Trasig Commodore plus/4

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Trasig Commodore plus/4

Inläggav Simson » 27 augusti 2012, 07:57

herdware skrev:
Simson skrev:men jag tror nog att det är RAM ändå, eller kanske någon av logikkretsarna som styr minnet.

Min tanke också. Om det är samma som på C116 så är det väl 2st 74LS257? Kolla även att det inte är nån lödning som spruckit eller så. Inte jättetroligt men sånt händer också.

Det stämmer, det är 2st 74LS57. Jag har inte kollat så noga på kortet ännu, har inte plockat ur det och inspekterat undersidan.

Jag testade att plocka ur U25 och U26, och den enda skillnad det gjorde (förutom att F1nu inte startar något alls förstås) var att några tecken i övre delen av skärmen återgick till det normala. Första bokstaven i "READY" som tidigare var "2" och första "-" i "3-PLUS-1"som tidigare var ")" var nu rätt. När jag satte tillbaka kretsarna återkom de felaktiga tecknen i startmeddelandet. Kan det möjligen ge någon ledtråd till vad det kan vara för fel?

Jag gjorde även några fler försök att skriva till det lediga minnet och tycker mig se att vissa adresser inte går att nollställa, det verkar som om en bit inte vill vara med för vissa adresser, eftersom jag får värdet 20 (HEX) istället för det förväntade 00. Går det utifrån denna information att ta reda på vilken av minneskretsarna som ev. kan vara trasig?

Jag upptäckte också att jag inte ens kan skriva rätt tecken på de platser i startmeddelandet där fel tecken finns ("R" i "READY", första "-" i "3-PLUS-1"), det blir fel även om jag rensar skärmen och skriver andra tecken. Om jag testar samma sak för de platser där andra skräptecken står (@ och $) så kan jag i alla fall skriva över dessa med vilka tecken jag vill, men de som blinkar beter sig precis som de felaktiga tecknen i startmeddelandet, det blir fel även när jag skriver över dom, men det blinkar med korrekt tecken, det som jag skrev.

Hmmm... det kanske blev lite rörigt det här, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar...
Senast redigerad av Simson 27 augusti 2012, 16:01, redigerad totalt 1 gång.
Simson
Lärling
Lärling

Inläggav herdware » 27 augusti 2012, 15:53

Simson skrev:Jag upptäckte också att jag inte ens kan skriva rätt tecken på de platser i startmeddelandet där fel tecken finns ("R" i "READY", första "-" i "3-PLUS-1"), det blir fel även om jag rensar skärmen och skriver andra tecken. Om jag testar samma sak för de platser där andra skräptecken står (@ och $) så kan jag i alla fall skriva över dessa med vilka tecken jag vill, men de som blinkar beter sig precis som de felaktiga tecknen i startmeddelandet, det blir fel även när skriver över dom, men det blinkar med korrekt tecken, det som jag skrev.

Det här måste vara minnesfel eller fel på adressavkodningen. Antagligen minnesfel.

Angående vilket (om det bara är ett) som är trasigt så vet jag inte exakt men... varje chip har fyra bitar i varje byte. Antingen låg eller hög nybble. Osäker på vilken som är vilken men exempelvis så är ju $20 sjätte biten. Fast det är klart, om det förändrades när 3+1 ROMmarna satt i så vet i fan...
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Simson » 27 augusti 2012, 16:56

herdware skrev:
Simson skrev:Jag upptäckte också att jag inte ens kan skriva rätt tecken på de platser i startmeddelandet där fel tecken finns ("R" i "READY", första "-" i "3-PLUS-1"), det blir fel även om jag rensar skärmen och skriver andra tecken. Om jag testar samma sak för de platser där andra skräptecken står (@ och $) så kan jag i alla fall skriva över dessa med vilka tecken jag vill, men de som blinkar beter sig precis som de felaktiga tecknen i startmeddelandet, det blir fel även när skriver över dom, men det blinkar med korrekt tecken, det som jag skrev.

Det här måste vara minnesfel eller fel på adressavkodningen. Antagligen minnesfel.

Angående vilket (om det bara är ett) som är trasigt så vet jag inte exakt men... varje chip har fyra bitar i varje byte. Antingen låg eller hög nybble. Osäker på vilken som är vilken men exempelvis så är ju $20 sjätte biten. Fast det är klart, om det förändrades när 3+1 ROMmarna satt i så vet i fan...

Jag testade just att trycka dit en minneskrets ovanpå var och en av de befintliga, och jag lyckades faktiskt att få "R" i "READY" att komma tillbaka när den satt över U15, även om det var lite pillande... inte lätt att få bra kontakt med alla ben, så det funkade väl sådär att testa på detta sätt. Jag lyckades däremot inte att få bort resten av skräptecknen på skärmen, så det kanske är någon av de andra kretsarna som också är trasig och som jag inte lyckades så bra med när jag testade... eller så är det sådana fel som inte kan testas genom att trycka dit en fungerande krets ovanpå den trasiga.
Simson
Lärling
Lärling

Inläggav herdware » 27 augusti 2012, 17:29

Då har du ju ett utgångsläge iaf. Du vet att den kretsen är trasig. Byt ut den så får du se om det är mer som behöver felsökas. Det är inte lätt att lyckas till 100% med piggybacktricket, det man försöker få fram är en förändring i beteendet, inte perfekt resultat.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Simson » 27 augusti 2012, 19:58

herdware skrev:Då har du ju ett utgångsläge iaf. Du vet att den kretsen är trasig. Byt ut den så får du se om det är mer som behöver felsökas. Det är inte lätt att lyckas till 100% med piggybacktricket, det man försöker få fram är en förändring i beteendet, inte perfekt resultat.

Jag fortsatte att testa lite... men nu är jag osäker på om det verkligen var någon skillnad för just den kretsen, jag kunde få fram samma sak på en annan av minneskretsarna och i något läge var det korrekt tecken ("R") även i utgångsläget utan någon krets piggybackad... kanske är det någon lödning ändå som är trasig, eller kan det vara problem med strömförsörjningen?
Simson
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 27 augusti 2012, 20:39

Har du kontrollmätt spänningar med början på nätdelen? Inte så kul om man petar i nya grejor och de också går sönder.

Om det är kortslutning i ett ram någonstans så hjälper det inte ens att löda fast en ny med piggyback-metoden, den måste bort. Jag hade lödat loss en efter en, satt en sockel, testat om en annan krets gjorde någon skillnad och fortsatt med alla.

Ibland är det tyvärr logik-kretsar som är kopplade till ram:et som bråkar och det enda man kan göra är att testa och byta.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Föregående

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.