Spännande Tips: Helt parti av oöppnade c16

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Inläggav Mozartkügel » 12 december 2012, 22:59

Hej! Jag tänkte bara tipsa om att det säljs ett helt parti med nya oöppnade commodore 16 på huuto.net (finlands populäraste online auktion i stil med ebay). Det är alltså inte jag som säljer men det är såpass ovanligt att se liknande auktioner att jag tyckte det var lite spännande och nämnvärt. Dom har tydligen blivit köpta till Finland i tiden men har tydligen inte blivit sålda då det begav sig.

Ny c16:
http://www.huuto.net/kohteet/commodore-16-uusi/247500902
Stor commodore låda med 4st oöppnade c16:
http://www.huuto.net/kohteet/laatikollinen-uusia-commodore-16-koneita/246043874
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Metalux » 13 december 2012, 00:00

Mäktigt!
Metalux, assembler, C64, Amiga.
Användarvisningsbild
Metalux
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Re: Spännande Tips: Helt parti av oöppnade c16

Inläggav carlsson » 13 december 2012, 10:33

Själv går jag och väntar på det där partiet med oöppnade Salora Manager. ;-) Men de är tydligen väldigt ovanliga även på Huuto.

Levereras de där C16 med nätaggregat? Jag minns att en kille i Finland som kommit över ett parti med också väldigt ovanliga Comx-35 sålde dessa i perfekt nyskick men utan nätadaptrar av någon oklar anledning, kanske att de som tillverkades i Hong-Kong främst för den nederländska marknaden inte motsvarade FI-märkningen och då inte fick skickas med. I det fallet handlar det om vanlig 9V DC så lätt att ersätta. En C16 har väl däremot samma spänningar som VIC/C64 men emellanåt fyrpolig fyrkantig kontakt.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Sv: Spännande Tips: Helt parti av oöppnade c16

Inläggav Zeela » 13 december 2012, 18:02

En C16 har en helt vanlig 9Vdc plug
Användarvisningsbild
Zeela
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 14 december 2012, 00:37

Aha, det är bara Plus/4 som har den fyrkantiga och ibland runda DIN-kontakten? Jag visste att C116 har 9V DC men hade glömt att det även gäller C16.

Ok, tydligen betyder "muuntajat ovat euro päällä" att det medföljer europeiska (230V) nätadaptrar till datorerna.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Mozartkügel » 17 december 2012, 00:37

Jo din översättning är korrekt dom har vanliga euro-nätadaptrar. På texten kan man annars förstå att han redan sålt ett likadant parti tidigare (och möjligtvis har fler kvar efter det). Kanske han/nån har pantat på dem i 25 år i hopp om att de ska få samlarvärde i framtiden. Är det annars vanligt att hitta oöppnade c64:or på ebay? Jag är inte personligen intresserad av att köpa men nog av att se på bilderna.

Oj Salora Manager var nånting nytt för mej, vad stolt jag blir en äkta finsk dator (nästan) ;)
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav carlsson » 17 december 2012, 10:00

Jag tror inte att /helt/ oanvända C64 är så väldigt vanligt. Det kan ju vara svårt att bevisa att så är fallet, att de inte är varsamt upplockade och sedan återlagda med plastpåsar osv på rätt ställen.

Angående Salora så sålde de minst två datorer på licens: Fellow och Manager. Till skillnad från TV, VHS osv som även såldes i Sverige tror jag aldrig att datorerna kom hit, kanske beroende på om det fanns återförsäljare för VTech egna modeller. Iofs finns det väl inget regelverk som förhindrar två olika generalagenter och återförsäljarled för internt likvärdiga produkter.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Mozartkügel » 9 oktober 2020, 10:56

@carlsson Det tog bara åtta år, men nu har jag också upptäckt Salora datorerna. :lol: Främst för deras fina (yttre) design, Salora lyckades verkligen "måla om" laserskalen så dom började se härligt 70s / early 80s ut! Speciellt Salora Fellow tilltalar mej, och joystickarna och kassettstationen (men Managern är också fin). Tänk att lite färgändringar kan göra så mycket. Jag har en massa knåpande med andra gamla apparater mitt i, så jag har inte ännu hunnit bekanta mig med laser-hårdvaran eller laser datorernas homebrew scen, men jag gillar i varje fall den galna, skrikiga paletten datorerna använde då jag kikade ett par youtube videon, lite liknande palett som zx spectrum eller text-tv.
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav carlsson » 15 oktober 2020, 21:05

Trevligt!
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.