30 januari 2015, 14:17

Jag ha förresten hört att det kan vara bra med någon slags SVN för att spara versioner av sin kod - vet inte hur ni brukar göra med sådant. Har hänt för egen del att man knappat på i godan ro, klantat sig, fortsatt och sen hopplöst fel och kan lika gärna börja om istället för att hitta och reparera skadan...

Men det kanske är i det läget man inser hur smidigt det kan vara att dela upp arbetet i delar.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav bjonte » 30 januari 2015, 18:02

Jag kör Mercurial och jag skulle nästan gå så långt som att säga att jag inte skulle programmera utan source-control-system. Det är ett helt överlägset sätt att arbeta på.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Fix » 14 februari 2015, 15:29

Får lägga min röst på Sublime med ACME...

Har gjort en enkel konfig, baserad på Sublime/Kickassembler utgåvan.
Där man kan enkelt assemblera, kompilera allt osv, samt även köra egna skript för att snabba upp saker.

Sublime + ACME
http://csdb.dk/release/?id=126930
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert

Återgå till Programmering/prog.-verktyg