Amiga CD32... och nu då?

Diskussioner om Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, stonan, Zlasher

Amiga CD32... och nu då?

Inläggav mib5150 » 5 april 2019, 18:08

Blev med Amiga CD32 i vintras... en god vän hade fått den som premie när han sålde något i tidigt 90-tal (jultidningar kanske, kommer inte ihåg vad han sa) och gav den till mig vid utrensning i förråd och gömmor hemma, eftersom han känner till min passion för retromaskiner - dock fick jag den utan strömadapter för den var försvunnen. Däremot medföljde handkontroll, RF-kabel och Diggers/Oscar, Chambers of Shaolin och någon dubbel-cd-rom vid namn Goldfish som jag uppenbarligen skall köra i annan dator, verkar det som.

Nu har jag hursomhaver köpt en strömadapter och provkört den. Funkade bra!

Såg här på forumet tråden med nyttiga länkar som dOc slängde upp 2009, men så långt som jag kikade (bara ett par länkar) var det några trasiga, tyvärr.

Därför ställer jag frågan öppet för att slippa surfa ihjäl mig på allt och inget.

Vad skall jag ha CD32:an till?

Finns det någon mjukvara/hårdvara som folk tycker är grundläggande och livsnödvändig?

Kan man bränna skivor med mjukvara själv?
Användarvisningsbild
mib5150
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

Re: Amiga CD32... och nu då?

Inläggav herdware » 5 april 2019, 19:31

Snart(tm) är Terrible Fires 030 accelerator med 64MB ram och compact flash/IDE (TF330). Redan nu finns Terrible Fires 8MB och compact flash/IDE (TF328). Om du känner för att uppgradera den s.a.s.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 6 april 2019, 15:45

Kul sak att ha! Ge inte bort den! Förutom till kanske mig då ;) Den är ju tyvärr bara en A1200 med cd rom men utan allt annat som kan göra den intressant. Det roligaste den har är ett aiko chip som kan konvertera från (nu gör jag säkert bort mig) chunky till bitplan grafik. Något de stoppade in för att göra portning av mjukvara/grafik lättare.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 6 april 2019, 23:42

Har CD32 lika dåliga kondensatorer som Amiga 600 och 1200 har? I så fall kan det vara läge att recappa den innan det är för sent.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Återgå till Amiga