Mega65

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Mega65

Inläggav herdware » 3 juli 2019, 23:09

Jadu... De har hittat en del saker som är fel med R2 modermodemet (mest saknade pullups). Han skrev även på bloggen att han inte lyckats få igång expansionsminnet vilket också kanske är fel på R2.
Vet inte om ett fixat R2 är vad de bestämt sig för eller om fler features ska till.
Som han sa i introduktionsvideon är det inte formsprutade skal utan prototyper. Tror inte de börjat tillverka verktygen till skalen än.

Gillar inte riktigt att de tog bort platserna för riktiga SID...
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav storhemulen » 7 juli 2019, 15:28

herdware skrev:Gillar inte riktigt att de tog bort platserna för riktiga SID...

??? Det sänker nästan projektet för min del också.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
Användarvisningsbild
storhemulen
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Redreamer » 7 juli 2019, 17:34

Jag tycker snarare att det är viktigt att sid blir så bra som möjligt snarare än att det finns stöd för historiska varianter som ändå är alldeles olika varandra.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 7 juli 2019, 21:39

storhemulen skrev:??? Det sänker nästan projektet för min del också.

Typ detta var min första reaktion också men nu har jag accepterat det.

Officiella forumet är för övrigt flyttat från mega65.net till https://www.forum64.de/index.php?board/457-mega65/.
The Trapdoor gives you easy access to the PMODs and the MEGA65 internals. So YES, real SIDs, VGA, Blutooth, GPS.
You can connect to it, what you want, as long as you implement it in the VHDL code. Datasette port maybe ?!

Tur att vi alla kan VHDL och eletronikdesign så vi kan göra egna... :roll:
Nog för att det hade varit småkul med en datasette i [current year] så vill jag nog ha porten på utsidan och inte bakom trapdoor isf.
Paul har hintat om att det kommer ut expansioner efter den är klar. User port definitivt och kanske för riktiga SID. Hur nu det är tänkt att funka vet jag inte.

Frågade om planerna för device #9. Enbart .d81 på SD-kort och/eller stöd för riktig drive. Det är inte bestämt. Det vore enkelt att koppla på en drive till på existerande floppykabeln och få den till #9 men kräver någon specialare till kabel för att ha den extern. Annars en mini-din på modermodemet som det var på riktiga C65 och implementera funktionaliteten och tillverka externa floppys senare.

Kom att tänka på en grej när jag kollade på introduktionsvideon igen. I och med att C65 har cartporten på andra sidan maskinen och serieporten så nära begränsar det kraftigt hur stora cartridges kan vara. En Sound Expander exempelvis skulle aldrig få plats. Större cartar bygger ju mest åt höger pga portens placering på C64. Mega65 gör det inte bättre med att ha flyttat strömkabeln från kortsidan till jämte cartporten. Det ser ut som det är mindre plats till vänster om porten än det är på en riktig C64.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 19 juli 2019, 20:27

Kollade igenom kommentarerna på de olika videorna för att se om någon mer intressant information kommit fram.
Paul har svarat på just det där om de borttagna SID-socklarna.
Real SIDs will go on an expansion board and work flawlessly. Would have added crazy cost to make space on 6-layer PCB for them.

och
The exact function of the board will be determined when it is created. But we are planning on the R3 PCB to have a header that allows the 3.5mm jack to be routed via the SID board. There is nothing stopping the board supporting 6581s in principle. We have 12V DC available on the PCB, so that isn't a problem.

