commodore max

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

commodore max

Inläggav d0c » 25 oktober 2007, 15:57

Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 3 maj 2005, 11:38
Ort: Norge

Inläggav Zeela » 25 oktober 2007, 16:14

Nån som vet om den bara gavs ut i Japan?
Den skulle enligt reklamen ha hetat Ultimax i USA och VC-10 i Tyskland. Kom den ut några såna versioner?

Och skulle nån här råka ha Max Basic eller Mini Basic på cartridge liggandes så hör av er!

// Z
Användarvisningsbild
Zeela
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 9 maj 2005, 19:11
Ort: Sverige, Åtvldaberg

Inläggav stonan » 25 oktober 2007, 17:14

Finns en fin på ebay nu

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0156615745

Buy Now US $499.00 :)
Bild
Stonans scanningsprojekt ---> http://www.stonan.com/dok/
Användarvisningsbild
stonan
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 930
Blev medlem: 10 januari 2006, 19:01
Ort: Västerås

Inläggav GreenBeret » 13 januari 2008, 14:50

stonan skrev:Finns en fin på ebay nu

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0156615745

Buy Now US $499.00 :)

Snygg dator och inte speciellt dyr heller
Användarvisningsbild
GreenBeret
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 20 september 2007, 17:46
Ort: Vänersborg

Re: commodore max

Inläggav herdware » 28 december 2014, 21:05

Vet inte om det finns fler trådar så jag bumpar denna.
http://www.multimax.co/
MultiMax is the ultimate cartridge for Commodore MAX Machine (also known as Commodore Ultimax) game console. It contains all software titles (a total of 24, many with multiple versions) ever released by Commodore for this machine, selectable from a convenient power-on menu. A reset button is also included so that you do not need to power-cycle your precious machine to start a new game.

Due to compatibility mode built into other Commodore 8-bit computers, you can also use this cartridge in other popular retro machines: Commodore 64 (all variants including SX-64) and Commodore 128.

Med en prislapp på $29.95 så känns det som ett bra köp för varje ägare av en dylik maskin.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1430
Blev medlem: 6 mars 2008, 21:07
Ort: Nordvästra Småland

Re: commodore max

Inläggav Zedrick » 31 december 2014, 14:03

herdware skrev:Vet inte om det finns fler trådar så jag bumpar denna.
http://www.multimax.co/


Såg det på c64.sk. Beställd! Med det priset har ingen Max-ägare någon utsäkt att inte köpa.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 975
Blev medlem: 3 maj 2005, 09:43
Ort: Malmö, Skåneland

Re: commodore max

Inläggav carlsson » 24 februari 2015, 11:30

Jag ber om ursäkt att Redreamers tråd i programmeringsavdelningen spårade ur något, men frågeställningen om någon gjort några homebrew till Max Machine gav mig ingen ro.

Efter en del sökning hittade jag ett bidrag från RGCD:s cartridgetävling 2012 som kör i Max-läge och dessutom kräver en 1351 mus inkopplad! Det är så obskyrt att det ger mig rysningar av välbehag längs ryggraden. Jag antar att en riktig Max Machine också har stöd för musen - det är väl paddlarnas ingångar som återanvänds?

SpaceChem Nano av P1X3L.net: http://csdb.dk/release/?id=113195

Utöver det spelet har jag dock inte hittat fler homebrew, efter en hyfsad sökning på nätet och de vanliga ställena. Är det någon annan som känner till fler spel? För mig som är van att ha bara några få kilobyte minne att leka med känns det inte orimligt att göra spel som kör från ROM och bara använder små portioner RAM, men jag inser att de duktiga C64-programmerarna har vant sig vid att ha så mycket RAM som möjligt tillgängligt. Några av dem har ju gjort spel och demos för oexpanderad VIC-20, och då är ju inte steget alltför långt att göra detsamma för Max.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: commodore max

Inläggav bjonte » 24 februari 2015, 18:09

carlsson skrev:Efter en del sökning hittade jag ett bidrag från RGCD:s cartridgetävling 2012 som kör i Max-läge och dessutom kräver en 1351 mus inkopplad! Det är så obskyrt att det ger mig rysningar av välbehag längs ryggraden.

Haha! Så fint sagt! Jag har själv funderat en massa på att stödja konstiga tillbehör som paddles och ljuspistoler i ett och samma spel.
carlsson skrev:Jag antar att en riktig Max Machine också har stöd för musen - det är väl paddlarnas ingångar som återanvänds?

På C64 är det paddles som används för 1531-musen.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1874
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: commodore max

Inläggav carlsson » 25 februari 2015, 12:49

Vad sägs om ett spel med pseudo-3D som kräver någon form av glasögon, och så kontrollerar man det en dansmatta (*) kopplad via t.ex. PSX64, fast det är inte ett dansspel utan någon rymdsimulering man styr med fötterna. Förstås fortfarande med någon mindre vanlig målplattform typ Max Machine, Laser 2001, Lambda 8300 med färgexpansion osv, i den mån man kan få PSX64 att fungera med dem.

(*) Jag såg att Linus Å redan gjort ett dansmattespel till C64, så det är ju inget revolutionerande att göra ett till.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: commodore max

Inläggav herdware » 25 februari 2015, 16:30

Eftersom dansmattespel redan realiserats får jag föreslå Dreamcast-maraccas? :)
Styra ett rymdskepp (exempelvis) medelst skakningar på maraccas! Sajber!
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1430
Blev medlem: 6 mars 2008, 21:07
Ort: Nordvästra Småland

Re: commodore max

Inläggav bjonte » 25 februari 2015, 22:17

Det är bara så knökigt att koppla in när de inte är gjorda för plattformen. Jag har faktiskt ett par maraccas.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1874
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: commodore max

Inläggav herdware » 25 februari 2015, 23:09

bjonte skrev:Det är bara så knökigt att koppla in när de inte är gjorda för plattformen. Jag har faktiskt ett par maraccas.

Det förstås. Vill man bygga adaptrar så finns exempelvis http://mc.pp.se/dc/controller.html. Vet inte om det finns någon kod ute för just maraccas men det finns öppen kod i exempelvis NetBSD hur man talar seriespråket som dreamcasten använder för att kommunicera med handkontrollerna och minneskorten.

Jag har för övrigt två par maraccas till min dreamcast
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1430
Blev medlem: 6 mars 2008, 21:07
Ort: Nordvästra Småland

Re: commodore max

Inläggav Zedrick » 26 februari 2015, 09:35

Fånigast tänkbara är nog ett Max-spel med stöd för Oculus Rift.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 975
Blev medlem: 3 maj 2005, 09:43
Ort: Malmö, Skåneland

Re: commodore max

Inläggav bjonte » 26 februari 2015, 09:55

Det var en utmaning som heter duga.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1874
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: commodore max

Inläggav carlsson » 26 februari 2015, 11:34

Hm, det vore nästan ett hån mot Max-älskare om man äntligen börjar göra nya spel som fungerar även på den plattformen, och så är det allehanda sjuka kombinationer av spelidéer och kontroller som kräver olika tillbehör och hårdvaror som ändå inte är ortodoxt Max-relaterade. Kanske enklare att börja med spel som bara kräver en vanlig joystick och eventuellt hamrande på det ganska dåliga touch-tangentbordet, så kan man börja utveckla för 3D-glasögon och maracas i steg 2.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Nästa

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016
cron