THE 64, inte mini denna gång

Diskussioner om hårdvara

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: THE 64, inte mini denna gång

Inläggav bjonte » 24 januari 2020, 06:27

e5frog skrev:Hade varit kul att ha - och billigare än de 2100 min C64C kostade 1987...

Fast du hade ändå köpt din C64C eftersom du inte fick user-, IEC-, kassett- eller cartridgeport till C64-maxi och det skulle bli knepigt att få bild från den.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 24 januari 2020, 08:50

Är det någon som vet vilka processorer det är på respekive c64 mini och the c64? Är det samma?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 24 januari 2020, 18:38

Sökte efter det för någon månad sedan men hittade inget, men idag hittade jag med en gång. Cortex A20 i båda, så det borde vara samma prestanda. Det var ju mycket snack om joystick lagg iom. mini. Eftersom den stora fick mycket bättre på detta så antar jag att mini har lika bra eftersom de har släppt ny firmware till mini med mer eller mindre identisk *.bin fil som the c64.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav MOB-i-L » 25 januari 2020, 08:00

Det är en Allwinner H3 i THEC64 (MAXI), enligt http://thec64community.online/thread/42 ... hec64-maxi.
Den har 4 kärnor. Allwinner A20 har 2 kärnor. SOC:en i MAXI har kylfläns, men ej den i MINI.
MOB-i-L
Lärling
Lärling

Inläggav MOB-i-L » 9 mars 2020, 21:05

Priset på THEC64 har sjunkit till 1279 kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5246746
Detta pris har Elgiganten i v. 11:
https://www.elgiganten.se/product/gamin ... eks-konsol

Jag köpte en THEC64 Full Sized/Maxi på Elgiganten i Lund idag.

Den fungerar bra och man kan koppla till externt tangentbord, men den har ju redan ett inbyggt. Externt tangentbord kan dock behövas om man vill köra Debian Jessie Linux med X, ty det interna har ej Alt-knappen. Använder man externt tangentbord är Esc = RUN/STOP, Tab = Restore, , Win = C=, Num + = +, Num - = -, Num Del = Meny (övriga på numeriska tangentbordet är joystick), Num / = TL, Num * = TR, F9 = joystick A, F10 = joystick B, F11 = joystick C, CapsLock = ShiftLock fungerar som den ska, d.v.s. även siffrorna m.m. blir shiftade, men visar att den är aktiv med en ikon i övre högra hörnet i stället för att fastna i läge ner. Man kan även välja Meny genom att trycka kort på powerknappen, om den är på ─ detta startar den, om av. Långt tryck på powerknappen stänger av THEC64, om den är på, och startar i läge som första start, om av (möjligen samma som fabriksåterställning).

Min monitor har 50 Hz (och även 60 Hz), men THEC64 tror att monitorn enbart har 60 Hz ─ därför får jag inte välja 50 Hz eller 60 Hz vid start utan den väljer 60 Hz. För att det ska gå i rätt hastighet måste jag då använda NTSC varianterna av C64 och VIC20. Min THEC64 Mini kör alltid i 50 Hz och PAL C64 med samma monitor. De borde införa att man kan tvinga THEC64 att köra monitorn i 50 Hz.
MOB-i-L
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 9 mars 2020, 21:16

Är du nöjd då, trots NTSC?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav MOB-i-L » 10 mars 2020, 22:32

bjonte skrev:Är du nöjd då, trots NTSC?

Man kan köra PAL-modellerna av C64 och VIC20 även i 60 Hz, men de går då snabbare. Nu har jag dock använt en grannes TV, som sänder rätt EDID för både 50 och 60 Hz, och konfigurerat THEC64 till 50 Hz och denna inställning finns kvar tills man gör nästa fabriksåterställning eller startar med att långklicka i 6 s på power-knappen. Nu kan jag köra PAL modellerna i 50 Hz. Tillverkaren borde dock ordna så att man kan låsa den till 50 Hz utan att behöva använda en skärm som sänder passande EDID, ty det finns nog en del gamla teveapparater som enbart klarar 50 Hz som det kan vara svårt att få THEC64 att fungera med.
MOB-i-L
Lärling
Lärling

Inläggav herdware » 5 juli 2020, 20:19

Det kommer tydligen en THEVIC20 i höst.
https://www.youtube.com/watch?v=A28tvIHcdGg
Känns lite överflödig iom att THEC64 hade VIC-20 läge men, men...
Kul iaf att de valt gamla typsnittet på tangentbordet (Microgamma eller Eurostile?) istället för senare Helvetica Narrow.
(via Maria på Safir)
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 5 juli 2020, 21:17

Hmm. Folk kanske har glömt bort hur Vic20-spelen faktiskt var? Det finns förstås guldkorn, som Jelly Monsters, men det mesta var väl ändå ganska risigt? Ryckigt som tusan, falsk musik och skränigt ljud. Jo, jag vet att det går att pressa den till riktigt fina saker, som Pitfall, men det blir ju svårt att fylla den med fina titlar när den släpps. Eller har jag missat en massa fina spel från förr?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 6 juli 2020, 09:29

Det var väll mest i usa den sålde i större massor? Jag har inte sett många vic20. Typ två under min uppväxt.
En tjejkompis gjorde ett "spel" på en. Hon fylde hela skärmer med "färgblock" typ mosaik. Sen skulle man hitta var cursorn stod å blinkade :D
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 11 juli 2020, 16:50

bjonte skrev:Hmm. Folk kanske har glömt bort hur Vic20-spelen faktiskt var? Det finns förstås guldkorn, som Jelly Monsters, men det mesta var väl ändå ganska risigt? Ryckigt som tusan, falsk musik och skränigt ljud. Jo, jag vet att det går att pressa den till riktigt fina saker, som Pitfall, men det blir ju svårt att fylla den med fina titlar när den släpps. Eller har jag missat en massa fina spel från förr?

