Ultimate64

Diskussioner om hårdvara

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Ultimate64

Inläggav bjonte » 19 juli 2017, 22:08

carlsson skrev:Du kan få ett C64C-skal av mig. Eventuellt har jag tangentbord också, men då måste jag kolla innan jag lovar.

Oj! Det vore ju väldigt bra! Vad snällt av dig! Jag har ett brödburkstangentbord, men jag antar att det inte passar i det moderna skalet.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 20 juli 2017, 09:29

Det passar nästan. Lite andra skruvhål och distanser. Med tur och silvertejp på insidan kan man få det att sitta bra, jag har själv byggt någon sådan maskin en gång i tiden. Jag letar upp ett helt skal åt dig och tar med till Hackspett, om du kan frakta med dig det därifrån utan att det går sönder.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 20 juli 2017, 13:53

carlsson skrev:Det passar nästan. Lite andra skruvhål och distanser. Med tur och silvertejp på insidan kan man få det att sitta bra, jag har själv byggt någon sådan maskin en gång i tiden. Jag letar upp ett helt skal åt dig och tar med till Hackspett, om du kan frakta med dig det därifrån utan att det går sönder.

Ja, det ska nog gå bra. Jag kan packa i en låda och köra på pirra som jag brukar. Då är det inga problem. Tack så hemskt mycket!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 9 augusti 2017, 18:07

Nu har jag hittat ett skal till C64C. Jag hittade totalt tre överdelar och två underdelar. Det visade sig att alla tre överdelarna var av snäpptyp medan den ena underdelen var av skruvtyp, så jag kan bara sätta ihop ett komplett exemplar vilket räcker. Jag har också tangentbord, både i form av enbart ram och mekanik (dvs inget kretskort) och som komplett konstruktion. Jag kan slänga med endera delen, med reservation för att jag inte vet hur pigga tangentborden är men de går ju att rengöra och renovera hjälpligt vid behov.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 9 augusti 2017, 19:53

Du är en ängel! Jag tar gärna tangentbord och jag kan rengöra om det behövs.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 9 augusti 2017, 20:16

Då fixar jag det.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 9 augusti 2017, 20:56

Är det något du behöver som jag kanske har Carlsson? En Vic20, Jaguar eller boxad NES kanske? Jag har inte så exotiska maskiner som du brukar visa upp tyvärr.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 9 augusti 2017, 21:05

Njae, inte vad jag kan komma på. Detta är gratisgods, vilket är varför jag delar med mig till behövande.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Commodorianen » 11 augusti 2017, 14:50

Jag funderar på att skaffa Ultimate64. Jag har en icke-fungerande VIC-20 vars skal och tangentbord jag funderar på att använda. Jag vet dock inte om Ultimate 64-kortet passar i ett VIC-20-skal. Jag försökte fråga utvecklaren av Ultimate64 via mail. Han svarade att han inte visste men att om ett C64C-moderkort passar i ett VIC-20-skal så går det. Svaret på den frågan vet jag inte men eftersom han nämnde C64C-moderkort så frågade jag tillbaka om Ultimate64 bara passar i ett C64C-skal och inte i ett "C64-brödburks-skal". Då svarade han att det passar i båda. Vid det laget begrep jag ingenting av vad han menade längre så jag gav upp konversationen, varför nämnde han explicit att ett C64C-moderkort måste passa i ett VIC-20-skal för att Ultimate64-kortet ska passa i ett VIC-20-skal om Ulitmate64-kortet är så litet så att det passar även i en C64-brödburksmodell.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav bjonte » 11 augusti 2017, 15:15

"Passar" är väl aningen relativt. Jag gissar att utgångarna på baksidan kommer att peka ut i plast på sina ställen så våldför man sig går det förstås. Jag gissar att det inte blir fint om man inte har ett C64C-skal. Jag kan inte verifiera mina påståenden tyvärr eftersom jag inte har någon C64C men någon annan här kanske kan bekräfta?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Commodorianen » 12 augusti 2017, 20:29

bjonte skrev:"Passar" är väl aningen relativt. Jag gissar att utgångarna på baksidan kommer att peka ut i plast på sina ställen så våldför man sig går det förstås. Jag gissar att det inte blir fint om man inte har ett C64C-skal. Jag kan inte verifiera mina påståenden tyvärr eftersom jag inte har någon C64C men någon annan här kanske kan bekräfta?

