Ljudförbättringar...

Diskussioner om hårdvara

Ljudförbättringar...

Inläggav siljamicke » 15 augusti 2009, 08:35

Hej alla glada!
Igår fick jag för mig att göra en breakout-kabel till monitoruttaget, komposit och ljud in/ut var min tanke. Bilden blev en klar förbättring mot RF, men jag har mycket vinande ljud i min ljudutgång :(
Förmodligen har jag missat någon jord på något sätt antar jag.

Jag tänkte i vilket fall fråga er om ni har några schyssta tips på hur man får ut ett så rent ljud som möjligt?
siljamicke
Lärling
Lärling

Inläggav Tonhuvudet » 15 augusti 2009, 10:03

Bäst ljud får man nog om man kör från c-64ans ljud-ut direkt till en förstärkare.
Man ska inte gå igenom monitorn först.
Man bör först skaffa en sån här:
Bild

Jag brände ett sidchip i min förra 64a, för jag saknade en sån.
Om man får brum, så tar det filtret även bort brummet.

Detta står om filtret på Wikipedia:

En mantelström (eller HF-ström), är en ofta oönskad ström i chassit till en kabel, oftast koaxialkablar. Strömmen kan uppkomma antingen pga. potentialskillnader mellan de inkopplade enheterna, eller att kabeln är så lång och så placerad så ogynnsamt att den fungerar som en antenn.

För att få bort mantelströmmar, bör man i första hand försöka komma tillrätta med orsaken. T.ex. kan man jorda eller koppla om de inkopplade enheterna. T.ex. kan det göra skillnad om man ström-matar enheterna från samma elkälla. (Speciellt viktigt vid ljud- och ljus-enheter)

Alternativt kan man montera ett s.k. mantelströmsfilter. De är anpassade för den typ av störning man har, och innehåller oftast ett bandspärrfilter som eliminerar eller dämpar störningens frekvenser.
Användarvisningsbild
Tonhuvudet
Mästare
Mästare

Inläggav siljamicke » 15 augusti 2009, 14:09

Jag gjorde som sagt en egen kabel med två tele-honor till ljudet och rca till kompositsignalen. Alla tre in/ut-gångarna delar jord, och ingen är kopplad till dinkontaktens "ring" som jag antar brukar användas till jordändamål... Jag antar att det är bilduppdateringen jag har som brum, för det är ju i audioregistret och det tystnar till stor del när jag laddar från band, då skärmen blir blank.

Jag är elektriskt obegåvad så detta kanske är en korkad fråga, men jag sitter ju i en lägenhet och alla grejer jag kopplar till matas från samma grupp, och dessutom är ju c64:an ojordad, så hur får jag samma spänningspotential i jorden i en sån setup?

Kul förresten att det är så mycket drag på det här forumet, jag är ny här men det verkar vara ett roligt gäng!
siljamicke
Lärling
Lärling

Inläggav mirabilis » 21 september 2009, 01:58

siljamicke skrev:Jag gjorde som sagt en egen kabel med två tele-honor till ljudet och rca till kompositsignalen. Alla tre in/ut-gångarna delar jord, och ingen är kopplad till dinkontaktens "ring" som jag antar brukar användas till jordändamål... Jag antar att det är bilduppdateringen jag har som brum, för det är ju i audioregistret och det tystnar till stor del när jag laddar från band, då skärmen blir blank.

Jag är elektriskt obegåvad så detta kanske är en korkad fråga, men jag sitter ju i en lägenhet och alla grejer jag kopplar till matas från samma grupp, och dessutom är ju c64:an ojordad, så hur får jag samma spänningspotential i jorden i en sån setup?

Kul förresten att det är så mycket drag på det här forumet, jag är ny här men det verkar vara ett roligt gäng!

Man kan få bort en hel massa brus genom att jorda "audio-in"-pinnen.
Antingen direkt (som jag har gjort själv) eller via en liten kondensator (hört att det ska vara bättre).
Användarvisningsbild
mirabilis
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav evil » 23 september 2009, 00:24

mirabilis skrev:Man kan få bort en hel massa brus genom att jorda "audio-in"-pinnen.
Antingen direkt (som jag har gjort själv) eller via en liten kondensator (hört att det ska vara bättre).

Yes, men:
Beror lite på hur man gör det. Om man jordar audio-in "utifrån", alltså genom din-kontakten på baksidan av c64'an, behövs ingen kondensator eftersom man då jordar via det inbyggda ingångssteget.

Gör man det internt, alltså på kretskortet (typ med en feedbackpot) eller direkt på sid'en MÅSTE man ha en kondensator mellan ingången och jord.
Anledningen är en offsetspänning (på 6 volt = aja baja i dessa sammanhang) som uppstår om signalen inte går via ingången. Räkna med grillad sid helt enkelt! :evil:
Hey, get your joysticks, we're going back to the eighties!
evil
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav d0c » 1 december 2009, 18:55

eldre tråd men håper noen her vet om denne her kan brukes istede for dette mantelstromsfilter...

se link...
http://www.hifiklubben.no/produkter/kab ... trafo_.htm
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Re: Ljudförbättringar...

Inläggav e5frog » 1 juni 2010, 21:44

Njae - man behöver isolera bildsignalen med i så fall eftersom den också är jordad.

Jag har problem med brum när jag kopplar ihop PC:n med TV:n, har mantelströmsfilter men det hjälper inte, har funderat på en sån där audiotransformator med. När jag kör ljudet till förstärkaren istället för in i TV:n så blir det iaf inte lika illa med brummandet.

Kjell & Company har dessa med förresten:
http://www.kjell.com/?item=24137
http://www.kjell.com/?item=39607

Vill man vara riktigt riktigt säker så ska man väl skaffa en isolationstransformator för 230V med... och använda så korta och välskärmade kablar som möjligt.

Får kanske testa att köra med TV och dator från samma eluttag och se om det hjälper, koppla ur nätverkskabeln gjorde iaf ingen skillnad.
Bild
Användarvisningsbild
e5frog
Stormästare
Stormästare

Inläggav bepp » 1 juni 2010, 22:18

Fan grodan, jag har aldrig sett nån som citerar Kjell så frekvent. Men det är ju också en väldigt kompetent butik :D
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 1 juni 2010, 22:39

;-)

Brukar bläddra i den en del, förut var det mest Clas Ohlson men det är tunnsått där nuförtiden tycker jag, bättre på kjell - sen har det ju kommit en del kjell-butiker i närheten med - det är smidigt.
Bild
Användarvisningsbild
e5frog
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 29 juli 2010, 22:40

Pillade lite med detta häromdan, fick bort allt oljud när jag kopplade bort RCA-kabeln från TV:n till förstärkaren...

Det blir inget oljud om jag tar ljudet via scart istället - märkligt.

Inte för att jag har på surroundanläggningen särskilt ofta ändå när jag kollar på TV.

Gott att få bra ljud när datorn är inkopplad iaf!

... nu undrar jag ju såklart VARFÖR det blev sådär.
Bild
Användarvisningsbild
e5frog
Stormästare
Stormästare

Återgå till Hårdvara