Amiga 1200 - Built To Order

Diskussioner om Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, stonan, Zlasher

Amiga 1200 - Built To Order

Inläggav NumbThumb » 10 oktober 2014, 22:25

Snubblade över sajten amigakit.com, och blev rätt sugen på att köpa en 1200 därifrån.

Någon som vet något om den här?

http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?cPath=40_85&products_id=305

Har också ett svagt minne av att det på sin tid talades om att vissa spel för Amiga 500 inte fungerade på Amiga 1200.
Stämmer det?
När det begav sig: Commodore 128D med 1084S, Amiga 500
Numera: C64C, A500, A500+, VICE, WinUAE
Off Topic: Intellivision sedan 1986, NES Mini, SNES Mini
Användarvisningsbild
NumbThumb
Lärling
Lärling

Re: Amiga 1200 - Built To Order

Inläggav bjonte » 11 oktober 2014, 10:10

Det kan nog ha funnits något tidigt spel som gjorde antaganden om var saker låg i ROM och det kan ju ha funnits något spel som antog något om klockfrekvens men det borde inte vara vanligt. Jag tror att det är betydligt mer troligt att någon knäckte spelet och lade på ett intro som inte funkar på A1200.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zedrick » 11 oktober 2014, 21:44

Det är inte helt ovanligt med äldre spel som inte fungerar på moderna amigor av olika anledningar. Men om du skaffar en ny A1200 kommer du antagligen också ha HD och använda WHDload för alla spel, de är då fixade för att köra utan problem.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zlasher » 11 november 2014, 14:35

Jeg har en av disse Escom Amiga'ene som ble solgt ut. Det finnes vel fortsatt mange usolgte på lager her og der?
Fordelen med en refurbished er jo nettopp at man får en som har fungerende keyboard-membran, floppy osv.

Min A1200 hadde defekt floppy (DOA) men jeg benytter en floppy adapter uansett, så no worries for meg :)

Var jeg deg - så hadde jeg kjøpt en slik, dette er i mine øyne den beste Amigaen (men det finnes MANGE andre meninger om akkurat det).
Atari Lynx-100%
Microvision-100%
Sega Master System 20%
VC 4000-95%
Vectrex-86%
Activision Patches-70%

Commodore|Atari|Nintendo|Sinclair|Grandstand|Sega
Min retroblogg: http://retro-spill.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Zlasher
Moderator
Moderator

Inläggav Silwer » 12 april 2015, 22:05

De hör finns ännu på den siten, är aningen förvånad att det finns nya ännu, men marknaden är kanske mättad?
Jag köpte en av de hör för 15 år sen som exempel, iofs i Sverige då men samma burk vad jag kan avgöra i grunden med svenskt tgtbord iofs.

En sån där med ett sd kort är ju klart bättre än en begagnad som ändå ibland når liknande priser på Tradera, iofs liksom den jag har är de ofta med 039 kort och minne iofs.
16bit är tillräkligt många.
Silwer
Lärling
Lärling

Inläggav Redreamer » 13 april 2015, 21:37

Det är nog inte nya maskiner längre utan "renoverade" ex.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Silwer » 15 april 2015, 13:19

Ok jo det klart, men då borde en bra bunt med Commodores vara där med.
De som såldes nya när jag köpte var ju Escoms maskiner som tydligen låstes upp vid konkursen.
Silwer
Lärling
Lärling

Inläggav Commodorianen » 16 april 2015, 18:40

På min Amiga 500 var det många spel som inte fungerade längre efter att jag uppgraderat Kickstart-ROM från 1.3 till 2.04. På Amiga 1200 borde det väl i så fall vara ännu färre gamla spel som fungerar för där är det ännu mer hårdvara som skiljer.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav Silwer » 17 april 2015, 03:09

Jo dock kan du vid uppstart på en 1200 hålla in en mustangent eller så mins jag för att få flera lägen att prova.
Och idag har de gjort om mängder med gamla spel i bootsektorerna så att de går på de flesta burkar och går att lägga upp som avbilder på hårddisken.
Idag har du ju inte en a1200 utan nån form av kort eller hd i.

Så jag skulle säga att en 1200 är den bästa amigan just flr detta och för att det inte är blodigt att kanske lägga i lite mer minne eller så, på slutet när cbm var dltt levde Amigan ändå kvar några år, imo det enda exempel på nåt liknande som överlevt att hela flretaget bakom den kursat.

Iaf då kom en hel del spel och annat som utnytjade ev. Utökningar av hårdvaran, vilket ibland kan vara kul att se på säg demos och Doom kloner eller sånt.

A500 är den mest sålda självklart, fler än alla andra modeller men lider ju en del just för att man måste ha en kontrollenhet för att köra en HD på den och ofta att kickstarten är för gammal och inga AGA kretsar.
Mest kompatibel jo men inte lika kul imo att mickla med, även om man inte kan göra nåt idag produktivt med någon av dem förstås.
Silwer
Lärling
Lärling

Inläggav carlsson » 17 april 2015, 10:58

Nog tror jag att det finns enstaka vanilj-1200 i drift utan varken hårddisk, CF-kort eller för den delen expansionskort, PCMCIA-expansion osv. Jag hade en vanlijmaskin i kartong till salu på RSM förra året, men ingen av de 3800 besökarna tyckte att den var värd lika mycket som de annars skulle ha betalt exklusive frakt från Tradera. Till RG i höstas hade jag dock petat in en extra hårddisk om jag minns rätt, och fick den efter mycket trugande såld till ett pris klart under Tradera-nivåerna.

En sak jag har lärt mig med retromässorna i Sverige är att 16-bitarsdatorer tillhör de segment där intresset är som lägst, och de eventuella samlare av Amiga och Atari ST som besöker RG, RSM, RSF och allt vad de heter, är där för att göra grova fynd, till skillnad från samlare av TV-spelskonsoler som köper vad helst de hittar, och är glada att slippa frakten på stora föremål även om inte direkt fyndläge föreligger.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Silwer » 17 april 2015, 20:56

Jo, dels kan det bero på åldern på de köpstarka och det jah srivit förr, det ska till mer för att få en 16bit dator att hållas igång.
Och de är betydande mer komplext bygda för hemmafixaren.

Idag ser jag att det som iaf ger säg någratusen främst är desktopar, de såldes mestadels i nivå 1 på hundratals vanliga, och att de ens finns ute beror ofta på att de gått som Amigan som videotoaster nånstans eller liknande och sen skrivits av.

Extremt få utom sena tower 4000 som heller aldrig finns för småpengar ägdes och köptes privat utan nån bötade 29-30k för dem och har dem ofta kvar.

Antingen ändras det om intrese uppstår, trots allt är 8bitarna långt många fler, såldes kanske 10x fler 64 än amiga 500.

Jag tycker personligen att 8bit blr lite för enkelt i längden, men det gör inte alla givetvis.
Konsoller har jag mest ägt för att använda och inte försökt samla på mig, jag gillar just det extra en hemdator gav som var bortskuret på en snikig konsoll.

Jag svarade mer menande att om du idag vill ha en nostalgi Amiga så är a1200 imo ett bra val just för billiga möjligheter för mycket, tex vissa clickljud kan man äntligen slippa då de inte käns nostalgiska för iaf mig :P

Att a1200 utan hd existerar i vrår hör och vsr självklart, men de används inte, om de kommer med en gammal hd eller utan kvittar imo utan nån annan fördel då en 2.5" hd just bara är en plåtvagga, en kabelbit och så den uråldriga ide driven.
WB är liksom klart för HD så.
Silwer
Lärling
Lärling

Återgå till Amiga