The exclusive C64GS club

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: The exclusive C64GS club

Inläggav mechanicsense » 6 augusti 2010, 14:31

Den vart ju nästan gratis =)
mechanicsense
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Zeela » 6 augusti 2010, 20:49

Hade den varit i bättre skick, framför allt boxen, så hade jag varit med och bjudit en bit till...
Användarvisningsbild
Zeela
Stormästare
Stormästare

Inläggav mechanicsense » 6 augusti 2010, 22:52

Zeela skrev:Hade den varit i bättre skick, framför allt boxen, så hade jag varit med och bjudit en bit till...

Det är sant.
mechanicsense
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Simson » 5 november 2012, 15:18

Nu är även jag med i klubben! En boxad C64GS, men jag saknar manualen :(

Jag försökte mig på att spela Ninja Remix med Cheetha joysticken, men det var inte lätt... måste nog försöka bygga om en TAC2 om jag ska klara mig förbi första banan.
Bilagor
C64GS.JPG
Simson
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 11 november 2012, 17:11

En Y-kabel kanske så du kan ha både TAC-2 och den andra stickan ikopplade... ? Eller krävs det en andra knapp i spelet?
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Simson » 11 november 2012, 19:00

e5frog skrev:En Y-kabel kanske så du kan ha både TAC-2 och den andra stickan ikopplade... ? Eller krävs det en andra knapp i spelet?

Ja, det krävs en andra knapp för att man ska kunna byta vapen och när man vill aktivera de saker man hittar. Den första fire-knappen man trycker på vid start blir den man måste använda när man slåss, den andra (på en tre-knappars joystick) blir den man använder för att byta vapen. Om man håller in fight-knappen och sedan trycker in den andra knappen växlar man mellan de saken man har samla på sig.

En y-kabel kanske funkar ändå, om båda joysticks kopplas in på samma port och man använder "Cheetha" bara för att hantera vapen och sakerna?
Simson
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 11 november 2012, 22:50

Jo fast då kanske det blir snyggare att byta kabel på TAC-2:an så du får två (olika) knappar där.

Vet du hur de gör, är det jord till potX eller Y-stiftet kanske?
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Simson » 12 november 2012, 08:27

Nej, jag har inte kollat upp detta, har för mig att jag har läst på något forum om hur man konverterar en vanlig joystick till att ha olika funktion på knapparna. Jag måste kanske skaffa en lös kontakt, om det krävs att man ansluter något ytterligare stift...?
Simson
Lärling
Lärling

Inläggav carlsson » 12 november 2012, 11:42

Eftersom det saknas standard för fler än en fireknapp, undrar jag också hur det är implementerat. Joysticks för Amstrad CPC, MSX respektive gamepads till Megadrive är inte att rekommendera ihop med C64 eftersom de är delvis annorlunda kopplade. Om man istället jämför med en Amiga- eller Atari ST-mus så är deras knapp 2 kopplad på samma stift som C64 har Pot X och eventuell tredje knapp på Pot Y.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Simson » 12 november 2012, 13:52

Jag har läst på lite och det är väl som ni säger, att Cheetha-joysticken använder POT X för den andra knappen. Det syns också om man kikar på hålen i änden på kontakten, att pinne 9 används på Cheetha-joysticken.

Då är det väl bara att skaffa en kontakt och bygga om en gammal TAC 2 så att man kan spela som man är van vid :)
Simson
Lärling
Lärling

Inläggav Silwer » 7 april 2015, 01:33

Var i världen krängde de dessa tro? Öststatsländer kanske? Då de ofta var dumpländer av saker som var så fel i tid och tanke.

Men ok tänk om c64 haft en cardrigeport som var utnytjad och det använts vad mycket kul man kunnat haft ändå, det är ju snabbt och överlever troligen längst av allt.

Men nu blev det inte så och drt var då inte dags när Game system kom upp.

Jag vet inte en människa som köpte en iaf, men det gör dem ju kul att ha idag iofs, jag tillhör dock inte er stolta skara :D
16bit är tillräkligt många.
Silwer
Lärling
Lärling

Inläggav carlsson » 7 april 2015, 15:45

C64GS såldes bl.a. i kommunistlandet Sverige. Jag minns att Data Corner i stan reade ut sådana en bit in på 1990-talet, synd att jag inte hade sinnesnärvaro eller ekonomi att köpa då.

Med tanke på att det finns runt 400 olika kommersiellt utgivna cartridges, är det lite orättvist att hävda att cartridgeporten inte kom till användning. Särskilt om man tänker på The Final Cartridge, Action Replay, Expert, Epyx Fast Load och tonvis liknande cartridges, var det i slutet av 1980-talet mer regel än undantag att ha ett cartridge instoppat.

Under tidsperioden 1985-1988 var det dock i stort sett bara spelföretaget HES lokalavdelning i Australien som gav ut 32-64K spel på cartridge, titlar som Ghostbusters, Kung Fu Master, Leaderboard, Park Patrol och Wonderboy. Varför inte Activision m.fl. lät sälja dessa spel i resten av världen vet jag på rak arm inte. Alla dessa är förstås svåra att hitta idag.

Frågan är om de stora GS-spelen på 128K och uppåt varit ekonomiskt och tekniskt möjliga att tillverka före 1989-90, om kanske cartridgedöden berodde på att spelen blev större, multiladdande så de ändå inte gick att knöka in på ett cartridge utan bankswitchande teknik.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav e5frog » 7 april 2015, 20:35

Finns Ghostbusters på cartridge? Trevligt... ska jag kolla efter.

Alla cartridgespel funkar ju inte på GS, det är många som kräver val och navigation med tangentbordsknappar.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav carlsson » 7 april 2015, 21:53

Det är förstås sant, å andra sidan lär det vara fler cartridges som fungerar på GS än som fungerar på Ultimax. :)

Här är Mayhem64's samling av HES Australia-cartridges (som del av hela hans samling). Etiketterna är ju inga konstnärliga underverk, ser nästan ut som påkostade piratversioner men dessa ska vara legala.
http://mayhem64.co.uk/hesa.htm
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav e5frog » 7 april 2015, 22:38

Lustigt att presentera instruktionerna som en zippad jpg och spara 100 byte eller vad det nu var...

Nä, etiketterna gjorde väl ingen särskilt lycklig.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Föregående

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.