Vart kompilerar man denna scroll tutorial?

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Re: Vart kompilerar man denna scroll tutorial?

Inläggav Staffan » 16 november 2017, 11:34

Precis som jag misstänkte. Tack för att du tog dig tiden. Tycker det är kul att det finns så många snälla människor på nätet som har så mycket tid att hjälpa andra :)

Jag gav upp exemplet och utgick från ett annat. Detta fungerar bra i c64tass. Har gett upp jasm för tillfället.

interrupt.zip
(3.61 KiB) Nerladdad 119 gånger
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: Vart kompilerar man denna scroll tutorial?

Inläggav Staffan » 22 november 2017, 07:52

Försökte byta skärmbuffer med hans exempel nedan. Det verkar funka (kommer massa skräp på skärmen ialla fall) men jag tappar även informationen i alla sprites. Skall det hända då man byter skärm? I detta exempel då ora är "$20 så hamnar jag med min skärm på 0800 om jag tänkt rätt.

screen_swap_to_1
;set screen ptr to screen 1
lda $d018
and #$0f
ora #$20
sta $d018
+set16im $0800, screen_base
+set16im $0400, screen_back_buffer_base
rts
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: Vart kompilerar man denna scroll tutorial?

Inläggav Dickflame_Offence » 22 november 2017, 13:22

Sprite pointerne er knyttet til skjerm-lokasjon, slik at når du bytter skjerm fra $0400 til $0800, vil spritepointerne flytte seg fra $07f8 til $0bf8 (screen_base + $03f8). Du må altså passe på å skrive til riktig sett med sprite pointere, evt. begge to.
Användarvisningsbild
Dickflame_Offence
Nybörjare
Nybörjare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2012, 10:36
Ort: Oslo

Re: Vart kompilerar man denna scroll tutorial?

Inläggav Staffan » 22 november 2017, 14:22

Tack!
Testade detta i morse och det fungerade.
ser nu att sidan jag var inne på :

https://www.c64-wiki.com/wiki/Screen_RAM

Hade något om detta längst ner, men jag kunde inte liksom ta det till mig :)
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: Vart kompilerar man denna scroll tutorial?

Inläggav Staffan » 8 december 2017, 17:28

Hej!

Har nu lyckats göra så att man scrollar bra åt ett håll. Är ganska nöjd med detta. Skulle nu gärna vilja kunna scrolla åt andra hållet. Förväntar mig ju såklart inte att någon skall orka buggsöka min kod, men eftersom folk har varit så himla snälla hitils så tänkte jag att det var värt ett försök. Hoppas ni inte tycker det är uppkäftigt, jag har letat efter denna bug ett tag.
Så om du tillhör de 99,9% som inte orkar läsa någon annans kod så hoppas jag du förlåter mig för denna post. Skulle verkligen inte posta om jag inte var fast på den.

Starta programmet med sys 16384, och där åker en bil åt höger. Joystick skall göra så att man åker åt vänster, men då börjar blinkningarna. Tycker det verkar som att han kopierar fel mellan buffrarna om man åker åt vänster, fast jag hittar det verkligen inte.

test.zip
(6.38 KiB) Nerladdad 118 gånger
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: Vart kompilerar man denna scroll tutorial?

Inläggav bjonte » 9 december 2017, 08:38

Staffan skrev:Starta programmet med sys 16384, och där åker en bil åt höger. Joystick skall göra så att man åker åt vänster, men då börjar blinkningarna. Tycker det verkar som att han kopierar fel mellan buffrarna om man åker åt vänster, fast jag hittar det verkligen inte.

Jag hade lite svårt att se den övergripande tanken med hur programmet ska funka. Jag såg att du hade dubbelbuffring och att du kopierar mellan buffrarna amorterat över flera uppdateringar. Jag hittade något som såg skumt ut.

Kod: Markera allt
lda #$07                 ;its time to change buffer to screen
cmp ScrollReg
beq ResetScrollRegFrom07
lda #$FF               
cmp ScrollReg
beq ResetScrollRegFromFF
ResetScrollregFinished:


I ena fallet resettas scrollregistret när det nått -1, vilket verkar ok, men då borde det rimligen resettas åt andra hållet när det når 8 och inte 7.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1858
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: Vart kompilerar man denna scroll tutorial?

Inläggav Staffan » 11 december 2017, 07:36

Tack så mycket bjonte, detta löste ju blinkningen och problemet :)
Själv skulle jag aldrig kunna sätta mig in i någon annans kod sådär. Jag har försökt göra koden så lätt som möjligt för andra att förstå, men jag är dålig på just det i assembler.
Får backa och göra den ännu tydligare.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Föregående

Återgå till Programmering/prog.-verktyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016
cron