Ultimate64

Diskussioner om hårdvara

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Ultimate64

Inläggav Redreamer » 13 juli 2017, 21:54

http://1541ultimate.net/content/index.p ... 74&catid=9
Någon som behöver en?
Jag kommer nog nöja mig med originalet, så länge nu de fungerar.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: Ultimate64

Inläggav herdware » 14 juli 2017, 09:18

...och nästan samtidigt https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/product/c64-reloaded-mk2.html
C64 Reloaded MK2. Nytt är automatisk konfiguration (inga jumprar) och stöd för två SID. Ingen HDMI, det ska tydligen komma i MK3.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 14 juli 2017, 10:24

Ärligt talat så bryr jag mig inte längre om det är äkta chip eller en fpga under the hood. Bara det är tillräckligt kompatibelt. Dubbla sid och sådant är sådant folk drömmer om med i verkligheten finns det ju inget vettigt att ha dem till.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Commodorianen » 14 juli 2017, 12:30

Redreamer skrev:http://1541ultimate.net/content/index.php?option=com_content&view=article&id=74&catid=9
Någon som behöver en?
Jag kommer nog nöja mig med originalet, så länge nu de fungerar.

Häftigt, ett sådant kort skulle jag kunna tänka mig att sätta i min C64 när den slutar fungera helt (den är svårstartad nu) om det är enkelt att sätta i kortet och ta loss det gamla moderkortet, vet t.ex. inte hur svårt det är att koppla loss tangentbordet och koppla till detta kort, om det är lödning inblandad så är jag inte intresserad.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav bjonte » 14 juli 2017, 16:18

Jag är pepp på Reloaded men inte så pepp på Ultimate. Jag gillar när det är så lite emulering som möjligt. Men det här med HDMI i en MK3, kommer det från någon säker källa? HDMI är ju inte helt dumt.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 14 juli 2017, 16:22

Commodorianen skrev:...om det är lödning inblandad så är jag inte intresserad.

Det lär inte behövas. Det är nog bara att skruva loss, byta och skruva fast igen.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 14 juli 2017, 19:39

Hur ska Jens fixa HDMI med befintlig VIC-II, via en adapter från S-Video till HDMI? Vad jag förstått varierar kvaliteten på dessa något oerhört, men kanske han hittat en hightech-lösning till lowtech-pris.

Ultimate 64 påminner mig mer om en C64DTV eller C-1, fast byggd så den passar en C64.

Bägge har säkert sina finesser och köpare, men ingen av dem är ju direkt lågpris så jag undrar om marknaden är stor nog för två snarlika lösningar. Men det kanske räcker att de säljer 200 st av vardera för att volymerna ska gå ihop sig. Iofs trodde jag inte att 1541 Ultimate skulle accepteras av så många till det priset den betingar heller, så möjligen har jag fel och den står tusentals nostalgiska C64-spelare i kö för att få in Commodore i 2020-talet.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav herdware » 14 juli 2017, 21:54

Det där med HDMI i MK3 såg jag på twitter och hittar inte tweeten nu så tro't den som vill.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 14 juli 2017, 22:33

carlsson skrev:Hur ska Jens fixa HDMI med befintlig VIC-II, via en adapter från S-Video till HDMI?

Det undrar jag med. Han verkar ju köra på spåret med originalchip så han lär väl inte göra ett nytt VIC-chip. S-video-kontakten vill jag inte ska försvinna ändå.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 14 juli 2017, 22:39

carlsson skrev:Ultimate 64 påminner mig mer om en C64DTV eller C-1, fast byggd så den passar en C64.

Jag tänkte på Chameleon när jag hörde om den. Den går jag inte heller igång så mycket på. Jag har tänkt ett par gånger att jag ska köpa en för att verifiera kompatibilitet dock.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 14 juli 2017, 22:50

carlsson skrev:Bägge har säkert sina finesser och köpare, men ingen av dem är ju direkt lågpris så jag undrar om marknaden är stor nog för två snarlika lösningar.

Reloaded är lite mer hard core och den sålde ju slut och folk har bönat om att få köpa fler. Den tror jag säljer en batch till innan marknaden är mättad. Ultimate tänker jag skulle passa bättre publiken som bara vill köra lite spel och då behövs en paketlösning med skal och ett lågt pris om det ska funka. Jag är lite mer tveksam, men 1541 Ultimate är ju en succé får man nog säga så det här kanske säljer trots allt. Finns det en superenkel bootmeny för att dra igång favoritgrejor precis som 1541 Ultimate så kanske det är precis vad folk vill ha för att slippa krångel med hårdvara?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 15 juli 2017, 08:45

bjonte skrev:Finns det en superenkel bootmeny för att dra igång favoritgrejor precis som 1541 Ultimate så kanske det är precis vad folk vill ha för att slippa krångel med hårdvara?

Den kommer ha inbyggd 1541UII+ så det tar jag för givet att den har.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 19 juli 2017, 09:22

Iofs, hela marknaden har förändrats något oerhört sedan NES Classic Mini förra året. Även om den hade ett ganska lågt listpris, har det visat sig att många är beredda att betala grovt överpris för att få en maskin, vilket i sin tur öppnat resten av marknaden att satsa på lite mer avancerade, men dyrare produkter i första skedet. Även stora N har höjt priset på sin kommande konsol med $20, AtGames vågar satsa på dyrare guldversioner med HDMI och i kölvattnet finns förstås även sådana som Jens, Gideon och många fler som ser att det finns en marknad med halvcasual spelare som egentligen inte tycker att 1500-2000 kr för en nyproducerad retromaskin är orimligt. Ska man vara ärlig är det väl en två timmars enkelresa med flyg inom Europa som man istället lägger på en pryl man kan använda månadsvis och åratals framöver om man ser nyttan, så kanske det bara är jag & några andra som är snåla och konstaterar att vi redan har originalhårdvara som gör det mesta.

Eftersom marknaden fylls av FPGA-konstruktioner som är mer eller mindre konfigurerbara blir heller ingen av dessa riktigt unik, man väljer efter kapacitet, pris, utseende och i den mån tillverkaren har support efteråt, så kan man ladda in önskad kärna.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 19 juli 2017, 21:06

Jag tänkte ha en Reloaded som backup-hårdvara. Kanske är det den som får följa med på partyn för att inte slita på originalmaskinen i onödan. Det är bara lite trist att den, vad jag förstått, bara går att klämma in i ett sådant där modernt skal och ett sådant har jag ju inte.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 19 juli 2017, 21:43

Du kan få ett C64C-skal av mig. Eventuellt har jag tangentbord också, men då måste jag kolla innan jag lovar.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Nästa

Återgå till Hårdvara