Glad påsk och desperat förfrågan och lite gnäll

Allt möjligt Commodore-relaterat som inte passar någon annanstans.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Glad påsk och desperat förfrågan och lite gnäll

Inläggav mib5150 » 11 april 2020, 09:48

Well, glad påsk även om tiderna är som de är.

Beklagar verkligen att Slaskhacket blev inställt. Jag har fortfarande alldeles för mycket stiltje i min retrotarm och hoppades på att ett hack skulle väckt liv i den.

Det närmaste retro jag kommit på sistone har varit att köra The Legend of Zelda samt Zelda: Minish Cap i Virtual Console på Wii U. Lyckas inte samla tillräckligt energi för att dra igång en Commodore eller Atari en stund (och illa nog så höjs suget när man definitivt inte kan göra slag i saken, som när man är iväg och långt från min lair. Suck). Min chef, rektor Tommy, är en gammal Commodore-räv så det händer att vi dryftar C64 emellanåt på jobbet, men den gnistan som lyser upp tillvaron några ögonblick har ju slocknat igen innan man hunnit hem.

Nej, nu får det vara färdiggnällt.

Löser Melodikryss med morsan varje lördag, och likadant nu... och idag körde de den gamla Sven-Ingvars-dängan "Två mörka ögon" och den stör mig en smula... för jag har sedan jag hörde låten första gången (den är lanserad 1991) tyckt mig känna igen toner ur en låt jag hört på C64 i refrängen, innan Sven-Ingvars gjorde låten.

Någon som drar samma parallell?! Eller har jag kommit ihåg fel?!

Användarvisningsbild
mib5150
Mästare
Mästare

Re: Glad påsk och desperat förfrågan och lite gnäll

Inläggav bjonte » 11 april 2020, 11:40

mib5150 skrev:Löser Melodikryss med morsan varje lördag, och likadant nu... och idag körde de den gamla Sven-Ingvars-dängan "Två mörka ögon" och den stör mig en smula... för jag har sedan jag hörde låten första gången (den är lanserad 1991) tyckt mig känna igen toner ur en låt jag hört på C64 i refrängen, innan Sven-Ingvars gjorde låten.

Någon som drar samma parallell?! Eller har jag kommit ihåg fel?!

Melodikrysset? DET är ju retro!

Jag känner inte igen något C64-låt i det där. Det skulle vara väldigt roligt ifall du hittade vilken det var.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 11 april 2020, 15:32

Ja, surt att det sket sig med Hacket. Såg mycket fram emot det =(
Har också varit halvdålig med retrodelen. Dvs, jag programmerar för sällan eller gör något mera produktivt. Spelande har det dock hunnits med en hel del, å det kanske alltid är något =)

Kan inte komma på någon koppling där. Men jag tycker absolut att det svenska metalbandet Amon amarth tagit inspiration från arcadhallen,
https://open.spotify.com/track/6nA58BRSZAcNHAv9temAGA
1,55min in i låten så är hela det kortare gitarrsolot stulet.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav mib5150 » 12 april 2020, 10:02

Jo men nu kan jag nog ha funnit nåt!

Dimitri Tiomkin hette en ryskfödd kompositör som gjorde en del musik till film och tv.

Han skrev bl a musiken till westernfilmen High Noon från 1952 med Gary Cooper i huvudrollen och den innehåller en sång som heter "Do not forsake me, oh my darlin"

Sången inleds med just den frasen och exakt just den melodislingan ingår i "Två bruna ögon" i den fortsättande strofen "och leendet du gav mig".

Vad har det med C64 att göra? Jo, 1984 släpptes ett westernspel till C64 med titeln High Noon och gissa vilken melodi som spelas under spelets gång... jo, just det, Dimitris gamla dänga.

Har inget minne av att jag spelat spelet, men förmodligen måste jag väl ha provat det nån gång på 80-talet eftersom jag trots allt känner igen melodin... känner hursomhaver inte igen varesig grafik eller spelmoment.

(Edit: Verkar inte funka med youtubelänken, men kolla efter High Noon C64 där så kanske det löser sig... )

(Edit 2: Oj, detta blev visst mitt 250:e inlägg, så nu har jag gått från erfaren gesäll till mästare! Kul!)
Användarvisningsbild
mib5150
Mästare
Mästare

Inläggav Redreamer » 12 april 2020, 10:16

Hehe, då vet vi vad du gjort denna påsken :D

Jo, vissa likheter hörde jag. Man kan ju bli tokig ibland på sådant annars.
Jag har ytterligare en låt som som jag lyssnar på ibland som jag vet är lik en annan men har inte orkat söka efter den. Men blir lite mer galen varje gång jag hör "kopian".
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 12 april 2020, 11:09

Haha, ja det fanns vissa likheter, det kan jag medge.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Återgå till Allmänt