C64 psu.

Diskussioner om hårdvara

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

C64 psu.

Inläggav Redreamer » 29 maj 2019, 20:12

Har varit väldigt inaktiv ett tag, våren har varit full av andra privata kuligheter och vuxenpoäng som skall håvas in, men nu börjar det nog lätta lite. Tänkte börja med att i kväll beställa en kabel och kontakt till denna lilla sak som jag knåpade ihop i höstas. Bild
https://drive.google.com/open?id=1sopO_ ... JHULI7n0Gy
Den är något kraftfullare än originalet men är framförallt designad för att kunna stoppas i "chassit" för original psu'n. Jag har än så länge bara startat den och sett att jag har spänning fram, hann liksom inte längre senare. Men så snart som jag får hem de sista delarna så ska jag nog kunna få klart detta. =)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: C64 psu.

Inläggav bjonte » 30 maj 2019, 05:40

Smidigt att den går in i originalklossen. Det underlättar ju en del. Jag hade mest problem med att hitta låda när jag gjorde min.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 15 juli 2019, 23:45

Det var någon på Facebook som gjort en ersättare till 5V-kortet så man kan gräva ur sin gamla nätdel, behålla transformatorn och sätta in nytt kort som är både effektivare och säkrare än det gamla. Visserligen blir det inte CE-märkt då, men i gengäld kanske det går på ett ut för försäkringsbolaget om det uppstått en eldsvåda p.g.a. en ny, hemknådad och inte säkerhetsklassificerad nätdel eller en 35 år gammal dito som elektroniken ändå gett upp inuti.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav e5frog » 18 juli 2019, 14:19

Köpte en sån modul av Anemo, han säljer på eBay också.
https://www.ebay.com/itm/283368734901

Tyckte det var lite "fjösiga" kondingar med 85 grader och 2000h livstid, så jag satte 105 graders med 10000h livstid (vid 105 grader). Så de borde räcka tills långt efter död-dagar.

Dsc_0188.jpg

Några udda saker med den designen är hålen i ytpaddarna att montera tråd/kabel på - varför, det är bara ytpaddar på originalet. Det rekommenderas att man isolerar kylflänsen så att det inte finns risk för kortslutning - varför ens ha någon koppar alls på den sidan över det området? Likriktarbryggan och regulatorn sitter i varsitt hörn - precis där det är knoppar/distanser på bottendelen av skalet
Har inte riktigt förstått grejen med det extra filtret (som går att bygla förbi) men det är säkert bra för nåt... Likriktarbrygga, kondingar och regulator-modul borde räckt annars.

Med två datassette, 1541U-II, joystickswitch, fyrspelsadapter, DualSID och tangentbordskontaktsromswitch i en C64C så går jag inte över ström-gränsen ens för en originalmodell på 1,7A. Men... den leverar 5,00V vid ingången, många/de flesta/alla original-trafos ligger på 5,2V. Så med nämnda hårdvara faller spänningen på ingången 0,2V - med båda enheter - så medan originalet håller 5,00 vid ingången ligger Anemos PowerUP! 64W på bara 4,8V.
På datassette-kontakten hamnar den vid påslag från urladdad maskin under gränsen för vad LOAD-IT modulen gillar och den tänder då alla LEDs i LED-rampen.
Hade önskat att det gick att höja inspänningen något, det kanske går med någon enkel spänningsdelare till jordpotentialen, så som Commodore gjort med sin regulator, den jag fixade senast hade jordpinnen på regulatorn kopplad till en spänningsdelare med 68 Ohm till jord 270 Ohm till utgången (dvs +). Något åt det hållet hade varit smidigt.

Men den duger fint som säker standard-spänning, ju närmare max-ström man ligger på en switchad nätdel desto mer effektiv brukar den vara. Så att feta på med en massa Ampere är meningslöst. Kontakterna på C64:an klarade väl som bäst 2-3A - när de var nya... De guldade DIN-kontakterna jag hittade till SaV64:an skulle klara 3A - nya.

Så, bra grej, hade önskat att jag kunde trimma upp spänningen några tiondelar.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Återgå till Hårdvara