DMz retro

Allt möjligt Commodore-relaterat som inte passar någon annanstans.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

DMz retro

Inläggav bjonte » 19 juni 2017, 20:08

Gänget bakom Datormagazin vill ge ut ett andra nummer och de tänker använda sig av egen s k flockfinansiering den här gången, istället för Kickstarter. De ville få in 1000 beställningar innan måndag men nådde inte riktigt dit i tid. Är det någon som är pepp på den så gå gärna in och förbeställ ett nummer. De filurar på om det går att ge ut innan 1000 har beställt och de har lovat att betala tillbaks ifall det inte blir av.

Datormagazin retro
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Re: DMz retro

Inläggav Redreamer » 19 juni 2017, 21:33

Jag har inte fått tummen ur att beställa denna gång. Men kanske måste nu då.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 20 juni 2017, 09:51

Samma sak här, men jag vet inte om jag brinner så mycket för det denna gång. Ett jubileumsnummer javisst, men jag får mina doser av gammelretro och nyretro via nätet, så det är mest ur ett samlarperspektiv jag skulle köpa fler DMz retronummer. Synd att de måste uppnå en viss kritisk massa runt 100 KSEK för att kunna finansiera utgivning. Vad jag förstår har en del artiklar redan skrivits eller håller på att skrivas, men honorar för dessa kanske betalas ut ändå.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 20 juni 2017, 11:32

Jag tror att det blir svårt att fortsätta utgivningen på det här sättet. Kanske vore det bättre att samla ihop x prenumeranter istället så att det får lite flyt. Det kostar trots allt av folks tid att hjälpa till att driva in pengar så jag tror att det blir svårare varje gång.

Men det här med att redan få sin retrodos från nätet behöver inte vara en motsättning. De skulle kunna ta fram unikt material genom att till exempel ha intressanta personporträtt (inte bara intervjuer där personen får prata om vad den håller på med).
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Cmax » 23 juni 2017, 21:12

Personligen hade jag blivit mer peppad av en tidning i det gamla "kvällstidningsformatet" - backade den första DMz Retro och har förbeställt den andra, men den här moderna magasinbindningen känns inte riktigt rätt på något sätt.
Lite samma känsla som för Retro Gamer som jag numera sålt merparten av.
All credit till dem bakom tidningen dock!
Cmax
Lärling
Lärling

Inläggav hedning » 24 juni 2017, 20:08

carlsson skrev:Samma sak här, men jag vet inte om jag brinner så mycket för det denna gång. Ett jubileumsnummer javisst, men jag får mina doser av gammelretro och nyretro via nätet, så det är mest ur ett samlarperspektiv jag skulle köpa fler DMz retronummer. Synd att de måste uppnå en viss kritisk massa runt 100 KSEK för att kunna finansiera utgivning. Vad jag förstår har en del artiklar redan skrivits eller håller på att skrivas, men honorar för dessa kanske betalas ut ändå.

Honorar betalas ut. Jag fick en slant för Demodaxx i senaste numret, och det är normal betalning, så de snålar inte där iaf. Det uppskattas av en frilansare som jag. All heder åt DMZ.
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 26 juni 2017, 09:04

Rent allmänt verkar tidningar om retrospel och retrodatorer ha en liten marknad. Förutom några tidningar som blandar modernt med lite nostalgiskt gammalt (tänk Level), finns förstås marknadsledande, brittiska Retro Gamer men bakom den finns det väldigt få. Ens i USA anses inte marknaden vara stor nog för en hållbar utgivning. Mike Kennedy (RetroVGS osv) försöker på sin front med insamling via Patreon, men det är inte längre många som är intresserade av att finansiera hans verksamheter.

Tryckkostnaden för en kvällstidningstabloid respektive för ett månadsmagasin är nog ganska likvärdiga, i alla fall för enstaka produkter, men det känns som månadsmagasinet har bättre hållbarhet i längden. Dessutom ska man inte glömma bort att den första vågen av hemdator- och i viss mån TV-spelstidningar kom i det mindre formatet. Egentligen var det väl Computer Sweden och Datormagazin som avvek från normen?
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Mike » 3 juli 2017, 22:11

Har förbeställt en tidning nu, och tog även alternativet att få med en tisha med DMZ loggan på.
Användarvisningsbild
Mike
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav bittin » 4 juli 2017, 15:32

Är rätt pank, men tänkte ta och beställde ett nummer då jag har mer pengar i slutet av månaden
Användarvisningsbild
bittin
Stormästare
Stormästare

Återgå till Allmänt