Blasfemi! Visst, den har inte hårdvarustöd för scrollning eller sprites så det mesta sker i steg om 8 pixlar men man vänjer sig. Ljudet är ingen riktig hit, för lågt frekvensomfång men med rätt valda toner (jag har lekt med det i alla fall 20 år) går det att få det att låta rätt OK. Just Pitfall! har jag nog aldrig sett, möjligt att det gjorts en homebrew på senare tid men många andra bra spel.

Nu är dock THEVIC20 nästan uteslutande brittisk med spel från Llamasoft, Imagine och några till. De har inte tillgång till ett enda av Commodores egna cartridgespel, och heller inga andra amerikanska utgivare vilket kommer att sänka spelvärdet ganska mycket. Inte ens några Epyx-spel, men de spel de gav ut till VIC-20 kanske rättigheterna ägs av andra (ex. Jeff McCord för Sword of Fargoal) än de som köpt på sig själva Epyx-katalogen.

Men visst är det lågt hängande frukt: byt färg på plastskalet, konfigurera om firmware så VIC-20 är förvalt läge, lägg in några fler sådana spel på bekostnad av några av spelen till C64 och vips har de en ny produkt i begränsad upplaga. Många som inte förstår att THEC64 i princip redan är en emulator för VIC-20 tror att de lagt ner mer arbete än de faktiskt gjort, och efterfrågar istället miniversion av Amiga, Amstrad CPC och alla möjliga format som de inte är i närheten av att ha hårdvara eller programvara för.

Men det är ju allmänt känt faktum att ju mindre man förstår något, desto enklare ser det ut att vara från utsidan. Jag upplever den hållningen hela tiden.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 11 juli 2020, 20:10

carlsson skrev:Blasfemi! Visst, den har inte hårdvarustöd för scrollning eller sprites så det mesta sker i steg om 8 pixlar men man vänjer sig. Ljudet är ingen riktig hit, för lågt frekvensomfång men med rätt valda toner (jag har lekt med det i alla fall 20 år) går det att få det att låta rätt OK. Just Pitfall! har jag nog aldrig sett, möjligt att det gjorts en homebrew på senare tid men många andra bra spel.

Ja, jag hädar väl kanske ja. Jag hade aldrig någon Vic-20 själv så jag har inte några nostalgiska känslor för den direkt. Vi fick en C64 som första dator. Jag spelade Vic-20-spel hemma hos en kompis som hade en. Det är en rolig maskin och det går att göra väldigt bra saker på den men jag upplevde att de tidiga spelen i allmänhet höll låg kvalité. Det var helt rimligt eftersom spelutveckling var ganska nytt och minnet var ju väldigt begränsat i oexpanderat tillstånd förstås.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 11 juli 2020, 21:15

Japanerna i det som skulle komma att bli HAL Labs fixade dock ganska omgående software sprites i cartridgespelen. Det var västvärlden som inte var lika finurliga eller så siktade de flesta på spel för oexpanderad maskin och då räcker minnet inte riktigt till för sådant. Dock har jag för mig att Eugive Evans på Imagine fick till ganska bra software sprites i sina spel Wacky Waiters och Catcha Snatcha. Jeff Minter var väl inte heller helt oäven i sina spel, och t.o.m. Tom Griner fick till rätt bra effekter även om hans spel oftast var för 8-16K minnesexpansion.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav hof » 12 juli 2020, 17:27

Min första dator var en VIC-20 och jag spelade en del på den men det var också på den jag lärde mig Basicprogrammering. Jag uppgraderade ganska snart till C64.
Det är klart att spelen på VIC-20 var ganska mycket enklare än spelen till senare plattformar men en del av dem var väldigt spelbara.
Jag minns att jag gillade Radar Rat Race vilket såg ungefär likadant ut på C64 och någon version av Scramble.
Sen fanns det spel som var imponerande för en VIC-20 användare.
Jeff Minters Attack of the Mutant Camels som inte hade några likheter med spelet på C64 utan var någon variant av Gridrunner. Riktigt snabb grafik på det och mycket som rör sig på skärmen.
Moons of Jupiter var en klon av Asteroids men med bitmapgrafik istället för vectorgrafik. Visserligen enfärgat men grymt bra gjort för att vara på VIC 20.
Jag har en VIC-20 med Penultimate Cartridge och Pi1541 och körde de här spelen tidigare i veckan. Blev sittande ganska länge med Moons of Jupiter och även med det lite nyare spelet Cheese and Onion.
Gridrunner behärskar jag inte längre. Jag är nog för gammal...
hof
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav carlsson » 12 juli 2020, 18:35

hof skrev:Jeff Minters Attack of the Mutant Camels som inte hade några likheter med spelet på C64 utan var någon variant av Gridrunner.

Det är lite av ett missförstånd. Amerikanska företaget Human Engineered Software (HES) hade samarbete med Llamasoft om att ge ut deras spel i USA och resten av världen. Jeff Minter hade först gjort Gridrunner till VIC-20, C64, Atari 8-bit osv, och sedan en förbättrad version som hette Matrix. Parallellt hade Llamasoft också gjort Attack of the Mutant Camels som i stora drag är en klon av Empire Strikes Back. Uppenbarligen var inte HES sugna att de ut det spelet i USA, men gillade namnet på spelet så de tog Matrix och bytte namn på det, i versioner för både VIC-20 och C64. Därför finns det två olika versioner av Attack of the Mutant Camels för C64, dels Llamasofts eget spel som vi bäst känner till, och dels HES-spelet som då är Gridrunner/Matrix.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

FöregåendeNästa

Återgå till Hårdvara