Koppla VT100-terminal till C64

Diskussioner om hårdvara

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Koppla VT100-terminal till C64

Inläggav MOB-i-L » 2 oktober 2019, 16:34

Jag undrar om man kan koppla en terminal till en C64. Jag skulle t.ex. vilja koppla en Tandberg-terminal med RS232 till C64 och kunna programmera i BASIC från terminalen och få utmatningen på terminalen. Jag har tidigare använt denna terminal med PC och det fungerade. Alternativt använda en Raspberry Pi med RS-232 till USB-omvandlare som en VT100-terminal till en C64. Jag har använt Raspberry Pi som terminal till modem på detta sätt. Det var svårt att hitta information genom att googla, ty det mesta handlar om att använda C64 som terminal, men jag vill göra tvärtom.

Jag har skrivit ett filter-program som omvandlar PETSCII till UTF8 och VT100: https://github.com/mobluse/x16-petscii2utf8
MOB-i-L
Nybörjare
Nybörjare

Re: Koppla VT100-terminal till C64

Inläggav bjonte » 3 oktober 2019, 05:15

Intressant! Det låter som något du måste knappa ihop själv.

Jag tänkte först på att bara skriva ett program som öppnar device 0 och allt som läses skrivs till device 2 och allt som läses från device 2 skrivs till device 3. Då bryggas tangentbord och skärm via terminal, men ingen VT100 och inte heller någon BASIC.

Jag är inte säker på om det går att göra på något enklare sätt än att skriva om ROM-koden så att den slutar använda skärmen och tangentbordet och använder serieporten istället.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav MOB-i-L » 5 oktober 2019, 02:53

bjonte skrev:Intressant! Det låter som något du måste knappa ihop själv.

Jag tänkte först på att bara skriva ett program som öppnar device 0 och allt som läses skrivs till device 2 och allt som läses från device 2 skrivs till device 3. Då bryggas tangentbord och skärm via terminal, men ingen VT100 och inte heller någon BASIC.

Jag är inte säker på om det går att göra på något enklare sätt än att skriva om ROM-koden så att den slutar använda skärmen och tangentbordet och använder serieporten istället.

Jag hade hoppats att man bara kunde ställa in det med ett program och att det därefter fungerade. När det gäller VT100 ut så sköter mitt filter det, så det behöver inte C64:an göra, utan den skickar bara ut rå PETSCII inklusive dess kontrollkoder ($00-$1F, $80-$9F). Om input och output bryggats om till serieporten (user port), borde då inte BASIC fungera via serieporten?

Det finns en del om att man kan ända device med anrop till Kernal:
https://www.everything2.com/index.pl?node_id=747887
MOB-i-L
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav bjonte » 5 oktober 2019, 07:32

MOB-i-L skrev:
bjonte skrev:Intressant! Om input och output bryggats om till serieporten (user port), borde då inte BASIC fungera via serieporten?

Jo men det är väl just det som är problemet. Hur ska bryggningen gå till när BASIC rullar?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Återgå till Hårdvara