0.4v istf 5V

Diskussioner om hårdvara

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

0.4v istf 5V

Inläggav rupy » 7 oktober 2018, 01:21

Jag har en brodburk som ar lite trasig, men jag vet inte hur jag ska ga tillvaga for att komma narmare en losning.

9V verkar funka da VIC chippet kickar igang PAL signalen, men ledden lyser inte och nastan allt som borde vara 5v far bara 0.4v, vid uttaget hittar jag typ 4.5v (PSUn ar ny och funkar bra i andra 64:or) sa jag undrar vad det kan vara som sanker volten till 0.4v overallt? PLA igen? Eller kan det vara ngn kondensator? Hur testar man sig fram till vad det kan vara?

Edit: Ok, tydligen ar problemet att det blir kortslutning ngn stans. Att led:en bara far 0.4 ar normalt om huvud 5v dras ner till 4.5v. Sa jag fick tipset att kanna pa komponenter, kortslutna grejjor blir varma fort.

Sen har jag en annan 64:a dar en hoger riktning pa joystick i port 2 inte funkar, det ar antagligen CIA... :/ Jag som tyckte 28-pins var jobbigt!
rupy
Nybörjare
Nybörjare

Re: 0.4v istf 5V

Inläggav herdware » 8 oktober 2018, 18:17

Prova plocka ut SID först och se om den startar. Om CIA är socklade så prova ta loss dem också. Annars är RAM rätt vanligt, känn på dem - vid kortslutning brukar de bli jättevarma fort.

EDIT:
Innan du målar fan på väggen och löder loss en CIA så prova att ohm-mäta mellan joyporten och rätt ben på CIA!
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Re: 0.4v istf 5V

Inläggav rupy » 8 oktober 2018, 21:40

Ok, tack for hjalpen.
rupy
Nybörjare
Nybörjare

Återgå till Hårdvara