Projekt, Darker

Diskussioner om programmering

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, hollowman

Projekt, Darker

Inläggav Redreamer » 12 april 2020, 10:04

Har lite löst spånat på nya ideer för ett nytt spel. Tidigare använde jag ju CBM studio och skulle nog fortfarande rekommendera det om man är grön på programmering till 64an. Men nu har valet blivit Jasm då det bla. fanns en bra manual. Koden knackas in med Notepad++, blev väldigt snabbt och smidigt då man fixat till en batchfil som assemblerar och drar igång Vice i ett svep. Charpad och Spritepad används för grafiken just nu. Är inte riktigt överens med charpad än men det kommer nog. Vad gäller musik så vet jag inte, kommer nog fråga någon annan om detta när det blir dags. Det blir bara frustrerande när det inte blir som jag vill. Den nya utmaningen som jag inte rört vid tidigare var scrollande av skärm mer än för text, så detta är det jag just nu håller på med. Eftersom spelet också skall ha en större karta så behöver jag använda mig av "tile tekniken" för att få plats med kartan i minnet. Första tanken var att ha tre funktioner.
Rita hel skärm.
Rita hö/vä vid scroll
Rita upp/ned vid scroll.
Insåg ganska snabbt att det blir ganska onödigt att ha en funktion som ritar hela skärmen då jag lika gärna kan använda upp/ned scrollfunktionen och ha en parameter för vilken rad som skall ritas och därmed ropa på den flera gånger och göra rad för rad.
Ska verkligen försöka lägga ner lite tid på denna funktion så att det blir lättläst och effektivt som möjligt. Slarvar ofta med funktionerna så de blir svårlästa och då ofta innehåller både fel och är svåra att modifiera om så behövs.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: Projekt, Darker

Inläggav bjonte » 12 april 2020, 11:06

Spännande! Jag har inte gett mig på det där med att scrolla hela skärmen än. Det är en utmaning att hinna med allt. Det är också klurigt att scrolla färgminnet eftersom det inte kan dubbelbuffras på C64:a. Någon gång kanske jag ger mig på det också.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav TBC » 14 april 2020, 15:34

Funderade också lite på det där med att scrolla hela skärmen.
Hittade detta på nätet:

https://cadaver.github.io/rants/scroll.html
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav Redreamer » 15 april 2020, 18:22

Jag har läst igenom den någon gång för länge sedan. Men just nu vill jag mest prova på själv. Lär mig bäst på egna misstag :)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Återgå till Programmering/prog.-verktyg