WAV-PRG 3.4, Audiotap 1.4

Diskussioner om mjukvara, emulatorer och BIOS-/ROM-/flash-filer

Moderatorer: Fanta_gbg, stonan, Zlasher

WAV-PRG 3.4, Audiotap 1.4

Inläggav d0c » 27 maj 2008, 14:05

New versions of the programs for porting C64 tapes on a PC and creating C64 tapes with a PC are out.

WAV-PRG can create .TAP and .WAV files from, or play to sound card, .T64, .PRG and .P00 files, and create T64, .PRG and .P00 files from .TAP and .WAV files, or the sound card (the latter is only possible for supported loaders. New loaders can be supported with new plug-ins).

Audiotap can create .TAP files from .WAV files or the sound card, create .WAV files from .TAP files, and play .TAP files to the sound card.

Quick roundup of new features:
- conversion of audio data to TAP has been improved, through a new algorithm, which adapts to the tape volume
- better handling of pauses in TAP files in Audiotap
- TAP files generated by WAV-PRG are recognized by VICE's file selector

http://wav-prg.sourceforge.net/index.html
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav carlsson » 28 maj 2008, 15:04

Läckert! Jag måste kolla om Fabrizio har fixat komplett stöd för VIC-20. Det höll jag på att hjälpa honom med för X antal år sedan, och vi kom fram till att det redan fanns stöd i koden, bara det att gränssnittet inte var kompatibelt. Egentligen handlar det bara om några timingkonstanter som måste anpassas, i alla fall för PAL-maskiner. I NTSC-land är VIC och C64 mer lika varandra i klockfrekvens.

På den gamla goda tiden gick det oftast bra att (rent tekniskt) ladda in C64-program på en VIC-20 eller om det var tvärtom, alltså bara ena riktningen. Det sades att man kunde gå via en PET som har en klockfrekvens mitt emellan de båda hemdatorerna, men vem hade en PET-dator ståendes hemma c:a 1983-84 enbart för "filöverföring"? :lol:
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav uhellstr » 18 oktober 2008, 14:48

Hej,

Ny här på forumet. En liten fråga som rör dessa program. Har någon fått det hela att fungera ?

Jag har provat att konvertera en T64 fil med Turbo Assembler 7 till en WAV fil via WAV-PRG både med loader+Turbo 64 läge och med bara kernel läge.

Dessa filer drar jag sedan in i iTunes och bränner ut i AIFF format på Cd skiva. Med Cd skivan och en hyfsat ny kombinerad cd+radio+kassettbandare spelar jag sedan av filen ner på kassettband. In med kassettbanden i min C128 i C64 läge men inget hittas överhuvudtaget på bandet. Dvs kör jag LOAD så blir skärmen bara blank och till slut kommer jag tillbaka till READY. Det går oerhört fort att komma till READY läget om jag kör med en fil för Turbo 64 läget. Några minuter om jag kör i kernel läget.

Det är inget fel på bandstationen vad jag kan se för det är inget problem med att ladda in de spel som följde med maskinen eller att spara egna små Basic snuttar på band och läsa tillbaka dom i C64 läget.

Någon som känner igen problemet ?

Jag har beställt mig en MMCReplay så problemet kanske löser sig den vägen. Just nu är det dock inte mycket jag kan använda min C128 till. Såg verkligen fram emot att köra lite Assembler på en riktig burk igen.

Mvh
/Uffe
Användarvisningsbild
uhellstr
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav d0c » 18 oktober 2008, 15:46

du kan bare konvertere tap filer, ikke t64 filer....
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav uhellstr » 19 oktober 2008, 07:59

Nu virrade du till det ändå mer för mig...

Den versionen som jag kör (Den senaste som fanns att ladda ner) tillåter dig att antingen

Konvertera en TAP eller WAV till till PRG, P00 eller T64.

eller

Konvertera PRG, P00 eller T64 till Sound eller WAV fil.

Så antingen har du helt fel eller så menar du egentligen att oavsett vilka val som finns i WAV-PRG så är det endast TAP filer som det kommer att fungera med ?!

