Jag har fastnat hjälp!

Programmet skall börja med
att rensa skärmen och fråga användaren efter utskottsvinkeln (eng. elevation i grader och utgångshastigheten i meter per sekund.
När användaren anger utgångshastighet, ska programmet öka den med 1%.
Sedan, ska programmet rita den kastbana som ingångsvärdena ger upphov till
på skärmen. Hur man beräknar denna beskrivs nedan.
När projektilen har nått marken igen så skrivs kastets längd och den (simulerade) tid
som förflutit ut. Därefter skall programmet fråga användaren om han/hon vill fortsätta eller om programmet skall avslutas.
Om användaren väljer att fortsätta så skall skärmen rensas och programmet fråga efter en ny utskottsvinkel och utgångshastighet.
Programmet skall fortsätta fram till dess att användaren väljer att avsluta.
Kastbanan skall ritas ut en gång per tidssteg med bokstaven ’O’och man bör utgå från att startpositionen är i det nedre vänstra hörnet.
En lämplig skala är 3 meter per bokstav i både höjd(Y)-led och bredd(X)-led.
Beräkning av kastbana
Programmet skall beräkna kastbanan
med
numerisk simulering
genom att tidssteg för tidssteg
beräkna var projektilen befinner sig
.
Konstanter som behövs pi= 3.1415927 Tyngdaccelerationen:g= 9.81 (m/s2) Tidsstegens längd:dt = 0.05 (s)
Från början har projektilen en: Utgångshastighet i meter per sekund:V0 Utskottsvinkel i radianer:U0
Position i X-och Y-led i m: Px0= 0 Py0 = 0
Hastighet i X-och Y-led i meter per sekund:Vx0= V0* cos(2*pi+U0) Vy0= V0 * sin(2*pi+U0)
För varje tidssteg behöver nuvarande position och hastighet uppdateras.(Detta är ett exempel på numerisk integreringav enklaste slag):
Vinkel i radianer får man genom att gångra vinkeln med(pi/180)
Ny position i X-och Y-led: Pxi+1 = Pxi+ Vxi *dt Pyi+1 = Pyi+ Vyi*dt
Ny hastighet i X-och Y-led:Vxi+1 = VxiVyi+1 = Vyi-g*dt
Hur ska man lösa det här(nybörjare)? Hur ska datan rita vinkeln? Hur ska jag ens börja tänka?
tacksam för svar
att rensa skärmen och fråga användaren efter utskottsvinkeln (eng. elevation i grader och utgångshastigheten i meter per sekund.
När användaren anger utgångshastighet, ska programmet öka den med 1%.
Sedan, ska programmet rita den kastbana som ingångsvärdena ger upphov till
på skärmen. Hur man beräknar denna beskrivs nedan.
När projektilen har nått marken igen så skrivs kastets längd och den (simulerade) tid
som förflutit ut. Därefter skall programmet fråga användaren om han/hon vill fortsätta eller om programmet skall avslutas.
Om användaren väljer att fortsätta så skall skärmen rensas och programmet fråga efter en ny utskottsvinkel och utgångshastighet.
Programmet skall fortsätta fram till dess att användaren väljer att avsluta.
Kastbanan skall ritas ut en gång per tidssteg med bokstaven ’O’och man bör utgå från att startpositionen är i det nedre vänstra hörnet.
En lämplig skala är 3 meter per bokstav i både höjd(Y)-led och bredd(X)-led.
Beräkning av kastbana
Programmet skall beräkna kastbanan
med
numerisk simulering
genom att tidssteg för tidssteg
beräkna var projektilen befinner sig
.
Konstanter som behövs pi= 3.1415927 Tyngdaccelerationen:g= 9.81 (m/s2) Tidsstegens längd:dt = 0.05 (s)
Från början har projektilen en: Utgångshastighet i meter per sekund:V0 Utskottsvinkel i radianer:U0
Position i X-och Y-led i m: Px0= 0 Py0 = 0
Hastighet i X-och Y-led i meter per sekund:Vx0= V0* cos(2*pi+U0) Vy0= V0 * sin(2*pi+U0)
För varje tidssteg behöver nuvarande position och hastighet uppdateras.(Detta är ett exempel på numerisk integreringav enklaste slag):
Vinkel i radianer får man genom att gångra vinkeln med(pi/180)
Ny position i X-och Y-led: Pxi+1 = Pxi+ Vxi *dt Pyi+1 = Pyi+ Vyi*dt
Ny hastighet i X-och Y-led:Vxi+1 = VxiVyi+1 = Vyi-g*dt
Hur ska man lösa det här(nybörjare)? Hur ska datan rita vinkeln? Hur ska jag ens börja tänka?
tacksam för svar