Så nu har de lovat både userport och SID som expansioner. :thumbsup:
Riktiga C65 hade förstås RCA-kontakter precis som Amiga men jag försår varför ett 3.5mm uttag är bättre på alla vis. (Förutom estetiskt :P )

Maskinen i sig kommer ha 384k ram och 8mb expansionsram.
384KB of primary RAM, then soon an 8MB expansion RAM will be activated. Primary RAM is at full 40MHz clock speed, expansion RAM will be "slow" at only 8MHz or so.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 2 september 2019, 18:28

Paul var tydligen på CCC och pratade om MEGAphone. Tyvärr inget om Mega65.
https://media.ccc.de/v/Camp2019-10378-fully_open_fully_sovereign_mobile_devices
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 3 september 2019, 03:54

Det här måste jag kolla på vid tillfälle. Jag är väldigt intresserad av en telefon som är bättre rustad för att skydda ens privatliv. Tyvärr börjar svenska samhället bygga fast sig i bankid fullständigt, som är helt stängd teknologi, så det kommer att vara svårt att inte ha en enhet med sig överallt med detta inbyggt.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 15 september 2019, 15:42

Liten uppdatering. På deras blogg kan man se en del färdiga förseriemaskiner. Paul pratar även om snart kommer den stora utgiften att göra formarna till skalet. Han tror det kommer kosta någonstans kring €65000. Hur denna ekonomiska fråga ska lösas är ännu oklart.
Nu har de hittat var numrena för interna och externa 3.5" sparas så nu kan man sätta en 1541 som #8. I videon spelas Sams Journey vilket måste betyda att deras C64 core är bra.
https://www.youtube.com/watch?v=fK9X5Yj7T_M
http://c65gs.blogspot.com/
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 17 september 2019, 04:42

Eh. Så mycket pengar är svårt att bara hosta upp. Lite typiskt att finansieringen inte räckte.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 17 september 2019, 15:53

Tänkte att en knösus som du bjonte kunde hosta upp pengarna. ;)
Skämt åsido så är det dyrt med såna här saker. Två olika formar (eller vertyg som vi säger i branschen) för skalet. Ejectnappen antar jag behöver formsprutas också. Mellanslagstangenten? Blev inte klok på huruvida de andra tangenterna är något som redan fanns att köpa. Vanligtvis ska ju verktygen betala sig med flera års produktion - så blir det ju knappast i detta fallet.

Jag antar att det blir kickstarter till slut men hur mycket som behövs är svårt att sia om. Det är ju mycket mer än detta som kostar dollarydoos.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 17 september 2019, 16:00

Undrar hur många som kan tänkas köpa en sedan? Ett tusental? Det är ju en kul grej men det är ju svårt att motivera ett köp av nostaligiska skjäl. Den bärbara är jag som jag nog tidigare nämnt sugen på.

Någon som vet hur många skal som gjordes när amiga1200 skalet släptes? För där måste man ju gjort en ny form.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 17 september 2019, 17:16

Var det inte en kickstarter från början? Vad utlovades då i så fall? Det blir ju minst sagt skumt att starta en till.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 17 september 2019, 18:24

Mega65 har inte varit kickstarter (än). Du måste tänka på något annat.

Som en liten jämförelse så blev det väl ca 3000st Spectrum Next på kickstartern? En andra batch är väl nästan redan lovad men hur stor har jag ingen aning om.
Svårt att jämföra men C= hade större genomslag i Europa och Nordamerika medans Spectrum hade sitt största genomslag på brittiska öarna.
Tror iofs Next har lite större "general appeal" än mega65 som känns lite mer nischad.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 17 september 2019, 20:08

herdware skrev:Mega65 har inte varit kickstarter (än). Du måste tänka på något annat.

Bra! Då undrar jag förstås hur utvecklingen hittills har finansierats. Det måste ju ha kostat en hel del.

Jag är rätt så pepp på den här nu så det är nog inte omöjligt att jag backar projektet om det ska folksamlingsfinansieras.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 18 september 2019, 16:58

Inte jätteinsatt precis men på mega65.org står de fyra viktigaste. Flinders university (där Paul jobbar), GMK electronic design, Hintsteiner Group och Trenz electronic. Dessa har väl inte direkt gett reda pengar utan mer mantid och prototyper. Dessutom kommer väl en del kosing från Museum of Electronic Games & Art. Många frivilliga utvecklare osv runt om i världen också.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

FöregåendeNästa

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.