Jaha, då passar Ultimate64 nog inte i mitt VIC-20-skal. Hmm, tror kanske att jag köper Keyrah istället och sätter i VIC-20-skalet. Det blir ju en emulatorlösning men det borde i alla fall bli minst lika bra som det nyutvecklade THE64 för både THE64 och Keyrah blir ju emulatorlösningar med Commodore-tangentbord.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav bjonte » 12 augusti 2017, 20:47

Commodorianen skrev:Jaha, då passar Ultimate64 nog inte i mitt VIC-20-skal.

En fet disclaimer om att jag inte har mätt något själv och bara gissar passar här. Jag är inte hemma och kan mäta förrän i morgon.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 13 augusti 2017, 16:27

Jag har jämfört skalen. C64 och C64C har skal där kontakter sitter på exakt samma plats ser det ut som, både bakom och på sidan. Vic20 har en cartridgeport som är så bred att RF-utgången på en C64:a får plats i det hålet med. Det verkar faktiskt som att det skulle gå bra att stoppa i ett moderkort från en C64:a i en Vic20, fast det blir lite fult på baksidan med den för stora cartridgeporten, men det är inget kritiskt verkar det som. Carlsson nämnde på Hackspett att skruvhålen för moderkortet kanske inte passar dock. Det vet jag inte hur det är med.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Commodorianen » 13 augusti 2017, 19:42

bjonte skrev:Jag har jämfört skalen. C64 och C64C har skal där kontakter sitter på exakt samma plats ser det ut som, både bakom och på sidan. Vic20 har en cartridgeport som är så bred att RF-utgången på en C64:a får plats i det hålet med. Det verkar faktiskt som att det skulle gå bra att stoppa i ett moderkort från en C64:a i en Vic20, fast det blir lite fult på baksidan med den för stora cartridgeporten, men det är inget kritiskt verkar det som. Carlsson nämnde på Hackspett att skruvhålen för moderkortet kanske inte passar dock. Det vet jag inte hur det är med.

Ok, tack för att du kollade :-). Det känns dock lite för osäkert för att jag ska våga satsa på det med tanke på att skruvhålen kanske inte passar.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav carlsson » 14 augusti 2017, 09:02

Jag har stoppat in ett C64C-moderkort av den kortare modellen med 8580 i ett skal från en C64 brödburk. Det gick i stort sett bra, men jag vill minnas att inte alla hålen i moderkortet hade skruvfästen i skalet på samma ställen. Nöjer man sig med att fästa moderkortet i de hål där det går kan man överleva den operationen.

VIC-20 ska ha samma storlek och position på alla portar som C64 förutom cartridge där C64 har RF-utgång också. Även här förekommer vissa skillnader i antal och position på skruvfästen. Jag har stoppat in ett moderkort från en PAL VIC-20CR i ett skal som tillhörde en NTSC VIC-20CR och då fick jag skruva fast det där det gick. Har man en VIC-20 med two-prong riskerar skruvfästena att skilja ännu mer.

Hur bra passformen är mellan C64 och VIC-20 ska jag låta vara osagt, men om inte din VIC-20 är helt bortom räddning skulle jag rekommendera dig att försöka ta kontakt med någon som kan reparera den snarare än att slakta den.

När det gäller Ultimate 64, och för den delen även Reloaded, kanske hålen i moderkortet är utvalda så att de ska sitta på positioner där alla sorters skal har skruvfästen, snarare än att rakt av kopiera placeringen av hålen från ett visst moderkort?
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

FöregåendeNästa

Återgå till Hårdvara