Vad gör ni egentligen?

Diskussioner om demo-partyn, demos, grupper, diskett-tidningar etc. Nya spel-cracks postas dock under "Spel" och hur man gör för att cracka spel postas under "Programmering/prog.-verktyg".

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Vad gör ni egentligen?

Inläggav Staffan » 30 oktober 2017, 16:10

..På ett party?
Kodar ni på plats?
Tittar ni bara på det ni kodat hemma?
Skriva ett demo i assembler på ett par timmar känns ju rätt omöjlilgt :)
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Re: Vad gör ni egentligen?

Inläggav bjonte » 30 oktober 2017, 16:26

Kodar på plats och tjôtar. Jag är alltid mitt uppe i något så det är bara att fortsätta.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 30 oktober 2017, 16:31

Det ser nog lite olika ut beroende på vilket party man åker på. Vissa är ju mer för eliten där det kodas snygga demos. Andra är nog mer avslappnade häng bland likasinnade. Jag har bara varit på vad jag skulle gämföra med det senare. Första gången jag åkte på något så åkte jag själv utan att direkt känna någon. Men nu är det lite av ett gift. I positiv bemärkelse [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Staffan » 30 oktober 2017, 22:08

Misstänkte det. Det mesta ser för bra ut för att vara kodat under kvällen. Dessutom är jag själv sådan att det är svårt att göra avancerade saker och vara social samtidigt.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav TBC » 30 oktober 2017, 22:41

Ja, sällan hinner man koda ett helt program från början till slut på ett enda party, även om det är ett litet demo man pysslar med. Jag jobbar på ett spel som jag hållit på med i säkert 10 år...hehe
Tycker det är rätt skönt att koda på party och får rätt mycket gjort. Man tar en paus då och då och snackar lite helt enkelt. Sen kan man visa upp saker, diskutera och få input.
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav Redreamer » 31 oktober 2017, 08:45

Tbc. Är det Photon som är ditt tioårsprojekt?
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Staffan » 31 oktober 2017, 08:56

Roligt med ett 10-års projekt. Jag misstänker att om jag gör ett spel till så blir det ett 10års Projekt.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Redreamer » 31 oktober 2017, 09:24

Staffan. Varför inte börja då? :) Själv kodar jag större delen på laptopen i sängen efter att sambon somnat. Har lite motivationsbrist denna veckan. Jag vill men orkar inte. Har "tvingat" mig till några minuter iaf.
Så det är bara att sätta igång! Heja heja! :)
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 31 oktober 2017, 14:06

Jag tror visserligen att de vassaste utan problem kodar ihop ett demo på en dag, i alla fall om de förberett med grovkodning hemma och kan sy ihop det under partyt. Själv har jag aldrig varit på ett riktigt demoparty, enbart programmeringshack av den mer avslappnade sorten och då varierar det radikalt hur mycket man får gjort, även beroende på programmeringsspråk förstås.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Staffan » 31 oktober 2017, 16:37

Jo jag funderar på det. Alltså att gå in i c64 communitit igen.

Jag har varit i Genesis communityt nu ett tag. Men dels är de 1/100 så verksamma som c64 communitit och dessutom så dissade de mitt halvfärdiga spel. Fast det är klart. När maskinen i fråga är så pass bra så handlar det inte om programmering längre utan om bra grafik osv. C64 communitit verkar mer glada för allt som släpps.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav TBC » 31 oktober 2017, 17:40

Jo, Photon är mitt tioårsprojekt. Nu börjar det närma sig slutet iaf.
Håller med om att det är jobbigt att göra spel till platformar som är för kraftfulla, det är delvis därför jag satsade på Sord M5.
Finns ingen konkurrens på den platformen. Även C64 känns lite jobbig, man lyckas aldrig komma upp i kvalité som Mayhem in Monsterland ju.
Ska dock porta Photon till Atari Jaguar nån gång, grafiken renderar jag i 3D-program.
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav Staffan » 1 november 2017, 07:58

Insåg nu att headern antyder "Vad fan håller ni på med egentligen?!?!"

Men det var såklart inte så jag menade :)
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Redreamer » 1 november 2017, 10:40

Jag tror alla på forat är djupt kränkta ;)
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 2 november 2017, 10:50

Även med bra grafik kommer ju ett dåligt kodat spel att bli ospelbart. När det gäller Jaguar är det väl det som diskuteras oftast, i vilken utsträckning spel som bara använder beräkningskapaciteten i 68000 begränsar hur bra spelen kan bli, jämfört med om man förstår sig på att programmera de bägge DSP:erna till annat än rena grafik- och ljudfunktioner.

Var det på forumet Sega 16 som du visade upp ditt spel? De har en väldigt grabbig jargong där, jag var aktiv en kort period men det kändes som huvudsaken var att komma med nedlåtande kommentarer, gärna med sexistiska underslängar så jag tröttnade på det forumet ganska snabbt. Numera när det finns kompilerande Second BASIC till Mega Drive/Genesis har jag funderat på att försöka göra något, men då det redan finns så många som kan det bättre än mig tror jag inte att jag orkar.

Engelsktalande har ett bra uttryck, "beggars aren't choosers" som är tillämpligt vid utveckling för retrodatorer och TV-spel. Väljer man att inrikta sig på ett udda format med visserligen inte så många användare men ännu färre som försöker utveckla något nytt, kommer man nästan garanterat mötas av hurrarop för det minsta lilla. Ju fler som är aktiva, desto högre höjs ribban och till slut duger inte "good enough" längre. Av samma skäl som TBC har jag i princip helt och hållet avstått från att utveckla för C64 även om den tillhör de format jag vet mest om och använt kontinuerligt i över 30 år, just för att jag också vet att jag inte har samma kapacitet som de främsta utvecklarna av spel och demos och då framstår mina bästa ansträngningar som i bästa fall medelmåttiga. Det tycker jag att Staffan ska fundera på också. Du kanske inte blir sågad längs fotknölarna och får emellanåt konstruktiv kritik, men du kanske lika ofta möts av likgiltighet och gäspningar.

Om du hittar en egen nisch eller annat format - det finns fortfarande i högsta grad outforskade marker - minskar du din publik, men de du når kommer att bli själaglada för minsta lilla Tetris, Nyan Cat eller Flappy Bird. Av de format som diskuteras på det här forumet ligger onekligen C128 närmast: så lika C64 men ändå en flugskit i jämförelse sett till hur många som utvecklar för den. Av de andra i Commodores 8-bitarsserie har VIC-20 ett ganska etablerat följe men inte helt uttjatat ännu, Plus/4 och C16 något liknande om än mindre, PET-datorerna får en gnutta uppmärksamhet, den nästan okända CBM-II i princip ingenting och ovanligare än så är inte värt att nämna.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Redreamer » 2 november 2017, 16:27

För egen del är mitt projekt lite av ett livsprojekt. Typ, en gång ska jag i alla fall ha gjort ett eget spel! Men har jag tid så kanske det blir fler :)
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Nästa

Återgå till Scenen, främst nordiska