Äntligen lite riktig retro här!

Allt möjligt Commodore-relaterat som inte passar någon annanstans.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Äntligen lite riktig retro här!

Inläggav mib5150 » 16 september 2020, 11:33

finally.jpg

Till slut drog jag igång gammal hårdvara här! TILL SLUT! Efter åratal (jag skojar inte, men det är nog inte mer än två år iallafall!) av ett sug i tarmen som inte riktigt lett till att jag faktiskt gör slag i saken och monterar upp nåt!

Och det var tack vare SVT, för i måndags kväll gick första avsnittet i en serie som heter Sommaren 85. Nu är det så att min skärmtid ytterst ytterst lite slösas på tv-tittande utan jag föredrar att köra tv-spel och göra annat på dator, men den här serien är till delar inspelad i Falköping (där jag är född), och berör en tidsepok att bli lätt nostalgisk av.

Inte nog med det: I första avsnittet går skådisen Lotta Telje längs en gågata, och snett bakom ser man en nöjd herre gåendes med en Commodore 128-kartong! Det värmde rejält i hjärtat. (Faktum är att jag visste att det skulle bli någon sådan scen, för när jag var inne i Falköpings lokala retrospelbutik pLace och pratade med Christer där så berättade han att den kartongen lånats till inspelningen!)

Så, nu njöt jag en stund av lite Starquake på Commodore 64 innan jag byter till tyngre maskin här. Att C64:an gick igång först beror på att jag kände mig nödgad att kolla om batteriet i min IDE64 fortfarande höll laddning, och det gjorde det! Hurra!

Hoppas det håller i sig mer än bara ett par dagar nu! Håll tummen!

(Är hemma med en rätt fet förkylning, så med all rätt kan jag ägna mig åt lite retrodata! Nån glädje i all sorg och alla snytpapper måste man ju ha!)
Användarvisningsbild
mib5150
Mästare
Mästare

Re: Äntligen lite riktig retro här!

Inläggav Redreamer » 16 september 2020, 19:52

Ser mysigt ut! Aldrig kört starquake faktiskt. Men borde göra det... kanske rent av i kväll. Tyvärr blir det i emulerat läge i så fall.

Kul att höra från dig och att retrotarmen fortfarande lever :)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 18 september 2020, 11:59

Den tyngre maskinen är en C128 då förmodar jag. Grattis till uppkopplingen! Nu blir det åka av.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav mib5150 » 19 september 2020, 21:22

Jajamensan! Det var en C128 med svenskt tangentbord. Den fick jag av min morbror för några år sedan då han räddade den från att slängas av hans kollega. Gott med en morbror som vet ens intressen!

Nå, den gick inte igång direkt... inte ens lite ljus i ström-LED:en... så jag skruvade isär strömadaptern och kollade säkringar, och följde upp med att mäta ström på stiften. Jodå. Ström får vi allt!

Därefter blev det att kolla upp själva 128:an... hum, strömbrytaren var lite seg. Spraya lite försiktigt med elektronikrengöring...

Till slut gick den igång. Nu startar den fint varje gång.

F ö har jag haft samma bekymmer med en C64c, så är det nåt med att de får stå länge som gör att de fastnar...? Det är de enda två Commodore-maskiner jag har som uppvisar dessa symptom...
Användarvisningsbild
mib5150
Mästare
Mästare

Återgå till Allmänt