Mixat musik och fx.

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Re: Mixat musik och fx.

Inläggav bjonte » 21 augusti 2019, 20:58

Det där ser ju rimligt ut. Bra idé att börja med att bara få det att låta.

Jag brukar skriva $20 till adress 1 för att banka bort allt annat än ram har jag för mig. Du kan ju prova om det gör skillnad. Annars kan det ju vara koden som kopierar till och från bufferten som är fel också.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 23 augusti 2019, 13:30

Yes. Nu fungerar själva kopieringsfunktionen. Hade rört tilldet lite. Trodde att man var tvungen att banka bort I/O innan grafiken ritades ut, men så var det inte (rätta mig om jag har fel). Så där hade jag trasslat till det med olika interrupt. Sen var det ett enkelt fel i min kopieringsrutin. Ska bara få lite kläm på om jag verkligen behöver kopiera hela sid registret efter varje jsr $1003. Ska försöka analysera spelaren och se om jag kan förstå hur den fungerar.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 23 augusti 2019, 17:22

Redreamer skrev:Trodde att man var tvungen att banka bort I/O innan grafiken ritades ut, men så var det inte (rätta mig om jag har fel).

I/O kan bankas om när som helst. Se upp med att interruptkoden temporärt måste ställa om till vad den nu vill ha om den använder I/O och ställa tillbaks innan rti.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 1 september 2019, 22:25

Så, nu har jag fått det till att lira ganska ok, vissa "glitch" ljud vid på och avstängning av ljudeffekten. Ska se om jag kan putsa bort det. Hade ju som tidigare sagt att jag inte skulle ha någon fx i spelet men det känns faktiskt mycket roligare och mer levande när det blir något som låter. =)
Det knepigaste i detta var nog att få till något som lät bra. Försökte med lite olika spelare för att se om jag kunde få dem att låta bra, men då kunde jag ändå inte se vad det var för värden som det stod i registrerna så det blev att jag ändå fick programmera det "för hand".
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Föregående

Återgå till Programmering/prog.-verktyg