Nu ska det blekas! (en tråd om Retr0brite)

Allt möjligt Commodore-relaterat som inte passar någon annanstans.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Nu ska det blekas! (en tråd om Retr0brite)

Inläggav bepp » 30 april 2010, 01:05

Jahapp! Då var det dags för mig att testa detta magiska fenomen som kallas för Retr0brite (egentligen Retr0bright). Med hjälp av denna teknik kan man alltså bleka gulnade plastdetaljer (läs: Commodore med solbränna) tillbaka till originalkulören. All credit till Merlin et al. för forskning och experiment som har lett fram till denna revolutionära upptäckt. För en bra översikt över hur det egentligen fungerar (och historiken kring experimenten), se den officiella wikin [http://retr0bright.wikispaces.com]. Den första svenska publiceringen (mig veterligen) gjordes av Kilroy-71 på vintagegames [http://www.vintagegames.se/mediawiki/index.php/Retr0brite]. Det är också denna beskrivning jag har utgått ifrån.

Förtydligande

1) Retr0brite är ingen produkt som går att köpa färdig, utan snarare ett "open source" recept som beskriver ingredienserna och hur det ska blandas/appliceras.
    2) Denna text ska inte ses som "så här ska du göra", utan snarare som en logg över mina första trevande försök att bleka gammal datakärlek.
    3) Denna text är inte komplett i sin helhet, utan bygger på den instruktion som Kilroy-71 har skapat.

Och slutligen, om du ska försöka med detta på egen hand, läs säkerhetsinstruktionerna väldigt noga, då receptet innehåller väteperoxid som är mindre trevligt att komma i närkontakt med.

Okay, here we go...

Bild
Som låda använde jag en gammal banankartong.

Bild
Interiör i vitt papper. Jag funderade länge på om jag skulle använda folie eller vitt men det kändes som om vitt reflekterade bättre. Jag är dock ingen fysiker :) Observera de rundade hörnen - en detalj som jag hoppas ska ge ännu bättre effekt... (men i själva verket har jag ingen aning).

Bild
Låda med lock - för att även kunna reflektera i "taket". Armen byggdes som synes av en bit DHL-låda.

Än så länge: kostnad 0 kronor.

Bild
Offret. Ett stackars missfärgat 1541-II skal. Och inte så lite missfärgat heller. Lätt 3:e gradens brännskada. Snudd på malignt melanom eller vad det heter. Har säkert spenderat tid hos en rökare even. Kanske lite djärvt att gå loss på en sån svårt färgad plast som första projekt, men här går vi all in! Double or nothing.

Bild
Såja, lilla gubben. Det här ska nog ordna sig.

Bild
Först en grundlig tvätt. En del kör diskmaskin, men jag har upptäckt >>Klorin power mousse<<. Känns proffsigt och lagom starkt. Tror t.om. att den gör viss grundblekning. [edit: Klorin bör nog undvikas [källa]]

Bild
Sköljning.

Bild
Torkning vare här.

Bild
Så till själva behållaren. Istället för glasburk tänkte jag att det måste vara bättre med en solid burk (dock inte plast), för att minimera risken att den utsätts för solljus. Så jag tog helt enkelt en liten kruka som jag diskade ur ordentligt.

Bild
Huvudingrediensen: väteperoxid. 2 dl enligt receptet. Finns att köpa i färghandeln.

Bild
2 tsk arrowroot (finns i vanlig mataffär). Detta används för att göra blandningen tjockare.

Bild
I med pulvret. Blanda. Det löste sig förvånansvärt enkelt i väteperoxiden. Blir en helt homogen soppa. Den har dock inte blivit tjock än. Måste värma först.

Bild
In i micron. (Är det inte en grymt pedagogisk bild? :-)

Bild
2 x 30 sekunder (med lite omrörning emellan) och sen 15 sekunder till. Full effekt.

Bild
Efter denna dryga minut så har blandingen fått en konsistens som påminner om saftsoppa. Tänker dock inte försöka mig på att dricka det!

Bild
1 tsk glycerin/glycerol. Finns på apoteket. Tror denna är med i matchen för att blandningen inte ska torka ut?

Såja. Nu har vi alltså 2 dl guck i vår bägare. Här har man möjlighet att stoppa undan en del av blandningen, för att sedan färdigställa den. Enligt receptet så föreslås det att man ställer undan 1 dl, alltså hälften. Sagt och gjort, detta la jag över i en annan skål, satte folie på och ställde undan.

Bild
Nu ska vi ha i lite katalysator. Vanish! Det var inte lätt att måtta hälften av 1/4 tsk, men det är nog inte *så* noga egentligen.

