Trasig Commodore plus/4

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Trasig Commodore plus/4

Inläggav Simson » 18 september 2011, 11:45

Jag kunde inte låta bli att köpa en otestad plus/4:a och den fungerade naturligtvis inte. Det verkar vara spänning och dioden lyser, men skärmen är svart. Jag har testat att lyfta lite på de socklade chippen (inte TED som väl finns under metallkåpan), men det hjälpte inte. Det lutar väl åt att det är just TED-chippet som är trasigt, eftersom det verkar vara det vanligaste felet, men det kan väl också vara trasig CPU eller PLA antar jag.

Datorn är i fint skick i övrigt med originalkartongen kvar så det vore kul om det gick att laga den. Det enklaste och billigaste vore väl att försöka få tag på en fungerande enhet på ebay i tyskland och testa att byta de socklade chippen ett i taget, men egentligen vore det ju bättre att försöka få tag på lösa chip, annars minskar ju antalet fungerande enheter.

Jag vet egentligen inte vad jag ska ha datorn till, men jag har alltid tyckt att den är så snygg... så om jag inte får ordning på den så får den väl stå framme som prydnad bara :)

Det verkar väl vara lite svårt att få tag på lösa TED-chip, men jag hittade lite info här: http://plus4world.powweb.com/home

Är det någon här som kan hjälpa mig med reservdelar?
Simson
Lärling
Lärling

Re: Trasig Commodore plus/4

Inläggav Boray » 18 september 2011, 14:32

Du kan ju lägga ut lite krokar på olika forum om det är någon som har en trasig Plus/4 eller C16 som de vill bli av med, sedan kan du hoppas på att den inte har samma trasiga chip.
Användarvisningsbild
Boray
VIC-20-älskande musiksmurf
VIC-20-älskande musiksmurf

Inläggav herdware » 21 januari 2012, 17:12

http://www.3d-video.de/shop/c170.html har både 8501 och TED för €14.99/st. PLA för €5.99. Allting är dock på tyska samt det står bara om frakt till Tyskland, Schweiz, Österrike och Frankrike. Du skulle kunna maila och fråga om de skulle kunna sälja till Sverige. De har även VIC, VIC-II, 6526, 6522 och andra Commodorechip så det skulle nog vara intressant för flera personer på forat.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 21 januari 2012, 22:28

Jag har haft kontakt med de tidigare men det rann ut i sanden, fick aldrig svar på frakten när jag hade lagt till allt jag ville ha. Det gick bra att skriva på engelska iaf.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav herdware » 21 januari 2012, 22:41

Då ska jag nog prova att prata med dem. Tänkte köpa ett par 6561:or.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Simson » 23 januari 2012, 10:19

Tack för tipset! Jag ska kolla med dom, det vore ju kul om jag kunde få igång den där plus/4:an.
Simson
Lärling
Lärling

Inläggav herdware » 2 februari 2012, 17:27

@e5frog: Vad använde du för kontaktadress? Jag mailade info@ för snart en vecka sedan och har inte fått något svar. :?
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 2 februari 2012, 22:03

Jag använde formuläret på sidan och svarade sedan till adressen som jag fick svar från, info (ätt) 3d-taeuber.de

Formuläret är på "Kontakt" på övre delen på sidan.

Jo, jag skulle lägga till några 6526 och 6561-101 och han skrev att han skulle återkomma så fort han kollat, det var 2010-07-28, påminde 2011-02-02 men fick inget svar...
Man kanske har hamnat i spam-filter eller dylikt, vem vet.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Simson » 2 februari 2012, 22:58

Jag har inte heller fått svar...
Simson
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 2 februari 2012, 23:20

Testa och ring istället.
Telefon: 0851-75 61 781

Blir väl 0049 851 756 178 1 översatt till svensk telefon.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav herdware » 3 februari 2012, 05:33

Jobbigt med folk som inte vill sälja...
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Simson » 23 augusti 2012, 09:24

Det var ett tag sedan jag pillade med min Plus/4:a men nu har jag i alla fall testat att byta TED och det hjälpte, nu har jag bild! Tyvärr är det fortfarande något som är fel, jag får upp ett antal slumpmässigt placerade @ och $ tecken på startskärmen, några av dessa blinkar också. Prompten funkar och jag kan skriva, det går att få fram "SYS1525: 3-PLUS-1" genom att trycka F1, men om jag sedan trycker Return så får jag oftast ?TYPE MISMATCH ERROR eller så får jag upp en svart skärm som är skräp på i olika färger eller något flimmer, har fått för mig att det sistnämnda bara händer när datorn inte har varit igång så länge.

Så var ska man börja leta nu? Jag testade att byta U19 PLA, U23, BASIC-ROM och U24, Kernel-ROM utan framgång, fortfarande samma fel. Jag börjar tro att det antingen är RAM eller U25, U26 som väl innehåller 3 PLUS 1 mjukvaran... det verkar ju inte funka att dra igång något via F1. Jag har känt lite på RAM-chippen men inget av dessa blir varma, alla de socklade chippen U1, U2, U19, U23-26 blir varma, men det är väl normalt? Några andra tips? Man borde väl kunna testa sig fram för att ta reda på vilket eller vilka RAM-chip som ev. kan vara trasiga? Har för mig att jag gjorde det med en C64 för några år sedan, skrev till RAM för att sedan kolla i minnet vilka adresser som inte innehöll förväntat data.

Det bästa är väl förmodligen att skaffa en fungerande Plus/4 på tyska ebay, men det är alltid kul om man lyckas laga istället för att skrota och plocka reservdelar.
Simson
Lärling
Lärling

Inläggav herdware » 23 augusti 2012, 19:21

Sitter @ och $ på samma ställe varje gång? Hur många "bytes free" säger den att du har? Blir det någon skillnad om den får stå på en stund?
Hade något av RAM-chippen blivit varma så hade det varit kortis i dem och du hade troligtvis fått en svart skärm. Hum... jag har ingen susning men RAM känns ändock ganska troligt.
Om du misstänker 3-plus-1 så kan du ta ut dem, maskinen fungerar utan dessa.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Simson » 23 augusti 2012, 20:38

Det verkar vara rätt antal byte som är lediga, 60671. @ och $ tror jag sitter på samma ställe hela tiden, men några tecken blinkar som sagt så att det ser ut som om de flyttar sig. Det blir ingen skillnad om den står på länge.

Jag har testat att skriva till en del av ledigt RAM i monitorn och sedan läsa vad som står, men det är lite svårt eftersom skräptecknen stör, det kan först se ut som om det är fel när jag listar flera rader men tittar jag på en enstaka rad som vid första anblicken såg ut att vara fel, så är det korrekt data som visas (förutsatt att jag visar den på en rad som inte redan innan har skräptecken som stör utskriften). Vilken del av minnet bör jag testa? Jag borde väl upptäcka om någon av minneskretsarna är trasiga genom att skriva till ett någorlunda stort område, eller hur är minnet upplagt?

Jag ska testa att plocka ut 3-plus-1 chippen imorgon, så får vi se vad det ger... men jag tror nog att det är RAM ändå, eller kanske någon av logikkretsarna som styr minnet.
Simson
Lärling
Lärling

Inläggav herdware » 23 augusti 2012, 22:43

Simson skrev:men jag tror nog att det är RAM ändå, eller kanske någon av logikkretsarna som styr minnet.

Min tanke också. Om det är samma som på C116 så är det väl 2st 74LS257? Kolla även att det inte är nån lödning som spruckit eller så. Inte jättetroligt men sånt händer också.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Nästa

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.