Skriva in engelska program på C64 med svensk ROM

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Skriva in engelska program på C64 med svensk ROM

Inläggav NekomimiAlli » 18 oktober 2016, 15:50

Hej!

Jag köpte för ett tag sedan en Commodore 64 av brödboxmodell på internet. Tog bussen till Gimo och hämtade den. Nu när jag äntligen hittat Compute-Gazette's SpeecScript i dess helhet samt MLX tänkte jag skriva in programmen och spara de på kasettband för tillfället (har inte plats för diskettenheten vid TV:n), men jag får problem redan i fjärde raden med att jag inte kan komma underfund med hur jag ska få in en del av tecknen de vill ha! Jag läste någonstans att Ö är istället för pund-tecknet. Är shift-Ö samma som shift-pund? Och hur sjutton får jag in ett Commodore-* när asterisken inte sitter på samma ställe på den svenska layouten och inte ger något annat tecken när den trycks tillsammans med Commodore-tangenten? Jag vill verkligen kunna skriva in olika program och använda min nya fina dator, men jag kan inte skriva in några avancerade program när jag inte har alla tecken. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag är helt ny med gamla datorer, men vill så gärna lära mig.

-Alice
NekomimiAlli
Nybörjare
Nybörjare

Re: Skriva in engelska program på C64 med svensk ROM

Inläggav Redreamer » 18 oktober 2016, 17:01

Du vill alltså skriva en stjärna och har en svensk c64 men en engelsk tidning som du skriver från? Finns inte stjärnan alls på din tangentbordslayout?
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav NekomimiAlli » 18 oktober 2016, 19:23

@Redreamer jo, den finns, men det är inte en asterisk jag ska skriva. Jag ska skriva det tecken som blir när man trycker [Commodore]+[*] på ett engelskt tangentbord, på ett svenskt. Tangenterna på min C64 är engelska men chippen är svenska. Förmodligen är tangenterna utbytta vid något tillfälle, men mot fel tangenter och fel placeringar. Outputten är ju densamma som ett vanligt svenskt, dock.
NekomimiAlli
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Redreamer » 18 oktober 2016, 20:04

Aha. Hmmm. Hinner inte titta just nu men googa på svenskt tangenbord för en 64.a och titta på bilder flr hur layouten ska vara.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav NekomimiAlli » 18 oktober 2016, 20:17

Redreamer skrev:Aha. Hmmm. Hinner inte titta just nu men googa på svenskt tangenbord för en 64.a och titta på bilder flr hur layouten ska vara.

Asså, jag vet var asterisken sitter och hur man skriver den men det blir inte rätt när jag skriver den för man måste hålla shift för att skriva den från första början, så då fungerar det ju inte att använda commodore-tangenten samtidigt.
NekomimiAlli
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Redreamer » 18 oktober 2016, 21:20

Men har du lyckats få ut den på skärmen så har du rätt täcken. Det spelar ingen roll hur du tryckte för att få ut den. Eller är det något jag inte fattar?
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 19 oktober 2016, 09:14

Några av grafiktecknen på internationell C64 går inte att nå via tangentbordet på en svensk C64. Varför de lät bli att mappa dem i Kernel övergår mitt förstånd. Om jag minns rätt handlar det om symbolerna på Shift-@ och Commodore-@ som man tappar från tangentbordet. Efter att ha granskat bilder på en internationell C64 och en svensk VIC-20, som jag tror har exakt samma tangenter som en svensk C64, skulle tabellen se ut så här:

Kod: Markera allt
Int  | Svensk
+    | Sh ;
Sh + | Sh Ä
C= + | C= Å
-    | -
Sh - | Sh Å
C= - | Sh Ö
£    | Ö
Sh £ | C= Ö
C= £ | C= Ä
@    | @
Sh @ | n/a
C= @ | n/a
*    | Sh :
Sh * | Sh -
C= * | C= -
:    | :
[    | Ä
;    | ;
]    | Å
=    | =

MLX borde inte vara något problem, det är väl bara siffror? SpeedScript minns jag inte, men det kanske handlar om grafiksymboler man ska lägga in.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav e5frog » 27 oktober 2016, 11:14

Var det flera? Jag trodde det bara var 1-2 stycken...

På en C64 med svenskt ROM så har du tecknen som normalt finns på "*" istället på knappen "-" (minus).
De kan ses här (bry dig inte om VIC-20 märkningen):
http://www.triad.se/wp-content/uploads/ ... ay_c64.jpg
Jämför med originalet:
http://www.classiccmp.org/dunfield/c64/h/front.jpg
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav sledge » 8 december 2016, 22:16

Ja, det var väldigt irriterande att dessa tecken inte gick att nå eller se på en svensk c64:a. Som av en slump så var just dessa tecken väldigt populära att använda sig av på BBS:er.

Ta lite bilder på alla sakerna och lägg upp här. Superspännande med C128-fynd av ovanligare slaget.
Användarvisningsbild
sledge
Stormästare
Stormästare

Återgå till Programmering/prog.-verktyg