jAsm

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Re: jAsm

Inläggav carlsson » 28 januari 2016, 13:52

Fast om DASM i grunden har en vettig syntax, och du bara utökat den med ännu bättre tillägg, finns ju egentligen ingen anledning att vända allt upp och ner, bara för att det kanske skulle kunna bli ännu bättre syntax för totala nybörjare till assemblerprogrammering. Vi som redan lärt oss hur det brukar se ut, skulle ha svårt att lära om och då förlorar man många potentiella användare.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 28 januari 2016, 16:23

Jo, det är klart men målet är att jag själv ska kunna bli mer produktiv. Jag vänder mig inte specifikt till nybörjare faktiskt.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 2 februari 2016, 16:48

Nej, jag menade att i princip är det bara oskulder som kan ta till sig en radikalt annan/bättre syntax, medan de som redan fastnat i en befintlig syntax kanske tycker att steget är för långt för att lära om.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 2 februari 2016, 19:55

Grattis till det 2000:e inlägget!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 3 februari 2016, 20:20

@carlsson
Jag tycker hela livet är att förkasta delar av det man lärt sig och sedan lära om. ;)

Jag är ganska grön i assembler för 64'an så jag kanske är lämplig för jasm senare. Men jag håller fast vid nuvarande verktyg, tills jag är klar med nuvarande projekt.

Bjonte, har du fått någon respons från någon mer rutinerad Dasm användare angående jasm?
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 3 februari 2016, 22:18

Nej, ingen respons alls. Det gör inget. Jag har inte gjort reklam direkt och det kan få ta tid. Jag tänker ändå använda den själv så den har uppnått sitt syfte.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 4 februari 2016, 12:20

Har du skrivit om den på andra ställen typ Lemon64, CSDb, twittrat osv?

Tids nog lovar jag att testa den, men jag vet inte när. Dessutom är jag också ganska amatörmässig i mitt användande av DASM så det kanske dröjer innan jag hittar användningsområden för alla finesser.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 4 februari 2016, 20:54

Nej, jag har medvetet inte gjort reklam för jag vill undvika en storm av supportförfrågningar. Nu blir det mer som en betatest.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 10 februari 2016, 07:24

DAsm hade ingen vettig lösning för att skapa moduler av kod som används i flera program. jAsm har tyvärr ärvt samma oförmåga och jag har irriterat mig på det när jag har funderat på nästa projekt.

Nu har jag byggt in en partiell lösning. Man kan nu ha sektionsdelar som lägger till data eller reserveringar till existerande sektioner. På det sättet kan man skapa en fil med sektionsdelar för zero-pageutrymme, kod och variabler. Jag återkommer med ett exempel.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 10 februari 2016, 07:38

Det ser ut såhär:

Kod: Markera allt
section code, "main", $8000
{

}

section part, "main"
{
  // kod som läggs till i main-sektionen
}
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 10 februari 2016, 07:47

Det här funkar nu för triviala program som bara har sektioner för zero page-variabler, kod och variabler utanför zero page. Då kan modulerna namnge "main", "zeropage" och "variables" som sektioner att addera till. När det ska optimeras kan användaren behöva flytta runt var variabler lagras i olika moduler och det gör att modulerna måste ändras ifall vissa måste lägga variabler i en extra variabelsektion till exempel. Jag behöver införa en virtuell mappning mellan modulernas namngivna sektionsdelar och huvudprogrammets faktiska moduler. Jag är inte säker på hur syntaxen för detta skulle se ut. Kanske skulle det vara parametrar till include som listar par av namnmappningar.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 11 februari 2016, 06:43

Just nu tänker jag mig att det skulle kunna se ut såhär ungefär för att mappa en moduls variabler och kod till ett huvudprogram:

Kod: Markera allt
section mapping,
   "variables" = "module_variables",
   "main" = "module_main"
{

}

Huvudprogrammet har då två sektioner, main och variables. Modulen har två sektionsdelar, module_main och module_variables. Endast mellan krullparenteserna existerar mappningen. Det är något pratigt, men det är inte något som jag förväntar mig att man håller på och ändrar många gånger i programmet. Vanligast kanske 0-3 ggr.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Fix » 11 februari 2016, 21:52

Grymt med en till assembler till C64...

Ska kolla in den så fort jag hinner, Keep it up !

/Patrik
Användarvisningsbild
Fix
Programmeringsexpert
Programmeringsexpert

Inläggav bjonte » 28 februari 2016, 18:45

Jag har nu officiellt släppt version 1.1. I stora drag är det support för sektionsdelar som är nyheten. Nu går det att göra enfilsmoduler med egna uppsättningar variabler och kod.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 28 februari 2016, 18:50

Jag har hittat en begränsning som jag inte gillar. I en modul med en variabelsektion och en kodsektion går det inte att ha lokala utrymmesreserveringar eftersom koden som använder dessa inte ligger i samma sektion och därmed inte i samma rymd (scope). Jag löste ju detta för fallet med lokala konstanter genom att dessa går att fördeklarera men detta behöver på något sätt göras mer generellt för att även innefatta labels, reserveringar, subrutiner och annat.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

FöregåendeNästa

Återgå till Programmering/prog.-verktyg