IDE64 - tips'n'trix, do's&don't's

Diskussioner om hårdvara

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

IDE64 - tips'n'trix, do's&don't's

Inläggav mib5150 » 16 september 2011, 08:35

Införskaffade en IDE64 v4.1 häromledes.

I love it. Riktigt trevlig är den. Har redan fört över lite från mina floppisar och använder cf-kortet som hårddisk, och känner samtidigt att jag inte använder inte ens en bråkdel av dess fulla potential.

Framöver skall jag grotta ner mig i användarmanualen, men vill ändock passa på redan nu att fråga folk som har den... vad är era erfarenheter? Har ni några trevliga tips och trix för brukandet? Finns det några riktigt stora NONO att delge? Och finns det något man definitivt BÖR göra med den?
Användarvisningsbild
mib5150
Mästare
Mästare

Re: IDE64 - tips'n'trix, do's&don't's

Inläggav herdware » 16 september 2011, 14:20

Visst är den trevlig! Tyvärr så är min 2.51 oanvänd för tillfället pga ett trasigt CF-kort och inköpet av 1541U-II.

Kommer inte på något speciellt just nu förutom att läsa manualen! Men det hade du ju redan planerat. :)
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav sledge » 22 september 2011, 20:12

Vad man ska göra är att ordna med alla plugins som finns att tillgå. Man ska även installera senaste firmware, och om du inte har behov av REL-filer så kan du flasha in den senaste 0.91 beta. Då kan du mounta d64-filer med hjälp av plugins.

http://singularcrew.hu/idedos/beta/compile.php

om du inte redan kollat på ide64.org så gör det.

Installera även IDESERV på din PC om du har, och koppla ihop den via USB till IDE64:an. Det är väldigt tjustigt att föra över filer på det sättet i file manangern på IDE64:an.

IDE64 är grym! Jag använder den mer än min 1541U-II helt klart. Fast jag använder båda tillsammans så att jag får REU till IDE64 också ;) Men då behöver du en CMD 3-port expander eller liknande.
Användarvisningsbild
sledge
Stormästare
Stormästare

Inläggav sledge » 22 september 2011, 20:14

Det finns också en bra mailinglista för ide64, där du kan ställa supportfrågor eller bara dela med dig din erfarenhet kring användandet.
Användarvisningsbild
sledge
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 22 september 2011, 21:54

sledge skrev:Fast jag använder båda tillsammans så att jag får REU till IDE64 också ;) Men då behöver du en CMD 3-port expander eller liknande.

Oj, det visste jag inte att det gick. Jag bara tog för givet att det var en massa adresskonflikter osv...
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav sledge » 23 september 2011, 05:39

herdware skrev:
sledge skrev:Fast jag använder båda tillsammans så att jag får REU till IDE64 också ;) Men då behöver du en CMD 3-port expander eller liknande.

Oj, det visste jag inte att det gick. Jag bara tog för givet att det var en massa adresskonflikter osv...

Det fungerar fint, men jag måste "boota" upp C64:an utan SD-kortet isatt i 1541U, men efter uppstart så trycker man i kortet och det fungerar :D
Användarvisningsbild
sledge
Stormästare
Stormästare

Inläggav sledge » 2 december 2016, 09:12

En liten uppdatering på detta några år efter att tråden skapades. Numera så kör jag 1541U-II med den senaste 3.0 betaversionen. Min CMD Expander är aktiverad på I/O 2 för 1541U-II som sitter i slot 2. IDE64 i slot 3.

Med detta så fungerar både 1541-diskdriven i 1541U-II:an, och det går att använda REU utan problem.

Det man inte kan få till är att använda sig av en "extern" cartridge i 1541U-II såsom RetroReplay, Epyx Fastload eller liknande. Men det gör inget eftersom IDE64:an har ett inbyggt cart, med wedge och f-keys som fungerar med diskdrivar också. Eller så använder man JiffyDOS som är kompatibelt med IDE64:an med.

Det går inte heller att ladda ett Easyflash-spel utan att först stänga av slot 3 där IDE64:an sitter.

Jag har dessutom kompilerat ideservd v0.29f så att den fungerar på en Raspberry Pi, vilket ger en väldigt tjusig liten server till IDE64:an som man kopplar in med USB-kabeln.

/Thomas
Användarvisningsbild
sledge
Stormästare
Stormästare

Återgå till Hårdvara