Bild
Det löser sig inte lika lätt som Arrowrooten, men efter en stunds vispande och knådande så hade det mesta lösts upp.

Bild
För att undvika att skada bänkskivan la jag upp delarna på en folieklädd bricka.

Bild
Då var det bara att börja pensla...

Bild
GÖTT! Pensligen är riktigt trevlig. Hur mycket ska man ta? Ingen aning, jag testar "lagom", dvs. ganska tunt.

Bild
Denna stackaren ska blekas tillbaka till 80-talet!

Bild
Såja! Alla delar penslade. Men! Så lite guck som gick åt!!?? Det är ju nästan hela decilitern kvar. Jag ställer undan skålen med folie över så länge. Kan ju behöva penslas på lite mer imorgon bitti.

Bild
Ner med delarna i lådan.

Bild
Stänga locket. A4-papper är grymt robusta! ;-)

Bild
Skjuta in armaturen försiktigt. Vertikalt avstånd till objektet: cirka 25cm.

Bild
Fire up!

Bild
Ah, this looks really nice.

Bild
8-bit goes Gran Canaria!

Bild
Ser ni hur förväntansfull drive-fronten är? Han bara ligger och ler.

Så. Då stänger vi butiken. Imorgon bitti ska jag gå ut och titta till mitt lilla retro-spa så får vi se hur det har gått. Enligt expertisen så kan det krävas 48 h eller mer för att bleka den här graden av missfärgning.

(Bilderna finns även i större version på flickr)

TO BE CONTINUED...
Senast redigerad av bepp 30 april 2010, 11:24, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Re: Nu ska det blekas! (en tråd om Retr0brite)

Inläggav hedning » 30 april 2010, 05:56

Underbart Bepp! Jag kommer över och hjälper till senare!
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav The Saint » 30 april 2010, 05:57

Spännande, väntar verkligen på resultatet.

Bra skrivet med bilder till.
Användarvisningsbild
The Saint
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Freebo » 30 april 2010, 06:49

Superbt skrivet och med riktigt bra bilder. Tack!
Användarvisningsbild
Freebo
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Zeela » 30 april 2010, 06:55

Kul att se hur du gör! Får nog ta tag i mina gulnade burkar snart!
Användarvisningsbild
Zeela
Stormästare
Stormästare

Inläggav bepp » 30 april 2010, 09:20

UPDATE: efter 7h på retro-spa

Ah, morning glory!

Först en tur till pannrumet där jag förvarar det guck som blev över från igår.

Bild
OMG! Den skålen guck som blandades med Oxy (Vanish) har haft fest under natten och spytt över hela golvet. Note to self: när väl katalysatorn har blandats i, använd relativt direkt. Släng resten.

Bild
Inte mycket kvar i denna inte.

Så... nu en tur ut till själva spa-delen, där 1541:an har parkerat. Ska vi se om det har hänt något...

Bild
God morgon! Hur står det till idag? Du ser lite blek ut - är allt ok?

Bild
Wow! 7h under lampa verkar ha gjort gott för den här grabben.

Bild
En bild på ryggen.

Bild
Klart nöjd! (för att vara första rundan). Men det får nog bli ett varv till. Som sagt, den här killen har bara fått 7h på sig.

Bild
Tvätta av intorkat guck.

Bild
I med lite ny katalysator. Även om det är små korn så tycker jag inte att dom är tillräckligt små. Om man hade haft en mortel kanske man skulle kunna finfördela dem bättre?

Bild
Pensla på!

Bild
WTF? Penseln som har stått i gucket hela natten mår uppenbarligen inte bra. Note to self: tvätta penseln direkt efter applicering

Bild
Ny pensel. Finns billiga på ÖoB, typ 4kr styck. Duger bra.

Bild
Såja! Allt penslat.

Bild
Tebax på retro-spa:t

Bild
Och på med ljuset igen!

En liten kommentar kring rengöringen: det verkar inte som om klorin är den optimala rengöraren inför en blekning, då klorinet tydligen reagerar med plasten och försämrar möjligheterna till blekning [word från guru Zetr0]. Så till nästa objekt så får det bli plain ol' diskmedel.

