Lite frågor ang 2st Amiga 500

Diskussioner om Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, stonan, Zlasher

Lite frågor ang 2st Amiga 500

Inläggav Thermoptic » 9 december 2012, 21:42

Jag har två st Amiga 500 som har legat här ett tag. Jag använder inte dessa längre då jag skaffade mig en Amiga 1200 så jag hade tänkt sälja dessa till någon som är intresserad. Men först måste jag se till att allt funkar som det skall.

Jag har dom framför mig nu. Problemet just nu är att jag har inte tillhörande strömadapter till dom. Någon som vet om jag kan använda samma strömadapter som jag har till 1200:an? Har för mig att det var samma.

Någon får gärna förklara Amiga 500 Plus. Och gärna varför dessa två modellerna har två olika kort i luckorna?

Här är de modellerna jag har:
Bild
Bild
Kolla gärna in min spelblogg eller följ mig på twitter En hel del retrospelande!
Användarvisningsbild
Thermoptic
Lärling
Lärling

Re: Lite frågor ang 2st Amiga 500

Inläggav Boray » 9 december 2012, 22:05

Ja det går med samma strömdel. A500 har kickstart 1.2 eller 1.3 samt 512K minne medan A500+ har kickstart 2.0 samt 1MB minne (chipmem).
Användarvisningsbild
Boray
VIC-20-älskande musiksmurf
VIC-20-älskande musiksmurf

Inläggav Thermoptic » 11 december 2012, 20:57

Boray skrev:Ja det går med samma strömdel. A500 har kickstart 1.2 eller 1.3 samt 512K minne medan A500+ har kickstart 2.0 samt 1MB minne (chipmem).

Tack för informationen. Jag kopplade in strömadaptern och det funkade fint! Visade sig att Amiga 500 Plus var trasig, ingen reaktion alls. Men den andra vanliga Amiga 500:an funkade fint! Laddade flera spela som funkade direkt. Scart, Stereo ljud och båda joystickportarna, allt funkade som det skulle! Helt ok skick, bra färg.. inget som har gulnat på plastchassit vad jag kan se.

Så tanken var att jag tänkte sälja denna för att få lite extra pengar för att köpa en Easyflash 3 till min C64. Nu har jag ingen koll på Amiga 500 marknaden. Kan någon vara intresserad av den? Och vad har den för värde typ?
Kolla gärna in min spelblogg eller följ mig på twitter En hel del retrospelande!
Användarvisningsbild
Thermoptic
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 12 december 2012, 21:32

En lös fungerande A500 går väl för ungefär 100-200 kr. Om du har möjlighet att testa så diskettstationen fortfarande fungerar som den ska och så så antar jag att den blir lättare att sälja. En lös nätdel kan vara mer värd än datorn faktiskt, 200-250 kr.

Det såldes ett stort paket med fyra Amigor för 560 kr på Tradera för inte så länge sen. Det är förstås många faktorer som spelar in på slutpriset i en auktion.

Jag tycker du ska ta loss extraminnena som du visade bild på och kolla så att batterierna inte har läckt (och isf fortfarande läcker), när du har tagit loss det ur A500+ så kan du testa att starta utan minnet, om det är defekt kan det förhindra en start.
Tyvärr kan man få skador på moderkortet och kontakten i datorn med om batteriet har läckt illa. Det brukar vara NiCd batterier monterade och jag har hört att de lättare börjar läcka om de blir urladdade. :-(
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Thermoptic » 13 december 2012, 01:20

e5frog skrev:En lös fungerande A500 går väl för ungefär 100-200 kr. Om du har möjlighet att testa så diskettstationen fortfarande fungerar som den ska och så så antar jag att den blir lättare att sälja. En lös nätdel kan vara mer värd än datorn faktiskt, 200-250 kr.

Det såldes ett stort paket med fyra Amigor för 560 kr på Tradera för inte så länge sen. Det är förstås många faktorer som spelar in på slutpriset i en auktion.

Jag tycker du ska ta loss extraminnena som du visade bild på och kolla så att batterierna inte har läckt (och isf fortfarande läcker), när du har tagit loss det ur A500+ så kan du testa att starta utan minnet, om det är defekt kan det förhindra en start.
Tyvärr kan man få skador på moderkortet och kontakten i datorn med om batteriet har läckt illa. Det brukar vara NiCd batterier monterade och jag har hört att de lättare börjar läcka om de blir urladdade. :-(

Ja det var visst en del att tänka på här. Det faller snabbt då jag inte kan hitta nätdelen utan har lånat den från min A1200. Och då A500:an inte är värd så mycket mer än 200kr så känns det som för mycket besvär. Det är ju ändå en fin maskin och kan vara kul att ha kvar för nostalgins skull. Hittade en kasse full med disketter i källaren, slängde i Micro Machines och James Pond 2 (ett par av mina favoritspel) och dom startade direkt. Så det verkar ju som att denna A500:an har klarat sig ganska bra. Blir nog att behålla den. Men tack för informationen e5frog, alltid bra att känna till allt detta.

A500Plus startade inte alls som sagt, så den kan jag ha liggandes tills någon behöver reservdelar eller knappar från tagentbordet.
Användarvisningsbild
Thermoptic
Lärling
Lärling

Återgå till Amiga