Lustig skillnad på svenska tangentbord

Diskussioner om hårdvara

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Lustig skillnad på svenska tangentbord

Inläggav MadModder » 13 januari 2017, 15:18

Jag upptäckte faktiskt igår först att tangentborden på de två brödburkarna med svenskt tangentbord jag har, inte är exakt likadana.
Grafiktecknen på Å är inte samma.
På ena Å är det två grafiktecken (och det fattas totalt två jämfört med engelska layouten), och på den andra Å är det de två andra som fattas på första, men då fattas de första istället!
Nu har jag inte testat, men det här borde ju betyda att om man kör med teckenuppsättning 2, med gemener och versaler, så kan väl inte stora Å hamna på samma PETSCII-kod?
swe_key.jpg

Hur tänkte man där?
Den med klisterlappar på är äldre tror jag, det serienumret börjar på B1. Det andra B2. Båda är från UK.
Eller kan det förresten vara så att man helt enkelt glömt en klisterlapp... Jag måste testa. Det här verkar ju helt absurt om det skulle vara olika.

[edit]
Ja, det fattas en klisterlapp. Kollar jag noga finns det lite klisterrester kvar.
Hehe, så det kan bli. En massa funderingar helt i onödan. :D
9st C64, 2st OC118, 1st 1541, 2st C64DTV, 1st 1350, 2st 1351 varav en trasig
Användarvisningsbild
MadModder
Nybörjare
Nybörjare

Re: Lustig skillnad på svenska tangentbord

Inläggav bjonte » 13 januari 2017, 18:52

Haha! Tur att det inte var skillnad. Det hade varit förvirrande.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Cactus » 14 januari 2017, 11:22

En fd jobbkamrat hade datoraffär på 80-talet. Han berättade hur de till en jul köpt in alla kvarvarande C64 från distributören så att Stor & Liten inte kunde köpa några. S&L hade satt in en stor annons i tidningen och blev tvungna att beställa express och dyrt från Tyskland som inte hade några svenska tangentbord kvar, så det blev till att sätta klisterlappar på alla tangentbord.
Användarvisningsbild
Cactus
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav sledge » 12 februari 2017, 18:02

Cactus skrev:En fd jobbkamrat hade datoraffär på 80-talet. Han berättade hur de till en jul köpt in alla kvarvarande C64 från distributören så att Stor & Liten inte kunde köpa några. S&L hade satt in en stor annons i tidningen och blev tvungna att beställa express och dyrt från Tyskland som inte hade några svenska tangentbord kvar, så det blev till att sätta klisterlappar på alla tangentbord.

Fasen vad coolt. Det var lite mer adhoc på den tiden kan jag tänka mig, med en och annan habrovink för att lösa problemet :)
Användarvisningsbild
sledge
Stormästare
Stormästare

Återgå till Hårdvara