herdwares äventyr med lödkolv

Diskussioner om hårdvara

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: herdwares äventyr med lödkolv

Inläggav herdware » 1 mars 2017, 18:48

Slinker imellan med lite icke-Commodore...

Hittade min ZX Spectrum som jag köpte på en loppis på 90-talet och aldrig fick igång. Av någon anledning fungerade den nu (för vissa värden av fungera). :roll:
Tangentbordsmembranet föll dock sönder så fort man tittade på det.
Gjorde komposit-modden och beställde ett nytt membran.
membran.jpg

Tada! Var även tvungen att testa fick-tv:n. :D Skärmen är PYTTELITEN och ganska suddig.
funk.jpg

En liten fråga: Lyckades inte ladda in något (wav-fil från telefonen) men hade ingen mono-kabel. Är detta förväntat?

Här ser ni för övrigt en CD32 agera CD-spelare till en Sansui stereo från ~1981. Inköpt på lokala second hand för 80kr. Stereon då, CD32:an köpte jag av en forummedlem för många år sedan. Minns inte vem.
sansui.jpg

EDIT: Zedrick var det jag köpte CD32 av.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 2 mars 2017, 06:59

Najs! Undrar hur bra ljud cd32.an presterar? Har nämligen själv köpt en ny begagnad cdspelare till mitt gamla system här hemma då den förra dog. Insåg att det tydligen är stor skillnad på spelare och spelare. Jag har naivt trott att det är ju bara en DA och sedan klart liksom :)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 2 mars 2017, 18:00

Nu är jag ingen audiofil så jag är inte rätt person att svara men det låter bättre än mp3 iaf och då är jag nöjd. Planen är väl att skaffa en riktig cd-spelare vad det lider men det måste förstås vara en stål-/aluminiumfärg som det är på mottagaren. :P Blev lite inspirerad iom detta och väntar på ett kassettdäck från tradera. Vad jag nu ska med det till. ;) Sen måste jag naturligtvis skaffa skivspelare, Tefifon, DCC, Elcaset, 8-track, Minidisk, Trådspelare osv osv :D
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 2 mars 2017, 19:36

Ska man handla till stereon ska man ju passa på att köpa sånt som var riktigt dyrt (och bra) när det var nytt, går att göra fynd.

Kikar man lite på YouTube finns det tips.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav herdware » 2 mars 2017, 22:08

Måste rekommendera Techmoans kanal när vi pratar om hi-fi. https://www.youtube.com/user/Techmoan
Det är tack vare jag hittade den jag vet vad en Tefifon, trådbandspelare och VHD är. Många intressanta saker på den kanalen.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 3 maj 2020, 14:51

Oj. Här var det visst längesen jag postade nåt...
CAM00985.jpg

Kom ut en auktion på tradera med två "otestade" brödburkar för ett bra köp nu-pris.
Den undre saknar nians tangent och den övre saknar etiketten.
Tänkte detta kunde vara ett lagom helgprojekt.

Den som saknar etikett startade och funkade direkt förutom att mellanslagstangenten knappt funkade. Efter rengöring funkade den bättre men inte perfekt. Bytte stammen mellan mellanslag och CLR/HOME och sen funkade det bra. Och i ärlighetens namn gör det inget om CLR/HOME är lite trögare att reagera. :wink:
https://youtu.be/qIYf-hJ60oU
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 3 maj 2020, 14:55

Najs! Då har du reservtangenter också! Det var ju någon här som letade efter en tangent förresten.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 3 maj 2020, 15:05

C64 nummer två med utbytt plunger. (Vad heter de på Svenska?) Tyvärr har jag inga reservtangenter.
CAM00984.jpg

Strömknappen satt fast i av-läge. Efter en del milt våld började den funka hjälpligt men inte bra. Hmm, var var det jag såg såna till salu?
Även denna verkade funka klanderfritt till en början men märkte snart att det var något som inte stämde. Maskinen hänger sig i Batman The Movie. Provade Mayhem in Monsterland och den hängde sig där också. Tyckte även att VIC-II blev varmare än normalt... Bytte chip och sen funkade både Batman och Mayhem. Osäker på om det var fel på chippet eller om det "bara" var ett VSP-buggat chip.
CAM00973.jpg

Det defekta(?) chippet. För övrigt så var det chippet jag satte in mitt SISTA 6569 jag hade i reserv. :cry:
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 3 maj 2020, 15:09

CAM00974.jpg

Många olika RAM-chip i en maskin...
CAM00976.jpg

CAM00977.jpg

Jag är inte första personen här inne...
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 3 maj 2020, 15:21

CAM00982.jpg

Hittade ett lämpligt förvaringsställe till RF-sköldarna. :P
Tyvärr visade sig SID-chippet på burk nummer två ha problem också. Kommer dock inte byta det för tillfället.

Glömde nämna det innan men brödburken utan etikett har den bäste Y/C bildkvaliteten jag NÅGONSIN sett på en C64. Helt otroligt bra.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 3 maj 2020, 15:28

Aja. Anledningen till att jag började gräva i den här tråden igen var att jag ville prova parallellkabel mellan C64 och 1541 för det hade jag aldrig lekt med innan.
Köpte ett billigt kit på ebay som jag lödde ihop.
CAM00990.jpg

CAM00988.jpg

Många socklar blev det för att det skulle passa ihop med 8k RAM-expansionen.
CAM00989.jpg

Översiktsbild.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 3 maj 2020, 15:30

herdware skrev:Strömknappen satt fast i av-läge. Efter en del milt våld började den funka hjälpligt men inte bra. Hmm, var var det jag såg såna till salu?

Jag mindes att jag såg det på Retrotech för ett par dagar sedan när jag beställde userportkontakter.

http://www.demand.nu/retrotech/r8017l-r21.html
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 3 maj 2020, 15:39

CAM00992.jpg

CAM00994.jpg

Funkar fint med SpeedDOS.
Dock var jag inte så imponerad av hastigheten. Det tog ca 18 sekunder att ladda in Ghostbusters från disketten. 152 blocks. Det är ungefär samma tid jag fick med JiffyDOS och JiffyDOS är knappast den snabbaste IEC speedern...
Tydligen ska Dolphin DOS vara mycket snabbare men jag vet inte hur jag ska testa den. Om jag fattat rätt är det samma parallellkabel och Dolphin kräver 8k RAM uppgraderingen som denna 1541 har. Dolphin DOS ROM:et är 32k och där vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Denna 1541 har två 8k ROM. Någon slags ombyggnation är ju nödvändig...
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 3 maj 2020, 16:10

Du bör väl behöva spara om filerna på disken med en annan interleave för att få bra hastighet med speeddos+. DolphinDos drömde jag om att ha när jag var liten. Det ryktades om att vara det snabbaste man kunde ha då, innan RAMlink och hårddiskar.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 3 maj 2020, 16:42

Funderade också på det där med interleave när jag byggde ihop den. Nu testade jag att spara en ny Ghostbusters och då var vi plötsligt nere på ~12 sekunder.
Obra att olika system har olika interleave...

Nåja, det här var mest för skojs skull. Eftersom det inte finns parallellkablar för 1581, SD2IEC osv är det inget jag kommer köra permanent.

Tack för länken till strömknapparna förresten!
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

FöregåendeNästa

Återgå till Hårdvara