dubbelbuffra VIC

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

dubbelbuffra VIC

Inläggav Redreamer » 17 juni 2019, 18:42

Hur illa blir det när man scrollar och inte dubbelbuffrar? Jag antar att man förlorar en del minne när man ska dubbelbuffra just pga en "bilduppsättning". Men lite prestanda borde ju också gå förlorad med diverse pekare som skall hanteras.
Finns det några bra exempel på spel som borde ha använt dubbelbuffer? Jag har själv aldrig sett något spel som jag har reagerat över som skulle ha några övertydliga bufferproblem, men jag vet knappt vad jag ska leta efter heller. :D
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: dubbelbuffra VIC

Inläggav bjonte » 17 juni 2019, 21:15

Redreamer skrev:Hur illa blir det när man scrollar och inte dubbelbuffrar?

Antingen så ser det helt perfekt ut för att all uppdatering görs innan skärmen ritar det som ändrats eller så ser det ut som skit. Delar av skärmen kommer att vara förflyttad när andra delar inte är det så det blir som att skärmen har skuvats isär på olika ställen. Skuvningen kan röra på sig så det är inte säkert att det är på samma ställe hela tiden. Även sprites kan råka ut för detta om de flyttas i sidled medan de ritas ut. Då ser det ut som att överdelen är på en annan plats än underdelen.

Jag skulle undvika dubbelbuffring om det går eftersom det kompilicerar saker och äter minne. Som jämförelse är Cosmos dubbelbuffrat medan Bruce Lee II inte är det. Tömma skärmen i Cosmos är dyrt och det äter en massa minne att tömma skärmen i unrollade loopar i dubbla buffrar. Eftersom Bruce Lee II har bitmapgrafik på vissa ställen så skulle det bli omöjligt att göra spelet om det inte var singelbuffrat på grund av minnesbrist.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Återgå till Programmering/prog.-verktyg