Commodore 64G

Diskussioner om hårdvara

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Commodore 64G

Inläggav sledge » 23 oktober 2016, 18:14

Mitt minne spökar lite nu. Jag köpte en C64G runt 1989 av en lokal handlare. Men jag inget som helst minne av vad det var för kartong till den. Hur såg den ut?

Köpte ett Super Games 64-kit många år senare, där jag har kartongen kvar. Men jag blir galen av att jag inte minns hur den "vanliga" kartongen såg ut... den utan "kit"

Någon av er andra som vet?
Användarvisningsbild
sledge
Stormästare
Stormästare

Re: Commodore 64G

Inläggav carlsson » 26 oktober 2016, 14:18

Egentligen ingen aning, men när jag sökte med Google fick jag två distinkta träffar: Super Games-kartongen och gamla blå kartongen som till den första modellen. Kan det vara så enkelt att Commodore lät trycka upp den gamla kartongen på nytt när de bytte till gamla formen på datorn?
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav e5frog » 27 oktober 2016, 11:20

Det kan absolut vara så att det var billigast att trycka upp likadana kartonger, eller om de hade kvar på lager.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav carlsson » 28 oktober 2016, 12:23

Jag vet inte om de skulle sparat gamla, oanvända kartonger i 3-5 år som var den tiden som C64C såldes. Det som talar emot nytryck är att de i så fall inte hade tryckoriginal eller orkade inte ta en bild på den nya datorn med ljusgrått skal och ljusa tangenter som ersatte bilden på den gamla brödburken. Det riktigt märkliga i sammanhanget är ju att Video Supergame 64-kartongen har samma gamla datormodell, fast bilden tagen ur annan vinkel. Varför de inte valde att ha bild på den nya modellen övergår mitt förstånd, om det inte var av rent nostalgisk anledning de lät bli att byta.

Hur såg Aldi-kartongen ut, var det i så fall samma som tidiga C64G? Enligt den här tyska wikin skulle det vara originalkartongen:
https://www.c64-wiki.de/index.php/C64_Aldi

För ett antal år sedan levde jag i villfarelsen att alla dessa maskiner såldes i Video Supergame-kartongen, även Aldi och första C64G, men så är uppenbarligen inte fallet. Jag ber VCF-användarna om ursäkt nu i efterhand när jag inser att jag hade fel på den punkten.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Återgå till Hårdvara