Startar en egen tråd i ämnet. Tanken är att jag ska implementera en datorstyrd motståndare i mitt spel. Det kan man ju göra ungefär hur lätt eller svårt som man vill. Min grundläggande tanke är att det ska fungera så här.
Upplägg.
Spelet är en labyrint där två gubbar traskar runt och skjuter på varandra. (Simple enough?)
Tillvägagångssätt för förflyttning.
Datorn tar ut avståndet i x samt y led från spelaren. Ju närmare x eller y är ju större sannolikhet är det för att just det hållet blir det hållet gubben rör sig åt.
Man skulle kunna lägga in en parameter om att gubben gör samma sak fast tvärt om i något slags defensivt läge. Skulle tro att man behöver ett defensivt läge för annars så kommer datorn till slut stå "på" spelarens gubbe.
Antar att det är vettigt att ha någon typ av hysteres i detta för jag antar att man lätt fastnar mitt i skarven mellan defensivt och aggressivt läge. Sannolikheten för att gubben går åt ett visst håll får ju inte bedömas om för fort, annars kommer ju AI alltid traska mot spelaren i vilket fall, bara olika fort. Man hamnar snabbt i matematiska tankegångar.
Skjutandet....
Man har flera olika vapen som man plockar på sig. Vilket man väljer att använda beror på situation. Detta blir än mer komplext eftersom vissa vapen kan förändra hur banan ser ut. Får fundera på det som steg två tror jag. Får börja med hur AI förföljer spelaren på ett "naturligt" vis.