C64 LucasFilm's Habitat MMO kommer tilbake

Allt möjligt Commodore-relaterat som inte passar någon annanstans.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

C64 LucasFilm's Habitat MMO kommer tilbake

Inläggav d0c » 3 oktober 2014, 18:08

LucasFilm's Habitat, a Commodore 64 virtual world was practically an MMO. Before they'd been invented, letting thousands of players inhabit and govern a digital world. Now, someone's trying to bring it back.

While various online games existed in the 70s and this isn't the first MMO, Habitat is arguably the "first graphical character-based interactive environment," and where most games before it had limited text and graphical interfaces, this was more or less recognisable as a modern MMO.

Players could explore, chat and change their appearance among a huge community of similarly engaged people (it was built to support 10,000 players). You could even rob and kill others. "Players immediately latched onto cosmetic items," says Alex Handy, the founder of the Oakland Museum of Art and Digital Entertainment and the man behind the project to resurrect and preserve Habitat.

It's no easy task to recreate a nearly 30-year-old game, obviously. The original was exclusive to a now non-existent Commodore 64-only ISP called Q-Link, running defunct Stratus Nimbus servers and using a whole host of code and languages that simply don't exist any more.

The original code however does still exist. Handy managed to get that from Chip Morningstar one of the original creators. Armed with that and a donated Nimbus server the museum team held a hackthon "in the hopes of getting the game’s server running online, and accessible via the Internet using a Commodore 64 emulator".

kilde:
http://www.kotaku.co.uk/2014/10/02/some ... ldest-mmos

8)
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Re: C64 LucasFilm's Habitat MMO kommer tilbake

Inläggav bjonte » 4 oktober 2014, 04:38

Wohoo!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav TBC » 5 oktober 2014, 12:51

Coolt, har för mig jag såg nåt screenshot i nån gammal tidning nån gång.
Har alltid tänkt att man skulle gjort nåt liknande om man haft nån 8-bitars dator med nätuppkoppling.
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav bjonte » 22 juli 2018, 15:38

Nu är det ta mej tusan här! Jag körde det nämligen igår! Jag fick användning för min userport-rs232-adapter. Jag körde min VIC 1011A med korsad kabel (som jag behövde bygga för hand för min Kjell-kabel ville inte) över till min linuxmaskin som agerade router till Internet med 'tcpser'. Jag gick igenom mycket trassel innan jag hittade diskimage som funkade. Först fick jag igång Q-link men inte Habitat och sedan fick jag tag på två diskar som bootade direkt in i Habitat. Det var några steg av trassel innan jag fick igång det men det var kul att det funkade!

Det som behövs är antingen ett wifi-modem som kopplas till userporten eller en RS232-adapter. Tyvärr verkar det inte finnas stöd för serieports-cartridge. Spelet hade väldigt låg framerate och tog tid på sig att ladda mellan rum, men det verkar vara stort och det finns en massa objekt som det är oklart vad man kan ha till så det finns potential. Vi borde alla logga in på Hösthacket åtminstone så att vi får uppleva det med lite folk i världen. Det var väldigt tomt när jag körde.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav TBC » 22 juli 2018, 19:53

Tar med mig två Wifi-modem till hösthacket.
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav bjonte » 22 juli 2018, 21:16

TBC skrev:Tar med mig två Wifi-modem till hösthacket.

Mycket bra! Kul!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 23 juli 2018, 10:54

Låter som en rolig idé! Vilken är den mest bekymmerslösa/bästa länken man bör ha för detta då?
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 23 juli 2018, 19:37

Redreamer skrev:Vilken är den mest bekymmerslösa/bästa länken man bör ha för detta då?

https://github.com/frandallfarmer/neohabitat/blob/master/README-RealC64.md innehåller länkar till skivavbilderna som jag använde. De innehåller inte instruktioner för att koppla upp med serieportsadapter som jag gjorde (men för wifimodem däremot). Jag byggde min seriekabel enligt instruktionerna på http://orrtech.us/qlink/index.html. Väl inkopplad till min PC via seriekabeln körde jag tcpser i Linux såhär:

Kod: Markera allt
tcpser -d /dev/ttyUSB0 -s 1200 -i"e0&k0&c0" -n"5551212=neohabitat.demo.spi.ne:1986" -tsS

Sedan laddade jag Habitat från bootdisken, bytte till Habitat-data-disken, körde run, tryckte förbi bilden. När jag ska skriva in namnet trycker jag F7 och skriver

Kod: Markera allt
ATDT5551212

Terminalen svarar med CONNECT 1200. Då trycker jag på stop och skriver in mitt avatarnamn och trycker return. Intro visas, jag trycker Commodore-N. Då loggas man in och Habitat startar.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 25 juli 2018, 21:59

Hittade denna lilla rs232a
https://www.ebay.com/itm/New-GGLABS-GLINKUSB-LT-Commodore-64-128-User-Port-RS232-to-USB-VIC-1011-UP9600/401037237043?hash=item5d5fae9b33%3Ag%3A4zEAAOSwtfhYogn1&_sacat=0&_nkw=commodore+232&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313
verkar smidig om man vill köra genom sin pc. Får bara komma ihåg att ta med mig resten av hw till hacket så jag kan föra över diskar osv.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 26 juli 2018, 06:12

Redreamer skrev:Hittade denna lilla rs232a

Den borde funka. Då kan vi köra fyra klienter! Jag har förvarnat utvecklarna av neohabitat att vi kommer att samla några på hacket så några av dem kan komma in och visa oss runt.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 26 juli 2018, 12:18

Får se om den hinner dyka upp bara. Lär ju bli tull på den också så det tar ju också en tid :(
I värsta fall får jag sätta upp det i emulator :P
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav rogerxy » 26 juli 2018, 14:23

Verkar riktigt häftigt! Känns dock som att det är lite överkurs (för mig) att få igång
Användarvisningsbild
rogerxy
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 27 juli 2018, 06:41

rogerxy skrev:Verkar riktigt häftigt! Känns dock som att det är lite överkurs (för mig) att få igång

Har du hårdvaran så är det inte så svårt. Möjligen om du saknar möjlighet att föra över floppyavbilder.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav TBC » 9 augusti 2018, 16:17

I tisdags kväll så försökte jag och Bjonte att få igång Habitat med Wifi-modem utan att lyckas.
Jag har sedan dess strulat ännu mer med detta. Att komma åt vanliga BBS:er på nätet funkar bra med terminalprogrammet CCGMS och jag har även lyckats koppla upp mig till Habitat.
Men i terminalläget i Habitat så upprepar den bara at-kommandot jag skriver in och sen när man försöker starta så hänger det sig bara.
Har gjort exakt likadant i WinVice med tcpser och där fungerar det bra.
Undrar om det är nån konstig inställning i Wifi-modemet som Habitat inte gillar.
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav TBC » 9 augusti 2018, 16:54

Så här ser det ut i terminalprogrammet:

ccgms.jpg

Så här blir det i Habitat:

habitat1.jpg

Markören flyttas inte ner, så man skriver över texten lite, men ni ser kanske ändå:

habitat2.jpg
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Nästa

Återgå till Allmänt