samlande på Amigor?

Diskussioner om Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, stonan, Zlasher

samlande på Amigor?

Inläggav Silwer » 7 april 2015, 02:52

Här ser man ju att 8bitarna samlas på mycket, men har nån dragit på sig Amigor av sådan anledning?

Jag har det iaf, mycket för att de länge ju var möjlga att faktikt göra nåt med i form av snabbare överföringar iom inbygda diskettstationer och möjliga hårddiskar.

Nu börjar det iof klart falla av där med då disketter inte längre används i PC världen tex och hårddiskarna är snart alla döda eller okompatibla för de gamla burkarna.

Iaf, jag tänkte mig en av varje Amiga som varit svensk, det där var väl runt år 2000 nånstans och A1200 av Amiga Tech Escom fanns ännu som nya då det tydligen handlade om maskiner från nåt land som vägrat släppa dem ur nåt varulager til konkursboet.

I var fall så krängdes de billigt, de var oftast hd lösa maskiner, men det fick de nu och svenska tgtbord och mycket ifta nåt 030 kort med mer minne.

En sån skaffade jag iaf och sen rann det in allt från A1000 och A500 1.2 med röda dioden till A1200 då, men A4000 var hopplös, de var dyra ännu jag hoppade många 030 desktoppar då jag promt skulle ha en 040, rätt dumt då ju öven 030 har AGA, jag hade redan en A3000 så jag tyckte den fyllde den luckan så att säga då de ju annars har identisk prestanda som 4000/030.

Men snart blev det om att flrsöka skaffa varje svensksåld hemdator, dvs mest då tgtbord i lådan med all elektronik, det ä r vad som var hemdator inget annat, det dog ut 1992.

Så med åren fick jag dels dubletter och fy fasen vad de tog plats, så jag gav upp det, även om man kunde sparka igåg de nyare 16/32 bitarna sp hade jag inte tid med det och oriserna steg heller akdrig på nånting då mängde fanns.

A1000 krängde jag dock då just den var eftersökt, det var bara för 10 år sen klart förre vintage burkar online och man kunde inte skaka fram vad som helst på kommando.

Så ingen 1000 och ingen 4000 annars det mesta av det som väl fanns och en bra hög av fiendens Ataris burkar med som jag insåg deras sidor med, jag hade annars varit väldig anhöngare av Commodore.
Men när man kan ha alla och orova sjölv och oftast med diverse minnen och annat man bara kunde glömma när det begav sig så fick man en annan syn på allt.

Nä så det fick vara och nu är det lättare att hitta maskiner men fler är medvetna att det inte är 100kr plus frakt pp allt, sörskilt inte i gott skuck och i kartonger.

Så nu sitter jag och ojar mig hur dyrt det blir om jag ska försöka hålla npgra vid liv, för hd och diskettstationer funkar liksom inte länge det är bara en tidsfråga där.

8bitarna orkar jag inte bråka med längre, en c64 med diskdrive eller 2 duger där imo.

Jag skiter hellre i allt än att börja med emulatorer med, det är känslan man vill åt från en tid nör en dator inte bara var en dator som idag utan de hade karraktär som fan.
Lite hemdatorkopplade konsoller med men de skulle jag kunna tänka mig emulera då de är statiska spelmaskiner enbart imo.

PC är bra men jag mins knappt vilken jag hade senast, boooring!
16bit är tillräkligt många.
Silwer
Lärling
Lärling

Re: samlande på Amigor?

Inläggav Zedrick » 7 april 2015, 22:02

Jag samlade också på Amigor, men sålde/gav bort det mesta när jag flyttade till Norge häromåret. Det enda som är kvar är en Amiga 1000, utan tangentbord. Funderar så smått på att skaffa en A500 igen och utrusta den med Indivision-kort och Gotek-drive, men det blir nog ingen samling igen. Och en komplett samling över Sverige-sålda amigor ska innehålla en A4000T, de är väldigt sällsynta och ungefär lika dyra som när de var nya.

Edit: Och ja, priserna nuförtiden. Kollade snabbt på tradera, det är helt absurt. Ska det handlas bör man göra det på ebay.de/co.uk eller marktplaats.nl, eller vänta på att "marknaden" (= ett fåtal galna säljare) här krashar.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Re: samlande på Amigor?

Inläggav Silwer » 7 april 2015, 23:41

Jo jag känner till både 3000T och 4kT förstås men ärligt äkta äroch var ovanliga så jag slopade det flr en 040 desktop men det blev för dyrt för vad det ger då jag inte tänker köra Amiga som nån seriösare burk, utan främstvar ute efter förmatets fördelar nör det gäller nistakgiska saker.
Ja du vet allt i lådan och vga monitor om önskas, inget ör mer irriterande än Amigans hopplöshet att fungera med VGA monitorer utan tillbehör extra för vad en hel datir kostar.

3000 och 4000 fixar det rakt av.

Jag vill helle inte slakta standardburkar jag har för nåt towerbygge, nåja 3000 får duga alternativ hitta nån fjuttplatt TV flr 1200an.

Jag är ingen fanatiker som faktiskt fanns då runt år 2000, dvs folk som envist hädade de här gamla burkarnas fördelar över PC, nä jag ser det som det är, en massa känsla och nostalgi som man kan få ha ännu, men den har ett maxpris flr mig.

A500 är den sista amigan jag lägger en spänn på pga att det blr för dyrt att få en vettigt accelerad och hd utrustad mot att ta en a1200 alt en A600 idag och köra på bara, de är bakptkompatibla till inprincip allt imo även 1200an med sitt läge för detta om önskas.
Och nödvöndigheten till nån firm af hd eller kortläsning, hands down är de vinnarna idag.
Iofs dyker rätt burk upp med allt durekt ör det en sak, men de blir normalt dyrare att köpa iaf.

Jag har även ett par a2000 i nån garderob, tyvärr trits att de är/var den klsrt vanligaste desktopen så har världen glömt bort dem synd nog, de vore annars en bra bas flr moderna delar.

Ok en anledning för A500 som hårdvaran, Action Replay, denna är omöjlig att hitta för nåt annat även om jag sett dem för a2000 på bild.

Dessa blev ju omöjliga iom steget till A600 och 1200 då de inte har det uttaget, vet inte om 1200 hade nåt liknande, isf extremt ovanligt får man anta.

För att rota runt i all möjlug programvara och änddra och stjäla mm så fanns inget bättre, slow motion kanske inte var nödvändigt iofs, men kul.
16bit är tillräkligt många.
Silwer
Lärling
Lärling

Återgå till Amiga