/Ulf
Användarvisningsbild
uhellstr
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav d0c » 19 oktober 2008, 12:29

hvis jeg var deg så ville jeg holdt meg til tap filer.... konverter tap -> wav -> burn cd -> rekord tape....

er jo ikke noen vits i å konvertere prg filer.... er jo nok av prg filer der ute for download ;)
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav carlsson » 21 oktober 2008, 10:56

Det Uffe egentligen borde göra är alltså att från Turbo Assembler skapa en TAP med sitt eget program, och sedan göra en WAV av denna.

Det kan inte vara iTunes och alla stegen emellan som krånglar? Om du har en enklare bandspelare som tar mikrofoningång skulle du kunna koppla den direkt till datorns ljudutgång och slippa bränna en CD med ljudfiler. Men som sagt, med MMC Replay eller andra alternativa metoder för filöverföring blir du inte lika beroende av kassettband. Själv är jag lite smått förtjust i C2N232, men använder inte den så ofta som jag borde.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav uhellstr » 26 oktober 2008, 11:21

La inte ner någon extra tid på detta efter att ha rotat runt lite extra på detta forum så hittade jag lite information som tyder på att detta är en ganska känslig operation som helst inbegriper inspelning på kassettbandare med justerbar inspelningsvolym samt eventuell kalibrering av tonhuvudet på 1530'ian så jag lade ner. Har fått min MMC Replay så problemet med överföringen är löst. Väntar in en riktig diskettstation dock för att få möjligheten att spara program mm på riktiga disketter.

/Uffe
Användarvisningsbild
uhellstr
Nybörjare
Nybörjare

Re: WAV-PRG 3.4, Audiotap 1.4

Inläggav e5frog » 1 januari 2016, 16:40

... några år senare....

Jag tänkte köra WAV-PRG för att få över .prg till kassett, funderar på vilket av de sex alternativen som blir bäst att använda C64PAL/NTSC, VIC-20, C16 om man sedan kommer att ta TAP-filen och skriva den från C64:an (PAL) med - i detta fallet - 1541U-II.

Börjar med "slow" "VIC-20 PAL"...

EDIT
Funkade.
Irriterar mig lite över att 1541U-II inte satte någon titel på "FOUND"-meddelandet (v. 2.6k)

EDIT2:
Så jag sparade om det efter inladdning. ;-)
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav carlsson » 4 januari 2016, 11:25

Iofs tror jag att de här två programmen är ganska lätt att modifiera med ytterligare frekvenser. Vad jag förstår förhåller sig frekvenserna så här:

C16 PAL = 0,887 MHz
C16 NTSC = 0,895 MHz
C64 PAL = 0,985 MHz
PET = 1,000 MHz (optimistiskt nominellt?)
C64 NTSC & VIC-20 NTSC = 1,023 MHz
VIC-20 PAL = 1,108 MHz

Som jag minns kan man ladda in C64-program på VIC-20 men inte åt andra hållet, vilket skulle tala för att det är bättre att spara på lite lägre frekvens. Hur fungerar 1541U-II, tar den en färdig TAP-fil och överför pulserna utan att bearbeta dem enligt protokollet på datorn det körs på?

Kuriosa i sammanhanget är att jag hittade en artikel i COMPUTE! om hur man kan ladda PET-filer på en Apple II, och vad jag förstår även översätta delar av det tokeniserade innehållet. Jag har inte testat det själv ännu, men kanske något att leka med en snöig lördag.
http://www.atarimagazines.com/compute/i ... AZETTE.php
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav herdware » 4 januari 2016, 16:42

Mer kuriosa är att de allra första C64 NTSC-maskinerna är anpassade efter exakt 1MHz, inte 1.023MHz.
This 8-kilobyte 2364 ROM is the first revision of the Commodore 64
KERNAL. The RS-232 timing table is designed for exactly 1 MHz system
clock frequency, although no C64 runs at that clock rate. Unlike
later KERNAL revisions, this one does not detect the video system
(PAL/NTSC).

Se ftp://www.zimmers.net/pub/cbm/firmware/computers/c64/revisions.txt
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 4 januari 2016, 16:58

Det var väl en smidig kompromiss. ;-)

Om man hade haft tid kunde man testat de andra alternativen med men en PAL C64 verkar vara det närmaste alternativet trots allt.

Jag vet inte hur 1541U-II gör (förutom att skita i en titel) man kan väl anta att den pulsar ut i C64-hastighet de värden som ges i TAP-filen.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Återgå till Mjukvara exkl. spel & prog.-verktyg