jAsm

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Re: jAsm

Inläggav TBC » 21 januari 2016, 23:13

Finemang! Jag vill ha en Z80-version sen :)
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 4 september 2008, 16:44

Re: jAsm

Inläggav Redreamer » 22 januari 2016, 12:36

Kul! Får se om jag får tid att testa den någon gång. Kanske får lite tid på nästa SAK hack =)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1262
Blev medlem: 1 maj 2005, 10:07
Ort: Borås

Re: jAsm

Inläggav carlsson » 22 januari 2016, 15:01

Josiah Gilbert Holland skrev:If you’ll take thunder and lightning, and a steamboat and a buzz-saw, and mix ’em up, and put ’em into a woman, that’s jasm.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2313
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: jAsm

Inläggav bjonte » 22 januari 2016, 23:34

Haha, precis så!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1692
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: jAsm

Inläggav bjonte » 23 januari 2016, 19:01

Nu har jag lyckats klämma ut version 1.0. Den finns att hämta på http://kollektivet.nu/jasm.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1692
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: jAsm

Inläggav carlsson » 26 januari 2016, 10:34

Undrar hur mycket jobb det vore att porta koden till Maniac Mansion så den går att köra genom jAsm. Delar av syntaxen och tänket känns igen i Macross:
http://www.pagetable.com/?p=848

Vad finns det förresten för Lucasfilm-spel som är tidigare än 1984? Den andra assemblatorn skriven i Lisp låter ju käck, och med dagens datorer skulle 2 MB arbetsminne inte vara något större problem.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2313
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: jAsm

Inläggav bjonte » 26 januari 2016, 11:37

Det är rätt mycket jobb att porta, även om syntaxen känns igen. Jag gillar att man hittade på egna loopkonstruktioner som egentligen bara under ytan lägger till en branchinstruktion. Det blir tydligare kod. Är det en stor kodbas så tar det kanske ett par veckor att få igenom det. Man behöver originalbygget med så att det går att jämföra output så att inget har ändrats.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1692
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: jAsm

Inläggav carlsson » 26 januari 2016, 13:27

Apropå Macross tycker jag att syntaxen x[text] känns väldigt baklänges, i så fall vill man väl skriva text[x] och då är det nästan samma som text,x.

Förresten att uttrycka 6502-kod i S-expressions görs fortfarande, fast jag förstår inte riktigt varför:
https://github.com/kingcons/cl-6502
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2313
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: jAsm

Inläggav bjonte » 26 januari 2016, 14:35

x[text] är väl typ syntaxen i 68000-assembler för indirekt adressering med offset. Det är kanske inspirerat av något sådant.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1692
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: jAsm

Inläggav bjonte » 26 januari 2016, 14:36

Jag blir helt snurrig av alla parenteser i Kingcons. Jag fattar inte heller storheten.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1692
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: jAsm

Inläggav bjonte » 27 januari 2016, 11:23

På tal om syntax så fick jag lite ångest när jag insåg att jag tänkt på tok för mycket inne i lådan när jag hittade på allt detta. Det skulle säkert ha kunnat bli något mycket mer intressant om jag inte var så influerad av andra assemblatorer. Nu är det lite sent att vända skutan så det får bli såhär.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1692
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: jAsm

Inläggav TBC » 27 januari 2016, 12:17

Kanske:
Kod: Markera allt
(if ne
  (lda 1)
  (jmp hopp))
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 4 september 2008, 16:44

Re: jAsm

Inläggav bjonte » 27 januari 2016, 13:28

Hu.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1692
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: jAsm

Inläggav TBC » 27 januari 2016, 16:11

Gillar du inte lisp? :)
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 4 september 2008, 16:44

Re: jAsm

Inläggav bjonte » 27 januari 2016, 16:44

Nej. Rader tenderar avslutas med sju parenteser och det blir snabbt oöversiktligt. Lätt att parsa dock.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1692
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

FöregåendeNästa

Återgå till Programmering/prog.-verktyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016
cron