TO BE CONTINUED...
Senast redigerad av bepp 30 april 2010, 11:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zlasher » 30 april 2010, 10:31

Fjerner du ikke alle dekaler før du kjører retrobrite? :shock: Må man ikke det? Har de ikke blitt påvirket av prosessen??
Atari Lynx-100%
Microvision-100%
Sega Master System 20%
VC 4000-95%
Vectrex-86%
Activision Patches-70%

Commodore|Atari|Nintendo|Sinclair|Grandstand|Sega
Min retroblogg: http://retro-spill.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Zlasher
Moderator
Moderator

Inläggav bepp » 30 april 2010, 10:34

Zlasher skrev:Fjerner du ikke alle dekaler før du kjører retrobrite? :shock: Må man ikke det? Har de ikke blitt påvirket av prosessen??

Eftersom detta är ett testförsök så låter jag dekalerna sitta på. Hittills verkar det som om varken loggan på fronten, silver-dekalen eller pappersetiketten på baksidan har påverkats. Men fortsättningsvis så tror jag nog att det är säkrast att antingen pilla av eventuella dekaler - eller maskera med tejp.

Jag ska ta lite närbilder sen på dekalerna så kan vi se hur det ser ut.
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zlasher » 30 april 2010, 10:40

Jeg var svært skeptisk i starten, men allerede etter 7t ser det jo kjempebra ut.. Så jeg følger med i spenning!
Atari Lynx-100%
Microvision-100%
Sega Master System 20%
VC 4000-95%
Vectrex-86%
Activision Patches-70%

Commodore|Atari|Nintendo|Sinclair|Grandstand|Sega
Min retroblogg: http://retro-spill.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Zlasher
Moderator
Moderator

Inläggav carlsson » 30 april 2010, 12:25

Dekalernas öde varierar från person till person. Jag antar att dekalerna klarar sig bättre så länge man kör med UV-lysrör istället för varmt solljus. Det finns mycket att läsa om processen, att det är en dum idé att göra ett vattenbad som värms upp av solen innan man lägger i plasten. Då tenderar plastdetaljerna att kröka sig av värmen, som man ändå vill undvika helt och hållet. När det gäller tangenter brukar de ha sitt tryck inlagt med laser så det ska hålla sig bra.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav The Saint » 30 april 2010, 12:42

Som natt och dag :)
Användarvisningsbild
The Saint
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav bepp » 2 maj 2010, 08:57

UPDATE: 24h senare.

Driven har nu stått under UV-ljus i drygt 24h till (totalt 31h). Den största skillnaden märktes helt klart efter de första 7h. Jag kan inte direkt se att det har skett några större förändringar under det sista dygnet, möjligen att även de ställen som var lite skymda tidigare, nu också har blivit blekta.

På det hela taget så har driven nu återfått sin originalkulör.

Bild
Efter 31h

Bild
Lookin' good :-)

...men detaljstuderar man den så ser man att den har blivit något flammig på sina ställen. (Större bilder finns på flickr).

Bild
Aningen flammig i fronten - om man kollar nära.

Bild

Bild
På vissa ställen verkar det t.om som om den har blekts lite väl hårt, plastens struktur har ändrats något och färgen är nästan vit.

Bild

Sammanfattning

Detta var som sagt mitt första blekningsexperiment. Ingredienserna till Retr0brite är varken dyra eller svåra att få tag på. Att göra blandingen var inte heller särdeles krångligt. Objektet var en svårt solbränd 1541:a. Efter drygt 30h har den återfått sin originalkulör - om än något flammig. Så över lag är jag nöjd med resultatet.

Jag kan dock inte låta bli att fundera på vad som kan ha orsakat den ojämna blekningen...

* Var det ett för svårt objekt jag tog mig an?
    * Var det kanke användningen av klorin vid rengöringen som förändrade förutsättningarna?
    * Skulle jag ha haft svagare Väteperoxid och istället blekt under längre tid?
    * Skulle jag ha haft annorlunda reflektion i lådan (folie?)
    * Skulle jag ha försökt finfördela katalysatorn bättre? Kanske använt flytande Vanish (spray)?
    * Skulle jag ha tvättat rent/penslat nytt guck oftare? (objektet torkar ju efter 1-2h)

Eftersom man inte har ett identiskt objekt att testa på igen så är det svårt att få några konkreta svar på frågorna. Men till nästa blekning så ska pröva att justera vissa parametrar.

Och nästa objekt kommer att bli en... C64C.... stay tuned! ;-)

TO BE CONTINUED...
Senast redigerad av bepp 2 maj 2010, 11:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav d0c » 2 maj 2010, 11:01

meget bra post bepp 8)
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav hedning » 2 maj 2010, 20:10

Bepp: Bra jobbat. You are the pro-poster!
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 3 maj 2010, 10:08

Ja, vad jag förstått är svagare väteperoxid och fler UV-timmar att föredra framför motsatsen.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Nästa

Återgå till Allmänt